دنیای اقتصاد: اپلیکیشن‌ها در سال‌های اخیر بازار دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند را داغ کرده و رونق بخشیده‌اند. با این اوصاف است که انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها برای سیستم عامل‌ها و پلت‌فرم‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند تا بتوانند نظر کاربران بیشتری را به خودشان جلب کنند. در این میان اما گویا کاربران به دانلود و نصب اپلیکیشن‌های رایگانی که دارای خرید درون برنامه‌ای هستند، تمایل بیشتری دارند تا خرید اپلیکیشن‌هایی که از ابتدا برای دانلود و نصب آنها باید هزینه بپردازند.

بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد نشان می‌دهد که تراکنش‌های درون برنامه‌ای تجربه کاربری بهتری برای کاربران داشته و درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را بالا می‌برند. بر اساس این بررسی ها، کاربران اپلیکیشن‌های موبایل ۲۴ درصد بیشتر به خرید درون برنامه‌ای تمایل دارند تا خرید اپلیکیشن‌های به اصطلاح پولی. موسسه تحقیقاتی گارتنر در تحقیق و نظرسنجی که در این زمینه انجام داده، به این نتیجه رسیده است که تمایل کاربران به خرید درون برنامه‌ای و نصب اپلیکیشن‌های رایگان نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری که چنین اپلیکیشن‌هایی دارند، تجربه کاربری بهتری دارد تا پرداخت هزینه برای دانلود اپلیکیشن. «استفانی بغداساریان» یکی از تحلیل گران گارتنر در این مورد می‌گوید: «به‌طور کلی نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران اپلیکیشن‌های موبایل در طول هر سه ماه ۴۰ /۷دلار برای خرید یک اپلیکیشن و ۲۰ /۹دلار برای خریدهای درون برنامه‌ای داخل اپلیکیشن‌ها هزینه می‌کنند. این رقم نشان از این دارد که کاربران تا حدود ۲۵ درصد بیشتر به خرید درون برنامه‌ای و نصب اپلیکیشن‌های رایگان تمایل دارند تا خرید یک اپلیکیشن. این موضوع تایید می‌کند که وقتی کاربران مطمئن می‌شوند یک اپلیکیشن دارای ارزش افزوده است بدون آنکه مجبور به پرداخت هزینه برای دانلود آن باشند، راحت‌تر حاضر می‌شوند که برای خرید درون برنامه‌ای هزینه کنند. البته نباید فراموش کرد که همه کاربران هم حاضر نیستند تراکنش‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای را فعال کنند؛ مخصوصا آنهایی که نمی‌توانند ارزش افزوده ایجاد شده توسط اپلیکیشن را ببینند. اگرچه آنهایی که ارزش ایجاد شده توسط اپلیکیشن را درک کرده و می‌بینند حاضرند هزینه بیشتری برای خریدهای درون برنامه‌ای هم بپردازند. به این ترتیب از میان هر سه کاربر یک نفر حاضر است به‌طور متوسط ۵ دلار در ماه برای خریدهای میان برنامه‌ای هزینه کند.»

این تحقیق نشان می‌دهد که افراد جوان نسبت به مسن ترها اطمینان بیشتری به تراکنش‌های درون برنامه‌ای دارند.اگرچه تراکنش‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای معمولا بیشترین میزان صرف هزینه درمیان کاربران همه سنین را به خودش اختصاص می‌دهد. البته جالب است بدانید که بر اساس این نظرسنجی افراد ۳۵ تا ۴۴ ساله به‌طور یکسان برای خریدهای درون برنامه‌ای و خرید اپلیکیشن هزینه می‌کنند. این در حالی است که افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله و کاربران ۲۵ تا ۳۴ سال با فاصله زیادی نسبت به کاربرانی با سنین بالاتر به پرداخت‌های درون برنامه‌ای اعتماد و تمایل دارند. کاربران مسن تر اما گویا با مدل کلاسیک خرید یک اپلیکیشن و استفاده از آن راحت تر هستند. برای ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل جلو رفتن با نسل کاربران جوان‌تر که به پرداخت‌های درون برنامه‌ای تمایل بیشتری دارند تا خرید اپلیکیشن، منطقی‌تر و بهتر است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که به میزانی یکسان برای خرید درون برنامه‌ای و خرید اپلیکیشن هزینه می‌کنند. اگرچه در این میان کاربرانی میزان هزینه برای اپلیکیشن‌های موبایل را در یک سال اخیر تغییر داده‌اند، ۶۲درصد میزان صرف هزینه برای خریدهای درون برنامه‌ای را افزایش داده و در مقابل ۵۵درصد هزینه برای خرید اپلیکیشن را افزایش داده‌اند. در حقیقت تمایل به خریدهای درون برنامه‌ای به این دلیل بیشتر است که فرصت امتحان و تجربه کردن را پیش از خرید به کاربران می‌دهد و به این ترتیب اعتماد آنها را بیشتر جلب می‌کند. ارائه‌دهندگان اپلیکیشن ترجیح می‌دهند روی ارائه تجربه کاربری بهتر متمرکز شوند و برای کاربران ارزش افزوده ایجاد کنند. این بررسی نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که اغلب روی تبلیغاتی که در اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند، کلیک می‌کنند و در مقابل دوسوم شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که هرگز روی این تبلیغات کلیک نمی‌کنند.

محبوبیت خرید درون برنامه‌ای