خبرگزاری مهر: آخرین بررسی‌ها از وضعیت توسعه فناوری اطلاعات کشور براساس شاخص بین‌المللی توسعه ICT نشان می‌دهد استان تهران بیشترین توسعه و استان سیستان و بلوچستان کمترین توسعه را در این بخش داشته‌اند. دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت استان‌های کشور را از منظر شاخص توسعه‌یافتگی فناوری اطلاعات (IDI) تا پایان آذرماه سال ۹۴ اعلام کرد. این آمار از وجود شکاف دیجیتالی میان استان‌های کشور حکایت دارد.بررسی‌ها نشان می‌دهد استان تهران با دارا بودن مقدار ۳۷/ ۷ رتبه اول شاخص IDI را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های سمنان، مازندران، یزد و قم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این رده‌بندی استان‌های لرستان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان رتبه‌های آخر را به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین این شاخص در ۹ ماهه سال ۹۴ رقم ۰۳/ ۵ بوده که استان تهران ۳۴/ ۲ از مقدار میانگین بالاتر است و استان سیستان و بلوچستان با امتیاز ۲۸/ ۲ در رتبه آخر شاخص IDI قرار دارد و از مقدار میانگین کمتر است. در همین حال روند پنج سال و نیم (از سال ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۴) شاخص IDI استان‌های کشور، نشانگر روند رو به رشد آن برای همه استان‌های کشور است. در این روند پنج سال و نیم استان تهران همچنان در رتبه نخست در بین سایر استان‌ها قرار دارد و پس از آن استان‌های مازندران، سمنان و یزد جزو استان‌های با رتبه بالا در این شاخص طی پنج سال اخیر قرار گرفته‌اند. استان‌های خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان که در انتهای جدول قرار دارند در دوره مورد بررسی تغییری در رتبه شاخص IDI نداشته‌اند. برخی استان‌ها از جمله استان کهکیلویه و بویراحمد و همدان بهبود چشمگیری در شاخص IDI داشته‌اند. استان کهکیلویه و بویراحمد از رتبه ۲۹ در سال ۱۳۹۳ به رتبه ۲۲ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ ارتقا یافته است که این بهبود به دلیل رشد ۶۲/ ۲۱ درصدی در زیرشاخص استفاده و رشد ۰۶/ ۱۸ درصدی در زیرشاخص دسترسی است.

در همین حال استان همدان نیز از رتبه ۲۶ در سال ۱۳۹۳ به رتبه ۲۱ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۳ به رتبه ۲۱ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ رسیده است که این بهبود در اثر رشد ۴۳/ ۷۶ درصدی در زیرشاخص دسترسی و ۲۹/ ۱۹ درصد رشد در زیرشاخص استفاده اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۴، زیرشاخص دسترسی روند رو به رشدی را برای بیشتر استان‌های کشور نشان می‌دهد. استان تهران طی پنج سال اخیر رتبه نخست این زیرشاخص را به خود اختصاص داده است و استان‌های خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در رتبه آخر قرار دارند. میانگین این زیرشاخص در ۹ماهه سال گذشته، ۷۱/ ۵ است که عدد مربوط به استان تهران (رتبه نخست این زیرشاخص) ۳۹/ ۲ از میانگین بیشتر و استان سیستان و بلوچستان (رتبه آخر این زیرشاخص) ۴۲/ ۱از میانگین کمتر است که نسبت به سال ۱۳۹۳ اختلاف این زیرشاخص از میانگین کمتر شده است. در مقدار زیرشاخص استفاده، ضمن اینکه در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ ثابت مانده است ولی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است. در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ مقدار این زیرشاخص به دلیل کاهش تعداد کاربران اینترنت به ازای هر ۱۰۰ نفر برای بیشتر استان‌های کشور کاهش یافته است. طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ بیشترین مقدار این زیرشاخص متعلق به استان تهران است. در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ پس از استان تهران استان‌های سمنان، یزد، مازندران و قم قرار دارند. میانگین این زیرشاخص در این بازه زمانی ۴۹/ ۳ است که استان تهران با داشتن رتبه اول این زیرشاخص در کشور ۱۲/ ۳ از میانگین مربوط به این زیرشاخص بیشتر و استان سیستان و بلوچستان با قرار داشتن در انتهای جدول رتبه‌بندی استان‌های کشور از لحاظ زیرشاخص استفاده، ۳۸/ ۲ از مقدار میانگین کمتر است.