دنیای اقتصاد، اصفهان: معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: به مردم به وی‍ژه انبوه‏سازان توصیه می‏کنیم که از ‏اکنون نسبت به دریافت پروانه ساختمانی برای کاهش هزینه‏ها و صرفه‏جویی در زمان اقدام کنند. سیدجمال‌الدین صمصام‏شریعت در نشست مشترک کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر با انبوه‏سازان و سازندگان مسکن با تاکید بر اینکه هزینه‏های صدور پروانه ساختمان، مالیات به عملکرد انبوه‏سازان و هزینه‏های خدمات مهندسی از موانع موجود به‌منظور رونق ساخت و ساز در اصفهان است، اضافه کرد: از این رو توصیه می‏شود که از هم‏اکنون نسبت به دریافت پروانه ساختمان اقدام شود، چرا که در پایان سال با تشکیل صف‏های طولانی و در سال آینده با توجه به افزایش چند برابری صدور پروانه ساخت با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات موجود در سیستم شهرداری که برای سازندگان مسکن نیز چالش‏هایی را به وجود آورده به قوانین وضع شده برای این سیستم برمی‏گردد، اظهار کرد: از این رو شهرداری‏ها نیز که نهاد اجرایی هستند باید براساس قوانین رفتار کنند، چرا که در غیر این صورت باید پاسخگوی نهادهای قانونی باشند. وی با اشاره به اینکه برای حمایت از ساخت‌وساز در شهرها باید به نرخ رشد جمعیت و همچنین مهاجرت پذیری توجه شود، ‏ اعلام کرد: البته باید توجه داشت که تمام مشکلات ساخت مسکن در شهرها مربوط به شهرداری‏ها نیست و با احصای ۷۶ مورد مشخص شد که بیش از ۲۰ مورد آن در دیگر دستگاه‏‏های خدمات رسان باید پیگیری شود. معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۵۰ مورد از مشکلات ساخت و ساز در شهرداری در گذشته مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: تنها ۸ مورد از این مشکلات مورد بررسی قرار نگرفته که در دستور کار است. وی به تعدادی از مشکلات مطرح شده از سوی فعالان حوزه ساخت و ساز و مسائل شهرسازی اشاره کرد و افزود: هزینه‏های صدور پروانه ساختمان، روان‏سازی در صدور پروانه و پایان کار، مباحثی در زمینه آتش‏نشانی، برخورد نامناسب برخی از مناطق و بحث پیشخوان‏ها از مباحث مطرح شده از سوی این افراد بوده است. صمصام شریعت با بیان اینکه بخشی از این موارد مانند بیمه به قانون باز می‏گردد، تصریح کرد: ما شهرداری هستیم و باید مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای شهر را اجرایی کنیم و نمی‏توانیم فراتر از این مصوبات حرکت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۷۰ درصد استعلامات شهرداری در خصوص دفترخانه‏ها، بانک‏ها و بیمه‏ها به صورت الکترونیک انجام می‏شود، افزود: چنانچه دفاتر پیشخوان دولت نسبت به اجرای این طرح نارضایتی دارند، می‏توان این طرح را متوقف کرد. معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به آخرین آمار احصاء شده در کشور در خصوص افزایش متراژ برای صدور پروانه ساختمان نیز گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده از افزایش متراژ صدور پروانه ساختمان در کشور اصفهان با ۱۸ درصد افزایش در سال جاری از تهران عبور کرد.