کارشناسان از ساخت دوربین جدیدی خبر داده‌اند که کوچک‌ترین دوربین دیجیتالی جهان نام دارد و از سر چوب کبریت نیز کوچک‌تر است. این دوربین دیجیتالی یک میلی‌متر عرض، یک میلی‌متر پهنا و ۵/۱ میلی‌متر طول دارد و در حالی که تمام فعالیت‌های خود را بر پایه یک تراشه واحد انجام می‌دهد، از سر چوب کبریت هم کوچک‌تر ساخته شده است.

این دوربین دیجیتالی در شرکت پرتغالی Awaiba توسعه‌دهنده حسگرهای دوربین‌های دیجیتالی ساخته شده و با نام NanEye ۲B شناخته می‌شود و قرار است در عملیات‌ پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. دوربین دیجیتالی NanEye ۲B تنها ۸/۱ ولت انرژی الکتریسیته مصرف می‌کند و می‌تواند تصاویر واضح و شفافی را با کیفیت ۲۵۰ در ۲۵۰ پیکسل از محیط پیرامون خود تهیه کند.

این دوربین دیجیتالی مینیاتوری که در آینده نزدیک وارد بازار نخواهد شد، قرار است از شکاف‌های کوچک ایجاد شده وارد بدن انسان شود و در فرآیندهای تصویربرداری پزشکی به یک ابزار کاربردی تبدیل شود. شرکت Awaiba اعلام کرد که این دوربین دیجیتالی را متناسب با سیستم‌های پزشکی مختلف از جمله آندوسکوپی به تولید انبوه خواهد رساند و در نسل جدید ربوت‌های پزشکی آن را مورد استفاده قرار خواهد داد.