کالاهای قاچاق همچنان سهم بزرگی در بازار دارند

بازار دیجیتال- با وجودی که فعالان بازار و گروهی از واردکنندگان معتقدند بازار لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون مملو از نمونه‌های قاچاق و بدون گارانتی است، گروهی از کارشناسان و فعالان این صنف از جمله دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری معتقد است نمونه‌های قاچاق سهم بسیار کمی از بازار تلویزیون را به خود اختصاص داده است و حجم نمونه‌های بدون گارانتی و قاچاق در بازار داخلی تنها ۵ درصد و حتی کمتر است. به گفته محمدرضا شهیدی، دلیل این اتفاق رشد حجم تولیدات داخلی در زمینه تلویزیون است. چرا که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را نمونه‌هایی که تولید داخل هستند تامین می‌کنند و امسال نیز قرار بر این است که میزان تولیدات داخلی ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم یدکی نیز خبر از کاهش حجم نمونه‌های قاچاق در بازار داده است.

این درحالی است که وی تا دو یا سه ماه قبل از تلاش‌های بی‌نتیجه برای مقابله با ورود کالاهای قاچاق به بازار خبر داده بود و معتقد بود که کاهش قیمت‌ها راهکاری موثر برای محدود کردن ورود کالاهای قاچاق و بدون گارانتی به بازار است.

اما بررسی روند قیمت‌ها طی مدت اخیر حاکی از این است که تنها در یکی دو ماه آخر سال گذشته بازار با کاهش قیمت‌ها در زمینه تلویزیون مواجه بود و به نظر می‌رسد چنین اتفاقی ظرف این مدت کوتاه بتواند بر میزان عرضه کالاهای قاچاق به بازار تاثیری پررنگ بگذارد.

ضمن اینکه طی سه هفته اخیر به دلیل افزایش مبلغ مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌ها روندی صعودی در پیش گرفته که این موضوع مورد تایید برخی از واردکنندگان و نمایندگی‌های فروش قرار گرفته است.

فعالان بازار با اشاره به این نکته که همچنان نمونه‌های بدون گارانتی در بازار تلویزیون حضور دارند، گفتند، طی سه ماه اخیر میزان تقاضا برای کالاهای شرکتی که با گارانتی عرضه می‌شوند تا حدودی افزایش یافته است. اما این افزایش تقاضا که به دلیل کاهش قیمت‌ها طی دو ماه پایانی سال به دلیل برگزاری جشنواره‌های نوروزی و کاهش قیمت‌ها بوده است، باعث نشده است میزان عرضه نمونه‌های قاچاق به بازار در حد قابل توجهی کاهش یابد.

فعالان بازار معتقدند کالاهای قاچاق همچنان سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده اند.

احمد موثقی، یکی از فعالان بازار تلویزیون در خیابان جمهوری با بیان این مطلب که کاهش موقتی تقاضا برای نمونه‌های بدون گارانتی طی دو ماه آخر سال گذشته به معنی کاهش میزان عرضه این نمونه‌های به بازار نیست، گفت، ممکن است در برهه ای از زمان به دلایل مختلف از جمله کاهش قیمت‌ها، برگزاری جشنواره‌های فصلی، ارائه هدایای ضمن خرید، ارائه کالا به صورت اقساطی و ارائه کالا با تسهیلات ویژه با کارمندان برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها میزان تقاضا برای نمونه‌های گارانتی دار افزایش یابد، ولی نمی‌توان به طور قطع گفت، مشکل عرضه کالاهای قاچاق رفع شده است.

سلیمانی یکی دیگر از فعالان بازار نیز گفت: طی یک ماه اخیر با توجه به رشد ۲ تا ۳ درصدی قیمت‌ها در بازار تلویزیون، میزان تقاضا تا حدودی کاهش یافته است. سایر فعالان بازار نیز از رشد قیمت‌ها در بازار خبر داده و علت آن را نوسانات نرخ ارز، رشد مبلغ مالیات بر ارزش افزوده و... عنوان کردند.

این درحالی است که دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری اعلام کرده است، سعی ما این بوده است که بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با افزایش تولید، افزایش هزینه‌ها را جبران کنیم و به همین دلیل امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازار تلویزیون‌های ساخت داخل نخواهیم داشت.