همکاران سیستم: کسب و کارهای کوچک برای انجام امور تجاری، رونق فروش و مقابله با مشکلات تجاری خود، به استفاده از رایانش ابری و اپلیکیشن‌های موبایلی روی آورده‌اند و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این روند سیر صعودی دارد.

بر این اساس به نظر می‌رسد انقلاب تلفن همراه به فروشگاه‌های محلی نیز رسیده است. شرکت اینتویت (Intuit) در مطالعه جدید خود دریافت که ۶۴ درصد کسب و کارهای کوچک در آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس، عملیات خود را در فضای ابر انجام می‌دهند و این رقم نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است. ۶۸ درصد این فروشگاه‌ها نیز گفته‌اند در تجارت روزانه خود از اپلیکیشن‌های موبایلی یا مبتنی بر وب استفاده می‌کنند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است. وینای پای (Vinay Pai) یکی از مدیران شرکت اینتویت (Intuit) این رشد را تعجب‌آور نمی‌داند. وی معتقد است بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک، از اپلیکیشن‌هایی همچون فیس‌بوک، لینکدین و اسنپ‌چت در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند و بنابراین انتظار می‌رود‌ که همین اپلیکیشن‌ها در تجارت آنها نیز ورود پیدا کرده و برای کارهایی نظیر صدور فاکتور و صورتحساب و مدیریت زمان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بخش عمده‌ای از این مدیران، کنترل و کاهش هزینه‌ها، بهبود نقدینگی و مدیریت زمان را جزو دغدغه‌های اصلی خود عنوان کرده‌اند. جین مارکس (Gene Marks) مدیر شرکت مشاوره‌ایMarks Group PC می‌گوید بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک با انتقال سیستم‌های خود به ابر مخالفت می‌کردند ولی به دلیل در دسترس بودن نرم‌افزارهای مربوطه به این کار رضایت دادند. وی معتقد است فروشندگان نرم‌افزار با استفاده از اپلیکیشن‌های ابری می‌توانند پشتیبانی آسان‌تری ارائه کرده و به‌صورت آنی به‌روز شوند. در این پژوهش، پاسخ‌های ۲هزار تن از مدیران کسب و کارهای خرد در چهار کشور آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس گردآوری شده است. تعداد کارکنان این فروشگاه‌ها از یک تا ۵۰ نفر بوده است.