لاستیک‌‌های تاریخ گذشته در صدر شکایت‌ها

  تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار شما چگونه است؟

 شیوع کرونا تاثیر چندانی روی بازار ما نگذاشته، چراکه لاستیک، روغن موتور و فیلتر جزو اجناس مصرفی هستند و مردم به آنها نیاز دارند. البته با توجه به کاهش مسافرت‌ها در تابستان و عید تاثیری ۵ تا ۶ درصدی در فروش همکاران ایجاد شده که با توجه به شرایط شیوع بیماری طبیعی است.

  قیمت اجناس چه میزان گران شده است؟

واردات لاستیک تا سال گذشته مشمول ارز دولتی بود که خارج شد و در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود. این موضوع باعث شد که قیمت لاستیک ۵۰ درصد گران‌تر شود و از ابتدای سال هم قیمت‌ها تغییری نکرده است. البته در بخش روغن موتور و فیلتر روغن ۳۰ تا ۴۰ درصد شاهد افزایش قیمت بودیم که به سبب نوسانات ارزی و بالا رفتن هزینه تولید است.

  چند درصد بازار با اجناس وارداتی تامین می‌شود؟

در حوزه لاستیک خودروهای سواری نزدیک به ۵۰ درصد تولید داخل است. بالا رفتن نرخ ارز باعث شده که مشتریان لاستیک‌های ایرانی بیشتر شوند. از طرفی با سهمیه‌بندی هر خودرو یک جفت لاستیک در عرض سال مصرف لاستیک ایرانی به شدت افزایش داشته است درخصوص وارداتی هم همه نوع لاستیک حتی از برندهای مشهور ایتالیایی در بازار موجود است. به هر حال وقتی ماشینی یک میلیارد ارزش داشته باشد که نمی‌توان لاستیک چینی یا کره‌ای زیر آن انداخت. در بخش خودروهای سنگین این تناسب به سمت وارداتی تغییر می‌کند که به‌دلیل تکنولوژی خاص این قبیل لاستیک‌ها شرکت‌های داخلی توانایی تولید آن را ندارند و در این حوزه به میزان زیادی به واردات وابسته هستیم.

  در بخش روغن موتور وضعیت چگونه است؟

با توجه به اینکه کشور دارای پالایشگاه‌های متعددی است الان روغن‌های موتور ایرانی در سطح جهانی به لحاظ کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارند، هر چند رقبای خارجی از جمله فرانسوی‌ها با تبلیغات توانستند بیشتر به چشم بیایند؛ اما همین کمپانی‌ها بیشتر تولیدات خود را از بازیابی روغن سوخته انجام می‌دهند برای همین یکی از بخش‌های صادراتی ما روغن سوخته است؛ اما روغن موتورهای ایرانی مستقیم از پالایشگاه می‌آید و اصطلاحا حرارت ندیده است. در سال‌های اخیر مردم هم این موضوع را فهمید‌ه‌اند؛ به‌طوری‌که فروش اصلی ما در این حوزه بیشتر روغن ایرانی است.

  عمده شکایات اتحادیه شما مربوط به چه مسائلی است؟

قبلا بیشترین شکایات مربوط به تقلب در بازار بود. یعنی کسی جنسی تقلبی می‌خرید یا روغن تصفیه دوم را به جای روغن نو به فروش می‌رفت، اما الان عمده شکایات مربوط به فروش لاستیک‌های تاریخ گذشته است. متاسفانه برخی لاستیک‌های تاریخ گذشته را حتی به رایگان از دبی می‌خرند و آنها را در انبار دپو می‌کنند سپس با فرز مخصوص تاریخ حک شده را پاک می‌کنند و سپس با دستگاه‌های حرارتی تاریخ جدید را حک می‌کنند. آنها به قدری این کار را حرفه‌ای و تمیز انجام می‌دهند که برای ما که چند سال است در این حوزه فعالیت داریم، سخت است تفاوت آن را متوجه شویم. کسادی که بازار در اسفندماه و ماه‌های ابتدای سال تجربه کرد. باعث شد لاستیک‌ها در انبارها بمانند و حتی بعد از تاریخ انقضا به بازار عرضه شوند که با پیگیری اتحادیه این مساله در حال کمرنگ شدن است. البته میزان شکایات بسیار پایین است و در شورای حل اختلاف اتحادیه حل می‌شود و به سازمان تعزیرات نمی‌رسد.

  اعضای اتحادیه از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کردند؟

وام ۲۰ میلیونی با سود بازپرداخت ۱۲درصد واقعا مبلغی نیست که بتواند به کاسب کمک کند، بلکه در زمانی‌که هزینه‌ها بالا رفته بدهی بانک هم به مابقی بدهی‌ها اضافه می‌شود. در بحث مالیات دولت اگر تخفیف برای اعضایی که متضرر شدند درنظر بگیرد بیشترین کمک را به همکاران ما کرده است. اتحادیه ما کاهش فروش چندانی نداشته اما کل بازار کساد است و اگر دولت از افزایش مالیات صرف‌نظر کند تاثیر خوبی روی کاسبان بازار می‌گذارد و چراغ مغازه‌شان روشن‌تر می‌شود.