آی‌تی ایران: شرکت چینی سازنده پهپاد «DJI» در حال حاضر در جایگاه فرمانروایی بازار در زمینه تولید پهپادها قرار گرفته است، اما با این حساب این شرکت دست از تلاش و پیشرفت برنمی‌دارد. به نظر حتی قصد تولید محصولات جدیدتر در زمان کمتر را داشته باشد تا از این طریق نفس رقبای خود را کاملا قطع کند. این شرکت حالا از پهپاد مدل «Phantom ۴ pro» رونمایی کرده که نسخه ارتقایافته «Phantom ۴» به حساب می‌آید که ۸ ماه پیش رونمایی شد. نسخه جدید دارای دوربین با کیفیت‌تر، سیستم اجتناب ازبرخورد با موانع پیشرفته‌تر، باتری قدرتمند‌تر و مدل‌های پرواز هوشمندانه‌تر است. این تغییرات باعث به وجود آمدن تفاوت نسبی در مقایسه با مدل «Mavic pro» خواهد شد. «Mavic Pro» پهپاد کوچک‌تر و ارزان‌تری است که روی کاغذ از پسر عموی بزرگ‌تر خود چیزی کم ندارد.

بیایید با دوربین شروع کنیم. این پهپاد مجهز به سنسور یک اینچی از جنس «CMOS» بوده که قادر به عکسبرداری با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل با محدوده دینامیکی ۶/ ۱۱ خواهد بود. هرچه محدوده دینامیکی دوربین گسترش پیدا کند، قادر است تعادل بیشتری را بین نور و تاریکی در تصاویر ایجاد کند. این یک مشکل بزرگ در ثبت تصاویر هوایی است، زیرا اغلب اوقات هنگام عکسبرداری با آسمان روشن و زمین تیره روبه‌رو خواهید شد. یکی دیگر از مشکلاتی که پهپادها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، لرزش تصویر به‌ویژه هنگام فیلمبرداری از اجسام در حال حرکت است. شرکت «DJI» از یک شاتر جدید برای رفع این مشکل در پهپادهای جدیدش استفاده کرده. همچنین قابلیت تنظیم دریچه لنز را نیز به این پهپاد افزوده است که به فیلمسازان کمک می‌کند عمق تصاویر را بهتر در اختیار داشته باشند. دوربین‌های این پهپاد حال می‌توانند ۱۴ تصویر را در ثانیه ثبت کرده و در حالت «slow motion» قادرند ۶۰ فریم در ثانیه را ثبت کنند.

سنسورهای مدل جدید هم شامل تغییرات چشمگیری شده‌اند. قبل از این، مدل‌های «Mavic» و «Phantom» دارای سنسور اجتناب از برخورد با موانع بودند اما فقط در حالت حرکت به سمت جلو عمل می‌کردند. مدل جدید رونمایی‌شده دارای سنسور ممانعت از برخورد در همه جهات هنگام حرکت به هر سمتی است. به لطف این سنسور جدید به‌کار رفته، حداکثر سرعت پهپادها از ۲۲ به ۳۱ مایل در ساعت افزایش یافته است. یکی دیگر از تغییرات مهم در «Phanto ۴ Pro» این است که شما می‌توانید کنترل از راه دور مجهز به صفحه نمایش داخلی را برای دستگاه خود خریداری کنید. این کار را تمامی رقبای این شرکت قبلا انجام داده بودند، اما شرکت «DJI» پهپادهای خود را با کنترل‌هایی که نیازمند نمایشگر گوشی بودند، هماهنگ‌‌سازی می‌کرد. این کنترل جدید صفحه نمایشی بسیار نورانی‌تر از موبایل شما خواهد داشت و به راحتی می‌توانید پهپاد خود را بدون نگرانی از اتمام شارژ گوشی خود، کنترل کنید.

باتری این پهپاد نیز از ظرفیت ۲۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه پرواز ارتقایافته است. پهپاد جدید به صورت خودگردان در فضاهای تنگ‌تر و پیچیده‌تر قادر به پرواز خواهد بود و می‌تواند به راحتی و با کشیدن یک خط روی نقشه با انگشتتان، پهپاد را به مقصد دلخواهتان پرواز دهید. این پهپاد با قیمت ۱۴۹۹ دلار و در صورت نیاز به خرید کنترل با قیمت ۱۷۹۹ دلار در بازار عرضه خواهد شد و در حال حاضر در وب‌سایت یا در نمایندگی‌های مجاز آسیایی این شرکت آماده پیش‌سفارش است و طبق گفته‌های شرکت، از هفته آینده آماده ارسال خواهند بود. شرکت «DJI» امیدوار است این پهپاد با داشتن ویژگی‌های کافی بتواند نظر عکاسان و فیلمسازان حرفه‌ای و تفریحی را جلب کند. همچنین این شرکت امروز چهارمین پهپاد خود را در دو ماه اخیر رونمایی کرد و به نظر می‌رسد این شرکت در حالت «تولید مازاد» به سر می‌برد و هیچ‌کدام از رقبا پاسخی برای این مساله ندارند.