همه چیز درباره عینک هوشمند اسنپ

دنیای اقتصاد: بیش از یک ماه پیش بود که شرکت اسنپ‌چت با معرفی عینک هوشمند مجهز به دوربین «اسپکتکلز» (Spectacles)، نام خودش را هم به اسنپ تغییر داد و به تیتر اول رسانه‌های تکنولوژی تبدیل شد. در واقع با این عینک دیگر اسنپ‌چت فقط یک اپلیکیشن برای چت نیست. این شرکت تا پیش از این یک اپلیکیشن محبوب پیام‌رسان موبایلی بود و حالا یک عینک به نام Spectacles هم در دست عرضه دارد. گویا این شرکت چند سالی به‌صورت مخفیانه روی این عینک هوشمند کار کرده و حتی برای این پروژه در سال ۲۰۱۴ اقدام به خرید استارت آپی به نام Vergence Labs کرده است. با این حال ایوان اشپیگل موسس شرکت اسنپ چت این عینک را اسباب‌بازی می‌خواند. او می‌گوید: «ما این عینک‌ها را آرام آرام به بازار ارائه می‌دهیم، چرا که می‌خواهیم متوجه بشویم تا چه اندازه در زندگی مردم قابل پذیرش خواهد بود و مردم چقدر آن را دوست خواهند داشت.»

این عینک که در ماه سپتامبر معرفی شده بود، حالا از پنج‌شنبه به‌صورت رسمی و با قیمت ۱۳۰ دلار روانه بازار شده است. جالب اینکه عینک‌های اسپکتکلز در ابتدا در آمریکا و تنها از طریق دستگاه‌های فروش خودکار به فروش می‌رسد. با این اوصاف حالا مجله بیزینس اینسایدر مطلبی درباره تمام جزئیات جالب عینک‌های اسپکتکلز منتشر کرده است که آن را در اینجا می‌خوانیم. عینک‌های اسپکتکلز با قیمت ۱۳۰ دلار و در سه رنگ مشکی، آبی سیر و قرمز مرجانی به بازار عرضه شده است. این عینک امکان ضبط ۱۰ ثانیه کلیپ ویدیویی را دارد و از یک دوربین با زاویه دید ۱۱۵ درجه بهره می‌برد که زاویه دید انسانی را از طریق یک لنز گرد شبیه‌سازی می‌کند و تفاوت آن با دوربین‌های دیگر هم در همین است. ویدیوهای گرفته شده با این عینک به بخش حافظه اپلیکیشن اسنپ چت منتقل شده و از آنجا کاربران می‌توانند آنها را ویرایش کرده و از طریق اپلیکیشن اسنپ‌چت با دیگران به اشتراک بگذارند.

ایوان اشپیگل درباره تجربه یک پیاده روی در سفر همراه با این عینک می‌گوید: «من می‌توانستم با حافظه و چشم‌های خودم همه چیز را ببینم و این خیلی جالب بود. اینکه بتوانی تصاویری از تجربه‌ای را که داشتی ببینی یک چیز است، اما اینکه تجربه‌ای از یک تجربه را داشته باشی یک چیز دیگر است. احساس می‌کردم قبلا یک بار دیگر هم اینجا بوده‌ام.» عینک‌های اسپکتکلز با استفاده از بلوتوث با اپلیکیشن اسنپ همگام‌سازی می‌شود. برای همگام‌سازی ویدئوی HD اما باید این عینک را با استفاده از اتصال به شبکه وای‌فای همگام‌سازی کنید. می‌توان از این عینک در هنگامی که با گوشی موبایل تان هم جفت نشده است، استفاده کرد. وقتی به حالت جفت شده برمی‌گردید، عینک به‌صورت خودکار ویدئوها را به بخش حافظه می‌فرستد.

برای شروع فیلمبرداری باید کلیدی را که در بالای فریم عینک تعبیه شده است، بفشارید. در این زمان نورهای سفید در طول زمان فیلمبرداری در جلوی عینک شبیه‌سازی می‌شوند. برای متوقف کردن فیلمبرداری کافیست همین کلید را دوباره فشار داده و دو ثانیه نگه دارید. برای ادامه فیلمبرداری هم می‌توانید برای سومین بار این کلید را بفشارید. در طول زمان فیلمبرداری می‌توانید بین حالت افقی و عمودی عینک را بچرخانید تا از زوایای مورد نظرتان فیلمبرداری کنید. عینک‌های اسپکتکلز فقط فیلمبرداری می‌کنند، نه عکسبرداری. برای هماهنگ کردن عینک اسپکتکلز با حساب کاربری اسنپ چت، باید کد خاصی را که در اپلیکیشن به شما داده می‌شود، اسکن کنید. عینک‌های اسپکتکلز از دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید نسخه ۴.۳ به بالا و آیفون ۵ به بالا پشتیبانی می‌کنند.

عمر باتری این عینک‌ها برای یک روز استفاده معمولی یا حدود ۱۶ دقیقه فیلمبرداری کافی است. هر عینک همراه با یک کیس شارژ‌کننده عرضه می‌شود که می‌تواند عینک را تا چهار بار شارژ کند. به‌طور کلی این عینک می‌تواند از طریق کیس یا مستقیما از روی فریم خود شارژ شود. اگر از این عینک استفاده می‌کنید و احساس می‌کنید که با آن راحت نبوده و در کنترل شما نیست، این شرکت پیشنهاد می‌کند که به یک چشم پزشک مراجعه کنید. عینک‌های اسپکتکلز ضد آب نیستند و این شرکت می‌ گوید تا از استفاده از این عینک در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین هم خودداری کنید. برای خرید این عینک باید یکی از دستگاه‌های خودکار فروش ویژه‌ای به نام Snapbot که برای این کار در نظر گرفته شده است را پیدا کنید. برای یافتن این دستگاه‌ها هم شرکت اسنپ یک نقشه آنلاین ارائه کرده که مکان این دستگاه‌های خودکار فروش را به‌صورت ۲۴‌ساعته به خریداران نشان می‌دهد. هر Snapbot تنها دو عینک در روز به مشتریان می‌فروشد.