دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: زاینده‌رود از نظر طول، عمق و عرض نیازمند طرح جامع کارشناسی است تا با هر میزان آب به نحو مطلوب و زیبا جریان پیدا کند. رسول زرگرپور افزود: طرح‌هایی در این زمینه ارائه شده که قرار است تا ماه آینده جمع‌بندی و با عنوان طرح جامع ساماندهی رودخانه زاینده‌رود آماده شود.

وی اظهار کرد: با آماده‌سازی این طرح در زمان‌هایی که آب رودخانه بنا به دلایل مختلف قطع و رودخانه خشک می‌شود، این طرح به صورت قطعه به قطعه اجرا و رودخانه از حالت فعلی خارج می‌شود. رئیس شورای حفاظت کیفی آب استان اصفهان گفت: این شورا در کنار شورای تامین آب استان برای همه استان‌ها اهمیت حیاتی دارد و برای اصفهان که هشت سال است با خشکسالی روبه‌رو است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استاندار اصفهان با اشاره به دوران تصدی خود در سمت معاونت آب وزارت نیرو گفت: ۱۵ سال پیش بخشنامه‌ای به‌منظور جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهرها ابلاغ شد. وی با بیان اینکه برخی از شهرها هنوز این بخشنامه را اجرا نکرده‌اند، افزود: در کل استان از ۱۸۶ فقره انشعاب آب ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب بهداشتی برای فضای سبز مصرف می‌شود.

زرگرپور گفت: به این منظور قرار شد با مشارکت شهرداری‌ها و آب و فاضلاب این مقدار آب قطع و با تدابیر مناسب آب لازم برای فضای سبز این مناطق از طریق پساب‌ها و آب خام تامین شود.

استاندار اصفهان اظهار کرد: همچنین به‌منظور جلوگیری از برداشت اضافه بر میزان پروانه در برداشت‌های مجاز، تمام بهره‌برداران منابع سطحی و زیرزمینی موظف به استفاده از کنتورهای هوشمند شدند.

وی با اشاره به اهمیت کنترل برداشت‌های مجاز افزود: تاکنون ۳۲۰۰ کنتور در استان نصب شده است و امسال هفت هزار کنتور دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.

زرگرپور گفت: درخصوص چاه‌های غیرمجاز نیز تصمیم گرفته شد ۷۰۰ چاه غیرمجاز در بستر رودخانه مسدود شوند.

وی با بیان اینکه شورای آب شهرستان‌ها در این زمینه فعال شده‌اند، افزود: از همه نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و افراد ذی‌نفوذ در شهرستان‌ها تقاضا می‌کنیم در این حرکت ملی که به‌منظور احیای حوضه آبریز زاینده‌رود و احقاق حق افراد است، کمک کنند تا این مسدودسازی انجام شود.