ورود پرتغالی‌ها به جزیره هرمز

گروه تاریخ و اقتصاد: «آلفونسو آلفوکرک» دریاسالار معروف پرتغالی در سال ۱۵۰۷ برای اولین بار به جزیره هرمز وارد شد و حاکم جزیره را تحت فشار قرار داد و مجبور به پرداخت خراج به پرتغالی‌ها کرد. وی در سال ۱۵۱۴مجددا به هرمز حمله کرد و جزیره را به تصرف کامل خود در آورد و سیف‌الدین حاکم هرمز را به‌صورت امیر خراج گزار پرتغال در راس حکومت هرمز گذاشت.

پرتغالی‌ها مرتب بر میزان خراج هرمز می‌افزودند؛ به‌طوری که میزان آن از ۱۵ هزار به یکصد هزار سرافین رسید. در این دوره، از هرمز به‌عنوان شهری زیبا، پررونق، مرفه و آسوده یاد شده است. تسلط پرتغالی‌ها به هرمز برای اقتصاد ایران بسیار زیان بار بود. در همین زمان آلبوکرک دژی مستحکم در ساحل هرمز بنا کرد. این دژ به «قلعه پرتغالی‌ها» معروف است. در پی حملات متعدد پرتغالی‌ها به جزیره هرمز پیمان‌نامه‌ای بین ایران و پرتغال بسته شد.

براساس این پیمان ایران هرمز را به‌عنوان مستعمره پرتغال به رسمیت شناخت. این تسلط بر امور تجاری و اقتصادی هرمز تا دوره شاه عباس اول ادامه یافت.

سپاهیان شاه عباس به رهبری امام قلی خان در ۱۶۲۳ و به کمک انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها را از هرمز بیرون کردند و پرچم آنان را از فراز جزیره هرمز به زیر کشیدند.