دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۱۶ هزار تن گندم پاییزه از مزارع استان برداشت شود. اسماعیل کریم‌زاده با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت گندم پاییزه در استان برای سال زراعی جاری در مجموع ۳۳۵ هزار هکتار است، افزود: برنامه ابلاغی استان امسال ۱۰۰ درصد تحقق یافت و اکنون ۶ درصد نیز از برنامه جلوتر است.

وی ادامه داد: در صورت محقق شدن این برنامه، پیش‌بینی می‌‌شود بیش از ۵۸۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود اما با افزایش ۶ درصدی سطح زیر کشت ابلاغی، میزان برداشت بیش از ۶۱۶ هزار تن گندم در استان خواهد بود. کریم‌‌زاده با اعلام اینکه ۳۵۶ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به زیرکشت گندم پاییزه رفته است، افزود: از آغاز کشت پاییزه که از ۲۰ شهریور بوده است تا هفته اول آذر حدود ۲۷۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم دیم و ۸۶ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم آبی رفته است. وی با اشاره به میزان بارش‌های پاییزه در سال جاری خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی استان در سال زراعی جاری تاکنون ۱۰۷ میلی‌متر است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت مشابه ۵۰درصد افزایش داشته است.

کریم‌زاده گفت: ۹۷ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت پاییزه گندم اختصاص یافته است که برای هر هکتار گندم آبی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای هر هکتار گندم دیم یک میلیون تومان پرداخت می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی جاری با جایگزینی ارقام پربازده و معرفی شده توسط محققان مراکز تحقیقاتی با ارقام قبلی امیدواریم میانگین تولید در واحد سطح نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد. وی اضافه کرد: ۱۷ هزار و ۸۰۰ تن بذور اصلاح شده گندم و جو نیز توسط شرکت‌های تولید و فرآوری بذر تولید شده که تاکنون ۱۵ هزار و ۸۴۰ تن انواع بذور با همکاری عاملان توزیع بذر در شهرستان‌های استان بین زارعان توزیع شده است.

کریم‌زاده اعلام کرد: میزان سطح ابلاغی کشت در سال زراعی ۹۵-۹۴ برای جو آبی ۱۳ هزار و برای جو دیم ۳۴ هزار هکتار است که از شروع فصل کشت از اوایل مهر تاکنون ۱۷۱۰۰ هکتار جو آبی و ۳۰۴۰۰ هکتار جو دیم کشت شده است. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در تعدادی از شهرستان‌ها کشت جو به‌صورت بهاره نیز صورت می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود سطح کشت جو آبی به ۲ هزار و جو دیم به ۳۵ هزار هکتار برسد که با احتساب متوسط عملکرد استان حدود ۱۰۲ هزار تن جو در استان تولید خواهد شد که این مقدار بیشتر از تولید ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی ۹۴ - ۹۳ به مقدار ۳۸۳ تن بذر جو آبی و ۲۱۳ تن بذر جو دیم تولید و فرآوری شد که از این میزان تاکنون ۳۶۰ تن بذر جو آبی و ۸۹ تن بذر جو دیم بین کشاورزان توزیع شده است.