پدر عکاسی مدرن
گروه تاریخ و اقتصاد: 14 مارس 1932 جورج ایستمن، مخترع عکاسی مدرن با تصمیم خودش جهان را بدرود گفت. ایستمن که در پایان عمر بیمار و فلج شده بود، دیگر تحمل زندگی و ملال جسمانی و روحی را نداشت. واپسین جملات او چنین است: «من کارم را کرده‌ام، دیگر ماندنم در این دنیا ضرورتی ندارد.»

ایستمن بنیان‌گذار کمپانی بزرگ کداک است و به عنوان پدر تکنولوژی عکاسی نوین به‌شمار می‌رود. او سال ۱۸۵۴ در یکی از روستاهای نیویورک به دنیا آمد. پدرش در همان سال دانشکده اقتصاد «ایستمن »را در روچستر بنا کرد و پس از چند سال خانواده را برای زندگی به روچستر برد. سال ۱۸۶۲ زمانی که دانشکده شکوفا شد و شکل گرفت، پدرش از دنیا رفت و اندک سرمایه‌ای برای آنها به جا گذاشت.با این شرایط جورج ناچار به ترک درس شد و راهی بازار کار شد. نخست کاری در یک شرکت بیمه دست پا کرد و پس از آن کارمند بانک روچستر شد. هنگامی که ۲۳ ساله بود یکی از همکارانش با دیدن کوشش‌های چشمگیر او پیشنهاد کرد تا تعطیلات پایان هفته را به همراه خانواده او به بیرون شهر بروند و گردش کنند. در این میان همکار وی پیشنهادی طرح کرد که آغاز جنبش در زندگی «جورج» و حتی در تکنولوژی بشر به‌حساب می‌آید. در سال ۱۸۸۰ توانست ماشینی با توان کارآیی با نگاتیو خشک برای تهیه عکس بسازد و به ثبت برساند. پس از یک سال با یاری‌های مالی «هنری استرونیک» کمپانی
dry plat برپا شد و به سبب تکاپوی بسیار جورج در آن کمپانی ناچار از کارمندی بانک کنار رفت. در سال ۱۸۸۴ کوشش‌های جورج گسترش یافت و او توانست فیلم‌های حلقه‌ای را جایگزین نگاتیوهای شیشه‌ای کند که با پذیرش بی همتایی رو به رو شد.

سرانجام در سال ۱۸۹۲ کمپانی کداک افتتاح شد و توانست با به‌کارگیری چند نوآوری دیگر، دوربین‌های سبک با کارآیی ساده را به نام کداک وارد بازار کند. در زمان کوتاهی دوربین‌های عکاسی کداک در سراسر جهان پرآوازه شد. بسیاری از وی در مورد نام کداک پرسیدند که او می‌گفت: از کودکی به حرف k علاقه داشته و آن را نیروبخش برای خود می‌دانسته است. در سال ۱۹۰۲ جورج دیگر به یک پولدار سرشناس تبدیل شده بود و نام‌آورترین آرشیتکت آن دوران در آمریکا را به کار گمارده بود. شعار تبلیغاتی این شرکت در آن زمان این بود:

«You press the button، We do the rest»

ترجمه:« شما دکمه را فشار بده، بقیه‌اش با ما.»

ساخت فیلم انعطاف‌پذیر از دیگر ابداعات انقلابی ایستمن بود که منجر به ظهور صنعت تصویر متحرک شد.

خانه جورج ایستمن، واقع در شهر راچستر نیویورک که پیش از این به موزه عکس و سینما معروف بود، اکنون با نام موزه George Eastman شناخته می‌شود. در این خانه بنا شده در سال ۱۹۴۷، مجموعه عظیمی از ۴۵۰,۰۰۰ عکس تاریخی و معاصر وجود دارد. همچنین به‌عنوان یکی از قدیمی ترین آرشیوهای فیلم در جهان، ۲۸ هزار نسخه فیلم و ده‌ها هزار پوستر فیلم در این موزه موجود است.

پدر عکاسی مدرن