ایجاد مراکز اشتغال در شهرهای جدید

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید از راه‌اندازی مراکز صنعتی و اشتغال‌زا در شهرهای جدید با هدف ایجاد جاذبه در این شهرها خبر داد. محسن نریمان افزود: نباید این شهرها به صورت خوابگاهی طراحی شوند و تلاش بر این است که در خود اشتغال‌زایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: در شهر جدید پردیس پارک فناوری و شهرک صنعتی دیده شده است، در شهر جدید پرند تهران ایجاد شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده که افراد از این شهرها به صورت خوابگاه استفاده نکنند و جایگاهی داشته باشند که از نظر اشتغال‌زایی فعال شوند.

نریمان ادامه داد: اگر شهرهای جدید محیط گردشگری و محیط‌های صنعتی داشته باشند می‌توانند به اشتغال پایدار کمک کنند.

200هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ۲۰۰هزار واحد مسکن مهر در کشور متقاضی ندارد که از این تعداد ۱۷هزار واحد در خوزستان است.

نریمان گفت: اغلب واحدهای بدون متقاضی افزون بر ۵۰درصد پیشرفت دارند و از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده‌اند.

وی افزود: مقرر شده است مشکلات مسکن مهر به صورت محله‌ای و منطقه‌ای شناسایی شود و نمایندگان استانداری با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی این مشکلات را بررسی و پیشنهاد مشخصی ارائه کنند که اگر در حیطه اختیارات استان بود حل شود و اگر به مصوبه نیاز بود از هیات دولت مصوبات را بگیریم.

شتاب‌زده عمل شد

نریمان افزود: مسکن مهر طرحی بود که اگر بر اساس نیازها و با برنامه‌ریزی درست انجام می‌شد مشکلات کنونی را نداشت، در اجرای این طرح در برخی مناطق شتاب زده عمل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در شهر جدید رامین ساخت ۵ هزار واحد شروع شده که متقاضی موثر آن فقط یک هزار نفر است، در دیگر شهرها مانند شیرین شهر هم وضعیت این چنین است.

وی شتاب‌زدگی، نبود برنامه‌ریزی دقیق، مکان‌یابی نامناسب و عدم اقبال مردمی را از چالش‌های مسکن مهر در کشور اعلام کرد و گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی برای این نوع ساخت و سازها مخاطبان جدید پیدا کرد تا سرمایه‌گذاری ملی هدر نرود.

وی اضافه کرد: به‌دلیل فراهم نشدن سهم آورده از سوی متقاضیان در شهر رامین اهواز وزارت راه و شهرسازی به جای آنها ۱۲۰میلیارد ریال پرداخت کرده و به‌دلیل نبود متقاضی موثر در این واحدها ۴ هزار میلیارد ریال در خوزستان بلوکه شده است.

نریمان گفت: از مجموع ۱۰۵هزار واحد مسکن مهر خوزستان ۱۰هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شده که تنها برای ۲ هزار نفر متقاضی وجود دارد و ۲ درصد مجموع واحدهای مسکونی مهر این استان را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: متقاضیان در شهرهای جدید رامین و شیرین شهر به‌طور متوسط ۵۰میلیون ریال سهم آورده داشته‌اند و این در حالی است که در اغلب شهرهای جدید کشور افراد با سهم آورده کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال حذف شده‌اند.

مشکلات زیاد است

استاندار خوزستان نیز گفت: شهرهای جدید نماد توسعه استان هستند و نباید بگذاریم به عاقبت طرح مسکن مهر دچار شوند.

عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: با توجه به حجم واحدهای مسکن مهر در استان، مشکلات این بخش نیز زیاد است.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح مسکن مهر نیاز داریم و علاوه‌بر این ۲۷۰۰ میلیارد تومان تعهد بابت پروژه‌های نیمه تمام استان وجود دارد که هنوز پرداخت نشده است.

مقتدایی تصریح کرد: برای توسعه شهرهای جدید و جذب متقاضی برای سکونت در این شهرها باید از سرمایه‌گذارانی استفاده کنیم که طرح‌ها را نیمه تمام رها نکنند.

مقتدایی اظهار کرد: در ساخت شهرهای جدید به‌دلیل نبود متقاضی می‌توانیم از ظرفیت و سرمایه انجمن‌های مهندسان کشاورزی، تعاونی‌های مدیران و استادان دانشگاه استفاده کنیم که با آورده این انجمن‌ها تحولات توسعه‌ای قابل توجهی در شهرهای جدید اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت مسکن در شهر رامین سهم آورده هر متقاضی باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان باشد. اگر فرد متقاضی چنین مبلغی ندارد، وارد کار نشود زیرا نمی‌خواهیم کار با آورده کم آغاز شود و نیمه تمام بماند.

بسته 400میلیارد ریالی مسکن مهر

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان هم از تدوین بسته ۴۰۰میلیارد ریالی برای مسکن مهر این استان خبر داد و گفت: رونق مسکن مهر خوزستان در گرو تامین این میزان اعتبار است.

منوچهر رحمانی افزود: در خوزستان ۱۰۵هزار واحد مسکن مهر در دست ساخت است که در قالب اجاره ۹۹ ساله، تفاهم سه جانبه، اجاره‌ پنج ساله و خودمالکی ساخته

می‌شود.

وی اضافه کرد: از مجموع واحدها ۵۴هزار و ۵۱۵ واحد آماده بهره‌برداری شده و تکمیل واحدها در گرو افزایش تسهیلات از ۲۵۰ میلیون ریال به ۳۰۰میلیون ریال است.

رحمانی گفت: در این ارتباط وزیر راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغیه صادر کرده که یکی از گره‌های اساسی مسکن مهر با افزایش سقف تسهیلات باز می‌شود.

رحمانی افزود: بسته تشویقی آماده شده تا مردم انگیزه بیشتری برای زندگی داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان ادامه داد: متقاضیان کاذب و افرادی که سهم آورده خود را فراهم نکرده‌اند یک بلوک را معطل خود کرده‌اند و نیاز است در این ارتباط با اداره کل تعاون به جمع‌بندی برسیم.