واقعیت افزوده؛ ایده‌ای مانند موبایل هوشمند

دنیای اقتصاد: هیچ شخصی خارج از شرکت اپل نمی‌داند که محصول بزرگ بعدی این شرکت چه خواهد بود. با این حال اما تیم کوک مدیر عامل اپل همچنان اشاراتی می‌کند به اینکه این شرکت در حال سرمایه‌گذاری و بررسی پتانسیل‌های موجود در تکنولوژی واقعیت مجازی است. این در واقع همان چیزی است که علاقه‌مندان تکنولوژی آن را ترکیبی از گرافیک‌های کامپیوتری و اینترنت با دنیای واقعی می‌دانند؛ تکنولوژی که اجازه می‌دهد اشیای مجازی را در محیط‌های واقعی ببینیم. پایان بازی این تکنولوژی یک عینک هوشمند، هر چند اپلیکیشن‌های فعلی مبتنی بر واقعیت افزوده مانند پوکیمون‌گو اغلب از موبایل‌های هوشمند بهره می‌گیرند.

شاید به همین دلیل هم هست که تیم کوک در جدیدترین مصاحبه‌اش با نشریه ایندیپندنت تکنولوژی واقعیت افزوده را با موبایل هوشمند مقایسه می‌کند و می‌گوید: «من به این تکنولوژی به‌عنوان یک ایده بزرگ مانند موبایل هوشمند نگاه می‌کنم. موبایل هوشمند برای همه است. ما نباید فکر کنیم که گوشی آی‌فون تنها متعلق به قشر خاص، کشور یا بازار مشخصی است. این گوشی برای همه است. من فکر می‌کنم واقعیت افزوده اتفاق بزرگ و مهمی است. این تکنولوژی به خاطر کارهایی که می‌تواند انجام دهد تا به سرگرمی افراد و بهبود کیفیت زندگی آنها منجر شود، من را هیجان‌زده می‌کند.» با این حال کوک همچنین هیچ اظهار نظر مثبتی درباره اینکه اپل در حال آمادگی برای تولید یک محصول مبتنی بر واقعیت افزوده مانند عینک هوشمند است، نکرد. او در این مورد گفت: «من واقعیت افزوده را درست مانند سیلیکون به‌کار رفته در گوشی آی‌فونم می‌بینم. این یک محصول نیست، بلکه یک تکنولوژی مرکزی و اصلی است.»

این می‌تواند به معنای آن باشد که اپل تکنولوژی واقعیت افزوده را به صورت اصولی در بعضی از اپلیکیشن‌هایش مانند اپلیکیشن دوربین به‌کار خواهد برد. اپل چند استارت‌آپ فعال در حوزه واقعیت افزوده را در سال‌های اخیر خریده است و همین موضوع تمایل این شرکت به بهره‌گیری از این تکنولوژی نوظهور را تایید می‌کند. «جنی مونستر» موسس شرکت سرمایه‌گذاری Loup Ventures در این مورد گفته است: «این چیزی است که ما می‌دانیم می‌آید. تنها زمانی که ما درباره یک تکنولوژی به این شکل صحبت کرده‌ایم، قبل از ورود گوشی آی‌فون به بازار بوده است. اپل با عرضه این گوشی ثابت کرد که می‌تواند انقلابی در بازار موبایل ایجاد کند. پیش از اینکه ساعت هوشمند اپل به بازار بیاید، ما همیشه منتظر بودیم که در بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند یک اتفاق مهم بیفتد.» این اولین بار نیست که تیم کوک درباره پتانسیل‌های تکنولوژی واقعیت افزوده صحبت می‌کند.

تیم کوک در ماه اکتبر گذشته گفت که چرا فکر می‌کند واقعیت افزوده شرط مهم و اساسی برای توسعه تکنولوژی‌های دیگری مانند واقعیت مجازی است. او گفت که در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از مردم جهان به تدریج در حال تجربه تکنولوژی واقعیت افزوده هستند. او گفت: «واقعیت افزوده به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، چون بعضی چالش‌های تکنولوژیکی سخت پیش روی آن قرار دارد. با این حال این چالش‌ها نمی‌توانند جلوی توسعه سریع این تکنولوژی را بگیرند و ما زمانی که این تکنولوژی به صورت عمومی در دسترس قرار بگیرد، شگفت‌زده خواهیم شد و نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم؛ درست مانند احساسی که حالا درباره موبایل‌های هوشمندمان داریم.»