۲۰۰ نفر از ۱۹۳ کشور جهان از روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه برای شرکت در کنفرانس جهانی ارتباطات راه دور بین‌المللی در دبی گرد هم جمع می‌شوند، تا درباره توافقنامه قانون‌گذاری ارتباطات راه دور که از سال ۱۹۸۸ به روز نشده بحث و بررسی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، در همایش قانون‌گذاری‌های ارتباطات راه دور بین‌المللی موضوع بهبود دسترسی به اینترنت برای سالخوردگان و معلولان، اماکن فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای ۶/۴ میلیارد نفر در دنیا که به اینترنت دسترسی ندارند، بهبود امنیت سایبر و مهم‌تر از همه «هزینه‌های فرستنده» به عنوان مدل اقتصادی ارائه محتوای وب مورد توجه خواهد بود.

درمیان تمام مناقشات و اغراق‌هایی که درباره میزان پوشش و آینده اینترنت رایگان صورت گرفته این توافق آخرین دور از مناقشات طولانی مدت میان لابی اینترنت و شرکت‌های ارتباطات راه دور است.غرب، اعم از شرکت‌های جهانی و طرفداران اینترنت آزاد، مدعی هستند که مدل اقتصادی «هزینه‌های فرستنده» می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ‌تر سودمند باشد، اما برای شرکت‌های کوچک‌تر و افرادی که نمی‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند چندان خوشایند نخواهد بود.

از سوی دیگر اپراتورهای موبایل شرکت کننده در این همایش استدلال می‌کنند که کشورهای درحال توسعه باید از شبکه‌های پهن باند برخوردار شوند تا شرکت‌های اینترنتی غربی به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند.

درحال حاضر مناقشات درباره این نشست و تنش‌های سیاسی اطراف آن به اوج خود رسیده چرا که چین و روسیه به طور صریح تمایل خود را در گرفتن کنترل اینترنت از آمریکا مطرح کرده و سایر پیشنهادها نیز برای تغییر قوانین به گونه‌ای مطرح شده که منتقدان اظهار می‌دارند این شیوه‌ها می‌توانند حریم خصوصی و آزادی بیان را نقض کنند.