هشدار شارژ موبایل

عاقله ترابی: از زمان ظهور تلفن همراه همواره کارشناسان درباره عمر باتری هشدارهایی داده‌اند که گاه و بیگاه با یکدیگر اختلاف نظر هم دارند. در این میان کاربران هم برای سلامت و عمر بیشتر باتری موبایلشان سعی کرده‌اند به این هشدارها توجه و نکات ایمنی را رعایت کنند. مثلا نکاتی از قبیل اینکه موبایلتان را بیشتر از ۱۰۰ درصد شارژ نکنید؛ پیش از اینکه موبایل را از شارژر جدا می‌کنید مطمئن باشید که تا ۱۰۰ درصد شارژ شده است؛ برای شارژکردن گوشی خود صبر کنید تا به صفر درصد برسد و سپس به شارژ بزنید؛ تلفن همراه خود را از شب تا صبح در شارژ رها نکنید و چندین هشدار دیگر.

برخی از این باید و نبایدها ممکن است اغراق‌آمیز باشد ولی نکته‌ مهم که در آن شکی نیست این است که نباید تلفن همراه خود را بیش از حد ممکن در شارژ نگه دارید و به محض اینکه باتری آن پر شد باید از شارژ بیرون کنید. در ادامه چرایی این امر را می‌گوییم و نظر کارشناسان متفاوت را در این باره به شما خواهیم گفت. باتری تلفن‌های همراه امروزی از نوع لیتیوم‌-یون است. این نوع باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های موبایل قدیمی سرعت بیشتری دارند و به همین علت است که هنگامی که شما گوشی اندرویدی یا آی‌فون خود را به شارژر وصل می‌کنید می‌توانید موبایلتان را با سرعت قابل توجهی به ۸۰ درصد برسانید.

در واقع این باید و نبایدهای ضد و نقیض از همین‌جا شروع می‌شود که باتری موبایل‌های قدیمی از نوع نیکل ـ کادمیوم یا نیکل ـ متال هیدرید بودند و حالا دو، سه سالی می‌شود که همه تلفن‌های هوشمندی که وارد بازار می‌شوند مجهز به باتری لیتیوم ـ یون هستند. ساختار باتری‌های لیتیوم ـ یون با ساختار باتری‌های قدیمی متفاوت است و به همین سبب هم طرز مراقبت و نحوه استفاده از آنها برای عمر بیشتر فرق دارد. مثلا گوشی‌هایی را که باتری‌های قدیمی داشتند برای اولین بار باید ۸ ساعت در شارژ نگه می‌داشتیم درصورتی که در موبایل‌های امروزی چنین کاری لازم نیست. یا اینکه در آن سال‌ها به ما توصیه می‌کردند که صبر کنیم تا شارژ باتری موبایلمان کامل تخلیه شود و سپس اقدام به شارژ آن کنیم درصورتی‌که این کار برای باتری‌های امروزی درست نیست. بنابراین اگر برخی هشدارها و توصیه‌های کارشناسان را نقض می‌کنیم به این نکته باید توجه داشته باشیم که ما در این مطلب درباره باتری‌های لیتیوم ـ یونی صحبت می‌کنیم که همه موبایل‌های امروزی به این نوع باتری مجهز هستند.

باتری‌ها سیکل شارژ و دشارژ مشخصی دارند. درواقع شما می‌توانید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار باتری را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید. در این میان بهترین شیوه شارژکردن باتری این است که نگذاریم باتری بیش از ۸۰ درصد شارژ شود و به محض اینکه به این عدد رسید بهتر است موبایل را از شارژر جدا کنیم. البته همه ما می‌دانیم این کار خیلی هم ساده نیست. با توجه به استفاده زیاد از تلفن‌های همراه که این روزها رواج پیدا کرده اغلب ما حتی وقتی باتری موبایلمان تا صددرصد هم پر شده باشد باز هم پاسخگوی نیاز صبح تا شبمان نیست، چه برسد به اینکه ۸۰ درصد هم باشد. پیگیری ایمیل‌ها، ارسال و دریافت پیام کوتاه به ویژه استفاده از برنامه تلگرام که این روزها کمتر کسی را می‌توان دید که از این برنامه استفاده روزانه ندارد، گوش‌دادن به موسیقی، تماشای فیلم، استفاده از اپلیکیشن‌های متفاوت، بازی‌ها همه از مواردی هستند که ارتباط مستقیم با شارژ تلفن همراه دارند و باعث می‌شود باتری موبایلمان به سرعت خالی شود. به همین علت است که اغلب ما تلفن همراهمان را شب تا صبح در شارژ می‌گذاریم تا صبح که از خواب بیدار می‌شویم موبایلمان ۱۰۰ در صد باتری داشته باشد و نیاز آن روزمان را تامین کند. با همه این تفاسیر، این نکته را نباید فراموش کنیم که داشتن باتری سالم به مراقبت نیاز دارد. پس بهتر است برای این کار زمان شارژکردن باتری خود را مدیریت کنید و اگر جایی می‌روید شارژرتان را هم با خود ببرید تا در صورت نیاز آن را شارژ کنید و نگذارید از اندازه توصیه‌شده از سوی کارشناسان بیشتر یا کمتر شود. تقریبا بیشتر کارشناسان روی این موضوع توافق دارند که شارژ تلفن هوشمند بهتر است بین ۴۰ تا ۸۰ درصد باشد. این کار خیلی هم سخت نیست. این روزها بیشتر تلفن‌های هوشمند نهایتا دو ساعت وقت لازم دارند که باتری را به‌طور کامل شارژ کنند. پس لازم نیست تلفنتان را از شب تا صبح در شارژ نگه دارید.

پیش از همه یک خبر خوب به شما می‌دهیم و آن اینکه تلفن هوشمند شما بیش از حد لازم یعنی بیش از ۱۰۰ درصد نمی‌تواند شارژ شود بنابراین نگران این موضوع نباشید. جان برادشاو، مدیر بازاریابی شرکت Cadex Electronics در این باره می‌گوید: موبایل شما وقتی به شارژ ۱۰۰ درصد رسید پروسه شارژ را متوقف می‌کند. از نظر برادشاو در دستگاه‌های مدرن امروزی نیازی نیست نگران شارژ بیش از حد موبایلتان و بار اضافی واردشده به دستگاه باشید بنابراین با خیال راحت بگذارید تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. ادو کامپوس، سخنگوی شرکت باتری‌سازی Anker نیز در این باره می‌گوید: تلفن‌های هوشمند امروزی همان‌طور که از نامشان برمی‌آید هوشمند هستند. به این معنا که این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای ساخته و طراحی شده‌اند که بیش از اندازه لازم شارژ نمی‌شوند. درواقع گوشی از ورود جریان برق برای شارژ اضافه محافظت می‌کند. مثلا وقتی باتری گوشی شما به ۱۰۰ درصد رسید سخت‌افزاری محافظتی داخل دستگاه، عملیات شارژکردن را متوقف می‌کند.

اما آیا این اظهارات واقعا خبر خوبی برای کاربران است و باعث می‌شود بدون نگرانی موبایلمان را شب تا صبح در شارژ نگه داریم؟

موضوع اینجاست که در این میان خبر نه‌چندان خوبی هم باید بگوییم. برادشاو می‌گوید: درست است که تلفن شما عملیات شارژکردن را پس از رسیدن به ۱۰۰ درصد متوقف می‌کند ولی شارژر در تمام طول شب کار می‌کند و در تلاش است که باتری موبایل را روی ۱۰۰ درصد نگه دارد و از این میزان کمتر نشود.

درواقع نکته قابل توجه اینجاست که موبایل شما به‌طور طبیعی حتی اگر از آن استفاده نکنید مقداری از باتری را از دست می‌دهد و اگر در طول شب تا صبح دستگاه مدام به شارژر وصل باشد این اتفاق تا صبح چندین بار می‌افتد که باتری درصد بسیار کمی را از دست می‌دهد و شارژر تلاش می‌کند آن مقدار را جبران کند. به ۱۰۰درصد که رسید متوقف می‌شود و باز هم پس از مدت کوتاهی مقداری از شارژ به‌طور طبیعی تخلیه می‌شود و این کار تا صبح آنقدر ادامه پیدا می‌کند که عملا فقط عمر باتری از بین می‌رود و فرقی هم به حال شما نمی‌کند. این موضوع را فراموش نکنید که جدا از سیکل باتری حرارت آن هم از نکات مهمی است که برای عمر مفید باتری باید به آن توجه کنید. وقتی گوشی بیش از حد در شارژ می‌ماند و از شب تا صبح بارها عملیات شارژ انجام می‌شود حرارت باتری بالا می‌رود و از عمر مفیدش کاسته می‌شود.

همچنین طبق یک مقاله از کارشناسان این حوزه، باتری‌های لیتیوم‌ ـ یونی نیازی به شارژ کامل ندارند درواقع بهتر است دستگاه خود را به‌طور کامل شارژ نکنید زیرا ولتاژ بالا باتری را تحت فشار قرار می‌دهد. هاتم زین، بنیان‌گذار کمپانی Ossia که یک توسعه‌دهنده فناوری شارژ بی‌سیم است در این باره می‌گوید: اگر شما عادت دارید که تلفن هوشمندتان را همیشه شب‌ها تا صبح در شارژ بگذارید مانند این است که در طول یک سال بین ۳ تا ۴ ماه گوشی‌تان را در شارژ گذاشته‌اید. او ادامه می‌دهد: حتی اگر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند سعی می‌کنند تا این سناریو را پوشش دهند و وانمود کنند شارژ گوشی از شب تا صبح ایرادی ندارد شما این کار را نکنید و بدانید که این روند به‌طور قابل توجهی باعث کاهش ظرفیت باتری گوشی شما می‌شود.

محققان بر این باور هستند که باتری‌های موجود در تلفن‌های هوشمند از لحظه‌ای که برای نخستین بار استفاده می‌شوند در حال از بین رفتن هستند. و این موضوع باعث می‌شود ظرفیت و توانایی نگهداری باتری موبایل‌ها خواه‌ناخواه به‌مرور از بین برود. به همین سبب است که کسانی‌که گوشی خود را بیش از دو سال نگه‌ می‌دارند و از آن استفاده می‌کنند به مرور با افت شدید کیفیت باتری دستگاه‌شان مواجه می‌شوند. به‌طور کلی پر و خالی‌شدن باتری دستگاه عمر آن را کم می‌کند و ما هرچه هم توصیه‌ها و هشدارها را رعایت کنیم بازهم پس از دو سه سال باتری قدرت روزهای نخست خود را ندارد. ما فقط می‌توانیم با رعایت این نکات کاری کنیم که باتری موبایل دیرتر از همیشه از بین برود و تا روزی که دست ماست و از آن استفاده می‌کنیم شارژ مورد نیازمان را تامین کند.