انواع جینسینگ

به‌طور کلی دو نوع جینسینگ وجود دارد: جینسینگ آسیایی که جینسینگ کره‌ای نیز نامیده می‌شود و جینسینگ آمریکایی. جینسینگ آسیایی و آمریکایی حاوی ترکیبات مشابهی هستند، اما با توجه به اینکه در آب و هوای مختلف رشد می‌کنند، دقیقا یکسان نیستند. در حالی که هر دو آداپتوژن هستند و دارای مزایای محافظتی مشابهی برای سلامتی هستند، جینسینگ آسیایی تحریک‌کننده‌تر و جینسینگ آمریکایی آرامش‌بخش‌تر است.

فواید و کاربرد جینسینگ برای سلامتی

جینسینگ به دلایل خوبی در طب سنتی چینی (TCM)  و دیگر سیستم‌های پزشکی باستانی استفاده شده است. در اینجا اثرات مثبت جینسینگ برسلامتی که در مقالات علمی امروزی گزارش شده آورده شده است.

تقویت عملکرد مغز

یکی از امیدوارکننده‌ترین مطالعات انجام شده درباره فواید جینسینگ، یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای است که شامل بیماران آلزایمر می‌شود. در پایان مطالعه، گروه مصرف‌کننده جینسینگ عملکرد شناختی بالاتری نسبت به گروه دیگر داشتند. این در حالی است که افراد جوان نیز ممکن است از تقویت شناختی جینسینگ بهره‌مند شوند. در یک کارآزمایی با کودکان مبتلا به ADHD، جینسینگ همراه با مکمل‌‌های امگا ۳ باعث بهبود قدرت حافظه و میزان توجه آنها شد. در مطالعه دیگری نشان داده شد که وقتی جینسینگ برای بزرگسالان سالم تجویز می‌شود عملکرد شناختی را در وظایف محاسباتی ذهنی آنها بهبود می‌بخشد و خستگی ذهنی را تسکین می‌دهد.

تعدیل قند خون بالا

مولکول‌‌های زیست فعال موجود در جینسینگ که به نام جین‌‌سنوزیدها شناخته می‌شوند، مسوول اثرات ضد دیابتی در افراد مبتلا به پیش‌دیابت و در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. حدود ۱۲ آزمایش انسانی بر روی بیماران دیابتی انجام شده است و مشخص شده که جینسینگ جذب گلوکز را بهبود می‌بخشد و تولید انسولین را تنظیم می‌کند تا اثرات ضد‌دیابتی ایجاد کند.

افزایش میل جنسی

جینسینگ آسیایی به ویژه برای تقویت میل جنسی شناخته شده است و در سیستم‌‌های پزشکی کره‌‌ای و چینی به عنوان یک داروی مقوی جنسی شناخته می‌شود. مطالعات علمی روی حیوانات و انسان‌ها تایید می‌کند که این ماده باعث افزایش رفتار جنسی می‌شود. در واقع نشان داده شده است که جینسینگ تعداد و کیفیت اسپرم را در مردان افزایش می‌دهد. در یک مطالعه بر روی زنان یائسه، نشان داده شد که جینسینگ آسیایی برانگیختگی جنسی را بهبود می‌بخشد.

ممکن است سطوح انرژی را بهبود بخشد

به عنوان یک آداپتوژن، جینسینگ می‌تواند به شما در سازگاری با استرس، افزایش سطح انرژی و حتی بهبود عملکرد ورزشی کمک کند. طبق یک بررسی از ۱۰ مطالعه صورت‌پذیرفته، جینسینگ علائم خستگی مزمن را تنها در ۱۵روز معکوس کرد.

محافظت در برابر سرطان

جینسینگ علاوه بر پشتیبانی آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهاب، اثرات مستقیم ضد‌سرطانی نیز دارد. در یک متاآنالیز مطالعات علمی که به تاثیر جینسینگ بر خطر ابتلا به سرطان توجه داشت، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف منظم جینسینگ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۱۶ درصد کاهش دهد.

کاهش کلسترول

کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، زیرا تجمع کلسترول ناسالم در جریان خون باعث ایجاد پلاک شریانی می‌شود. مواد شیمیایی گیاهی ضد‌کلسترول موجود در جینسینگ می‌تواند با کاهش سطح کلسترول بالا به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌‌های جینسینگ سطوح کلسترول مضر معروف به کلسترول LDL را کاهش می‌دهد و سطح کلسترول HDL را نیز افزایش می‌دهد که چربی سالمی است که به پایین نگه داشتن سطح کلسترول LDL کمک می‌کند.

کاهش التهاب

التهاب مزمن، عامل دیگری است که در ایجاد بیماری قلبی و همچنین سایر بیماری‌های مزمن نقش دارد. مشخص شده است که جینسینگ اثرات قدرتمندی در کاهش التهاب دارد. در یک مطالعه حیوانی، ظرفیت کاهش التهاب جینسینگ به توانایی آن در معکوس کردن آسیب مغزی نسبت داده شد. با جلوگیری از التهاب، مکمل‌‌های جینسینگ به‌طور بالقوه می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های عصبی، بیماری‌های قلبی و حتی افسردگی کمک کند که با التهاب مزمن نیز مرتبط است.

دُزهای جینسینگ و عوارض جانبی

مانند هر مکمل گیاهی، باید دُز توصیه شده روزانه روی برچسب محصول را رعایت کنید. برخی از محصولات حاوی جینسینگ ممکن است در مواد شیمیایی فعال جینسینگ متمرکز شوند، در حالی که سایر محصولات ممکن است به شکل کامل جینسینگ به صورت پودر باشند. همچنین برای ریشه جینسینگ پودر شده، می‌توانید روزانه تا ۲ گرم مصرف کنید.

 هنگامی که برای نخستین بار شروع به استفاده از جینسینگ می‌کنید، با نیم گرم یک یا دو بار در روز شروع کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی بالقوه شامل تغییرات خلق و خو، تغییرات فشار خون، از دست دادن اشتها، بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، بی‌نظمی‌های قاعدگی و ... است. هر گیاهی به‌طور بالقوه می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود، بنابراین در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی، مصرف جینسینگ را قطع کنید.