جمعیت رو به رشد گیمرهای مو سفید

ندا لهردی: نوجوانانی که در اوایل دهه ۱۹۷۰ عاشق بازی‌های آرکید (دستگاه‌های بازی سکه‌ای)، شهربازی‌ها و پارک‌های تفریحی بودند، حالا برای بازنشستگی آماده می‌شوند، اما اغلب آنها هرگز انجام بازی‌های ویدئویی را کنار نمی‌گذارند. در واقع به نظر نمی‌رسد که آنها به این زودی‌ها از علاقه‌شان به بازی‌های ویدئویی صرف نظر کنند.

بررسی‌های بنیاد نرم‌افزارهای سرگرمی نشان می‌دهد که میزان گیمرهای آمریکایی ۵۰ ساله و بیشتر به سرعت رو به افزایش است. این تعداد که در سال ۱۹۹۹ تنها ۹ درصد بوده، در سال ۲۰۱۵ به ۲۷ درصد رسیده است. جالب است بدانید که این روند جهانی است. تحقیقاتی که فدراسیون نرم‌افزارهای تعاملی اروپا در سال ۲۰۱۲ انجام داد، نشان می‌دهد که ۲۷ درصد از افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله بازی‌های ویدئویی را انجام می‌دهند. در سال ۲۰۱۵ در استرالیا ۴۱درصد از جمعیت ۶۵ تا ۷۴ ساله بازی ویدئویی انجام می‌داده‌اند. این اعداد و ارقام شاید زیاد به نظر برسند؛ اما تنها بخش کوچکی از جمعیت سالمند علاقه‌مند به بازی‌های ویدئویی هستند. جمعیت نسل گیمرهای مو سفید اما به بزرگی جمعیت دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به بازی‌های ویدئویی و ورزش‌های مجازی نیست. در حال حاضر تعداد گیمرهای آمریکایی بالای ۵۰ سال به ۳۷ میلیون نفر می‌رسد که انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۴۵ به ۱۰۵ میلیون نفر برسد. محققان معتقدند انجام بازی‌های ویدئویی برای گیمرهایی که سال‌های پایانی عمر خود را می‌گذرانند، می‌تواند نتایج خوبی برای سلامتی آنها داشته باشد. در حالی که تصور می‌شود انجام بازی‌های ویدئویی چیزی نیست که اغلب مسن‌ترها به آن تمایل داشته باشند، بررسی‌های آکادمیک خبر از مزایا و منافع خوب این کار برای این دسته از افراد دارد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که انجام بازی‌های ویدئویی ذهن و بدن افراد مسن را فعال کرده و به آنها در برقراری روابط اجتماعی بهتر کمک می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه اغلب افراد مسن از انزوای اجتماعی و کاهش توانایی‌های فیزیکی و شناختی مربوط به بالا رفتن سن رنج می‌برند، انجام بازی‌های ویدئویی می‌تواند روند مسن‌تر شدن و بالا رفتن سن افراد را متحول کند. برای توسعه و ترویج این فرهنگ، لازم است توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی شیوه طراحی و تولید بازی‌های ویدئویی را تغییر داده و ظرفیت لازم برای گیمرهای مو سفید را در نظر بگیرند.

چالش‌های متناسب

اگر مسن‌ترها همچنان یک گیمر علاقه‌مند باقی مانده یا در همین سنین به یک گیمر تبدیل بشوند، بازی‌های ویدئویی باید برای آنها در دسترس باشد. این به معنای آن است که بازی‌ها باید چالش‌های آموزشی را ارائه کنند که برای مخاطبان مسن‌شان بهینه‌سازی شده باشد. با این حال اما حتی بازی‌های ویدئویی خوب و شناخته شده هم چندان برای گیمرهای مو سفید که تجربه کم و محدودی در انجام بازی‌های ویدئویی دارند، بهینه‌سازی نشده‌اند. اغلب این بازی‌ها پیچیدگی‌هایی دارند که برای گیمرهای جوان و نوجوان جذابیت دارد و تنها بعضی از گیمرهای بالای ۵۰ سال به انجام آنها ترغیب می‌شوند. گاهی اصطلاحات و میانبرهای به‌کار برده شده در بعضی از بازی‌ها برای اغلب گیمرهای مسن سخت و گیج‌کننده است. حتی گیمرهای مسنی هم که سالم بوده و هیچ بیماری یا ناتوانی مربوط به فرآیند پیر شدن را ندارند، نمی‌توانند بعضی از تطابق‌ها را در این بازی‌ها انجام بدهند. با این اوصاف گیمرهای مسن که ناتوانی‌های جدی دارند، ممکن است به تطابق‌ها و راهکارهای بیشتری نیاز داشته باشند. خوشبختانه بنیاد بین‌المللی توسعه‌دهندگان بازی گروهی را روی موضوع دسترسی متمرکز کرده است. این بنیاد وب‌سایتی را ارائه کرده است که راهکارها و پیشنهادهای بسیاری را ارائه می‌کند تا گیمرهایی از سنین مختلف با شرایط متفاوت و ناتوانی‌های شنوایی، حرکتی، بینایی و شناختی بتوانند این بازی‌ها را انجام بدهند.

امکانات شخصی‌سازی رایج مانند تنظیم کنتراست تصویر، ورودی‌های قابل تنظیم، کالیبراسیون رنگ، تنظیم میزان صدا و اضافه کردن شرح در هنگام بازی، در حال حاضر تحول بزرگی در دسترسی افراد مختلف به بازی‌ها ایجاد کرده‌اند.هرچه بازی‌های بیشتری از این امکانات بهره ببرند، افراد بیشتری توانایی انجام این بازی‌ها را خواهند داشت. بدون ایجاد امکان دسترسی بهتر، توسعه‌دهندگان بازی به سختی می‌توانند مخاطبان مسن‌تر خودشان را حفظ کنند و راضی نگه دارند. این در حالی است که براساس گزارش منتشر شده از سوی دپارتمان خدمات سلامتی و انسانی ایالات متحده آمریکا، بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله و بالاتر ناتوانی دارند. مطالعات دیگر در این زمینه نشان می‌دهند که تعداد افراد مبتلا به ناتوانی فیزیکی و شناختی در میان این دسته از افراد بیشتر هم هست. بعضی محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از بالا رفتن سن گیمرهای مسن را حتی پیش از آنکه واقعا به ناتوانی دچار شوند، از انجام بعضی بازی‌های خاص محروم می‌کنند. برای مثال کاهش سرعت واکنش می‌تواند انجام بعضی بازی‌های ویدئویی را برای این افراد غیرممکن کند، در حالی که این مشکل شاید در فعالیت‌های روزانه و عادی چندان به نظر نرسد.

در جست‌و‌جوی معنا

بازی‌ها باید جالب و البته معنادار باشند تا بتوانند نظر گیمرها را به خودشان جلب کنند. گیمرهای مو سفید هم مانند مخاطبان جوان گستره متفاوتی از بازی‌ها را انجام می‌دهند. گیمرهای مسن‌تر به خصوص از انجام بازی‌هایی لذت می‌برند که یک چالش فکری و داستان بالغ و جالبی را ارائه کنند. آنها معمولا تمایلی به انجام بازی‌هایی که نیاز به سرعت واکنش بالا یا بسیار خشن، ندارند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسن‌ترها احساس می‌کنند صنعت بزرگ گیمر توجه چندانی به آنها نمی‌کند، بسیاری از بازی‌های ویدئویی از همان بازی‌های قبلی الگوبرداری می‌شوند که تاکید زیادی بر گرافیک داشته و چندان محتوای معنادار یا خلاقانه‌ای ندارند. در حال حاضر بازاریابی بازی‌های ویدئویی ویژه مسن‌ترها به طور گسترده و بیشتر روی مزایا و فوایدی که برای سلامتی آنها دارند، متمرکز شده است تا شیوه سرگرم‌کننده یا معنادار بازی‌ها. بازی‌هایی که صرفا برای تقویت ذهن و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر به بازار عرضه می‌شوند، نمونه‌هایی از این اهداف برای بازاریابی هستند. در حالی که بازی‌های مشابه می‌توانند برای گیمرهای مو سفید مناسب و مفید باشند، اما تحقیقات و شواهد علمی تایید نمی‌کنند که این بازی‌ها می‌توانند فرآیند کاهش توانایی‌های شناختی این افراد را کاهش داده یا وارونه کنند. صرف نظر از بازی‌های ویژه سلامتی، سهم کمی از بازارهای بازی‌های ویدئویی به گیمرهای مسن اختصاص دارد و هر وقت بازی خاصی برای این دسته از افراد ارائه می‌شود، اغلب تقلید و الگوبرداری شده هستند و حتی برای شوخی به‌کار برده می‌شوند.

پتانسیل بکر و دست نخورده

با همه اینها هنوز پتانسیل‌های دست نخورده زیادی در صنعت بازی‌های ویدئویی ویژه گیمرهای مو سفید است. با این اوصاف انتظار می‌رود آینده این صنعت بسیار روشن و امیدوار کننده باشد. در واقع به همین دلیل هم هست که انتظار می‌رود بازی‌های ویدئویی در آینده‌ای نه چندان دور دوران بازنشستگی و پیری ما را تغییر داده و متحول کنند. با توجه به آنکه بازی‌های ویدئویی جدید تعامل فکری و جسمی بیشتری را از گیمرها طلب می‌کنند، انتظار می‌رود به سلامتی جسمی و روحی افراد مسن کمک زیادی بکنند. نباید فراموش کرد که دنیای بسیار بزرگی ورای بازی‌های ساده مانند سودوکو و بازی‌های فکری برای گیمرهای مو سفید وجود دارد که می‌تواند جذابیت‌های متفاوتی برای آنها داشته باشد، بنابراین توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی باید به تدریج خودشان را برای آینده صنعت گیم که بتواند پاسخگوی نیاز تمام گیمرها و به خصوص گیمرهای مو سفید باشد، آماده کنند.

منبع: بیزینس اینسایدر