جدول سرانه مالیات مقطوع مؤدیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور منتشر شده است؛ بیانگر این واقعیت است که پزشکان و دندان‌پزشکان با وجود تبلیغات سوء علیه آنها، در صدر جدول پرداخت مالیات قرار دارند. این هجمه‌‌‌ها در حالی است که با وجود خوش‌حسابی پزشکان نسبت به سایر مشاغل آزاد دیگر، همچنان لبه تیز انتقادات و نظارت شامل افراد و صنفی است که بیشترین، ارزنده‌‌‌ترین و حیاتی‌‌‌ترین خدمات را به جامعه ارائه می‌دهند.

مدعیان فرار مالیاتی پزشکان عذرخواهی کنند

در همین رابطه سخنگوی سازمان نظام پزشکی با انتقاد شدید از این موضوع گفت: ما حداقل طی یک دهه اخیر خون دل خورده‌‌‌ایم تا به این جماعت، یعنی رسانه‌‌‌ها و بخشی از افراد کم‌دانش و ناآگاه ثابت کنیم که فرار مالیاتی مربوط به پزشکان نیست. در این راستا بالاخره مشخص شد که پزشکان صداقت بیشتری در ابراز دارند و ابراز درست پزشکان موجب شده که مالیات حقه دریافت شود. رضا لاری‌‌‌پور ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که مدعیان فرار مالیاتی که ما هر روز به آنها تاکید می‌‌‌کردیم درباره پزشکان این ادعا را مطرح نکنید، امروز کجا هستند. در حال حاضر حداقل انتظاری که از آنها می‌رود این است که عذرخواهی کنند. وی افزود: بارها و بارها رئیس فعلی و روسای سابق سازمان امور مالیاتی در این زمینه صحبت کرده و پزشکان را به عنوان مؤدیان خوب مطرح کرده‌‌‌اند.

فاکتور رسمی ‌‌‌مشکل دندان‌پزشکان

سخنگوی سازمان نظام پزشکی همچنین با انتقاد از اینکه امروز دندان‌پزشکان ما برای تهیه یک فاکتور رسمی ‌‌‌دچار اشکال هستند، افزود: یعنی بخش‌‌‌های دیگر کشور دچار اشکال است و نمی‌توانند فاکتور رسمی ‌‌‌بدهند، اما چوب آن را دندان‌پزشکان می‌‌‌خورند و این مشکل هم توسط سازمان امور مالیاتی قابل حل نیست.

وی با بیان اینکه نگاه ما معطوف به سازمان امور مالیاتی نیست، تصریح کرد: نگاه ما به قانون‌گذاران کشور است که به هر حال توجه‌شان به جامعه پزشکی باید ویژه باشد. در غیر‌این صورت این جامعه خدوم اگر امروز در حال خدمت‌‌‌رسانی ویژه است، اما در سال‌های آینده با مشکلات و گرفتاری‌‌‌های عدیده‌‌‌ای رو‌‌‌به‌‌‌رو خواهیم شد. لاری‌پور تاکید کرد: امروز به ضرس قاطع به عنوان سخنگوی سازمان نظام پزشکی بیان می‌‌‌کنم که در هیچ حرفه، صنف و شغل و منصبی در این مملکت به اندازه جامعه پزشکی کشور کار خیر انجام نمی‌شود. روزانه در مطب هر کدام از پزشکان کشور یک بیمار رایگان ویزیت می‌شود. حداقل یک بیمار به صورت رایگان در بیمارستان‌‌‌های ما مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کارهای خیری که انجام می‌شود، اعم از نگهداری از کودکان یتیم و بی‌‌‌سرپرست، مدرسه‌‌‌سازی و... توسط جامعه پزشکی انجام می‌شود و اگر این فاصله تعرفه‌‌‌ای را که خود کار رایگان و تبرعی است محاسبه کنند، نه فقط نباید از جامعه پزشکی مالیات دریافت شود، بلکه دولت باید دست و پای این جامعه خدمتگزار را هم ببوسد.

جامعه پزشکان، گروه مرجع اجتماعی مهم جامعه

سخنگوی سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: وظیفه سازمان امور مالیاتی استحصال مالیات و وظیفه مردم نیز پرداخت مالیات است، اما قاعدتا دولت که مالیات را اخذ می‌کند، موظف است به مردم توضیح دهد که این مالیات را در کجا هزینه می‌کند. وقتی اعتماد مردم به جایی که مالیات به درستی خرج می‌شود، جلب شود، طبیعتا مردم همراهی و همکاری بیشتری در پرداخت مالیات خواهند داشت.