دنیای اقتصاد، ایلام، فریباسبزمرادی: هیاتی متشکل از مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی استان بابل عراق به‌منظور رایزنی در زمینه همکاری‌های اقتصادی با ایران از طریق مرز بین‌المللی مهران، وارد استان ایلام شدند. سرپرستی این هیات ۳۰ نفره را جانشین استاندار بابل عراق بر عهده داشت. عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در نشست اعضای کارگروه گردشگری با حضور هیات گردشگری استان بابل عراق گفت: مردم ایلام و استان بابل عراق اشتراکات مذهبی و تاریخی فراوانی دارند. وی افزود: بسیاری از بناهای استان بابل عراق مربوط به تمدن‌های ایرانی است و مردم این استان همچون ایلامی‌ها شیعه مذهب بوده و به اهل بیت ارادت خاصی دارند. وی با بیان اینکه علاقه‌مندی فراوانی بین مردم دو استان برای توسعه روابط به‌خصوص در زمینه گردشگری وجود دارد، ادامه داد: وجود اشتراکات فراوان مردم این دو استان را بسیار به هم نزدیک کرده است. وی اظهار کرد: استان ایلام با داشتن گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران، آبشارها، غارها و دریاچه‌های متعدد به عروس زاگرس مشهور است و از نظر جاذبه‌های طبیعی و طبیعت‌گردی قابلیت‌های فراوانی برای جلب گردشگران استان بابل عراق دارد. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: باید یکسری موارد و فعالیت‌های مربوط به دو استان ایلام و بابل عراق به‌منظور توسعه همکاری‌ها در زمینه تبادل گردشگر در قالب تفاهم‌نامه بین اداره‌های گردشگری دو استان به امضا رسیده و پیوست تفاهم‌نامه کلی منعقد شده بین استانداران دو استان شود. شنبه‌زاده تسهیل صدور روادید و در صورت امکان حذف روادید بین دو استان، ترانزیت خودروهای شخصی، ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری در دو استان، اجرای تورهای گردشگری و برپایی جشنواره‌های گردشگری، نمایشگاه‌های صنایع دستی و هفته‌های فرهنگی را ازجمله مواردی عنوان کرد که باید در تفاهم‌نامه گردشگری بین دو استان درج شود. معاون گردشگری استان بابل عراق نیز در این نشست گفت: مسوولان این استان برای توسعه همکاری‌ها در زمینه گردشگری جدی هستند و باید زمینه احیای گردشگری سیاحتی و سلامت در استان ایلام فراهم شود. عادل خیکانی افزود: مناظر خدادادی و شگفتی‌های آفرینش در استان ایلام می‌تواند به‌عنوان اهرمی برای جلب گردشگران و توسعه و رونق گردشگری استفاده شود. احمدمکی الخزعلی، معاون برنامه‌ریزی استاندار بابل عراق نیز در دیدار با معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار ایلام گفت: اکنون فرصت طلایی برای بهبود مناسبات عراق و ایران در همه زمینه‌ها فراهم است. وی اظهار کرد: افزایش مناسبات تجاری، فرهنگی و اقتصادی با استان‌های همجوار جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در ترویج گردشگری توریستی، زیارتی و درمانی عراق دارد. وی افزود: بیشتر مردم عراق علاقه‌مند به سفر به ایران هستند اما به‌دلیل گران بودن هزینه سفر به‌خصوص ویزا از این اقدام صرف‌نظر می‌کنند، در صورتی که ویزا حذف شود و افراد با گذرنامه بتوانند در قالب کاروان‌های توریستی یا خودروهای شخصی به ایران سفر کنند، این علاقه‌مندی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

الخزعلی تاکید کرد: اکنون برای ورود خودرو عراقی به‌داخل خاک ایران ۵۰۰ دلار عوارض دریافت می‌شود درحالی‌که با حدود ۲۰۰ دلار می‌توان سفر هوایی به ترکیه و لبنان داشت.

وی گفت: چند شرکت سرمایه‌گذاری توریستی به همراه هیات ما به ایلام سفر کرده‌اند و علاقه‌مند سفر به ایران و استفاده از طبیعت بکر استان ایلام در ایام گرمای طاقت‌فرسای هوا در فصل تابستان هستند. وی ادامه داد: اگر پرواز ایلام - مشهد راه‌اندازی شود بدون شک با توجه به بهای بلیت آن‌که حدود ۴۵ دلار است شرایط بهتری برای سفر مردم استان بابل به این شهر مذهبی فراهم می‌شود. حال آنکه بهای بلیت نجف - مشهد حدود ۲۰۰ دلار است.

معاون برنامه‌ریزی استان بابل کشور عراق گفت: امیدواریم با آسان‌سازی برخی تشریفات زمینه برای حضور بیشتر توریست‌های کشور عراق به‌ویژه مردم ساکن در استان بابل در ایران فراهم شود.

صالح سلمان کاظم، مدیر برنامه‌ریزی استان بابل عراق نیز در نشست با معاون برنامه‌ریزی استاندار ایلام با ذکر اینکه ایران کشوری مستقل و قوی است، تصریح کرد: برخی کشورها نگران روابط خوب میان عراق و جمهوری اسلامی ایران هستند به همین دلیل سعی می‌کنند که در این زمینه سنگ‌اندازی کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران خود برای اجرای تصمیمات کلان و مراودات خود تصمیم می‌گیرد درحالی‌که بسیاری از کشورهای منطقه باید با اجازه برخی کشورهای بزرگ یک تصمیم را عملی کنند. وی که به همراه یک هیات ۳۰ نفره عراقی به ایلام آمده است، ادامه داد: این مزیت تصمیم‌گیری مستقل موجب حذف بسیاری از مناسبات دست و پا گیر می‌شود. سلمان کاظم با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ارتقای ارتباط استان‌های مرزی ایران و عراق گفت: نصب تابلوهای راهنمایی با زبان عربی در استان‌های مرزی به‌ویژه از طریق نقشه جی‌پی‌اس، افزایش سرعت اینترنت، فراهم شدن زیر ساخت‌ها و تسهیل ورود و خروج نقش مهمی در توسعه روابط گردشگری دو کشور دارد.