افت ضریب نفوذ اینترنت ثابت در بهار امسال

همچنین ضریب نفوذ پهن باند سیار با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است، به‌طوری‌که ضریب نفوذ پهن باند سیار از ۱۱۵.۵۱ در بهار سال گذشته به ۱۲۴.۰۲ در بهار سال جاری رسیده است که حاکی از رشد ۷.۳۷درصدی در این حوزه دارد. آمار مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت فصل‌نامه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، منتشر می‌شود که چهل و پنجمین فصلنامه مربوط به بهار ۱۴۰۲ در آغاز آبان در سایت این سازمان منتشر شد. گزارشی که به تازگی توسط این سازمان منتشر شده، به بررسی وضعیت اینترنت ثابت و سیار وضعیت شبکه ارتباطی کشور پرداخته شده است. براساس این گزارش، ضریب نفوذ تلفن ثابت از ۳۴.۶۴ در بهار ۱۴۰۱ به ۳۴.۲۷ در بهار امسال رسیده که رشد منفی ۱.۰۷ را تجربه کرده؛ اما ضریب نفوذ تلفن همراه که در بهار سال گذشته ۱۶۷ بوده است امسال با رشد ۳.۶۵ درصدی به ۱۷۳.۱ رسیده است. تعداد مشترکین تلفن همراه در بهار ۱۴۰۱، معادل ۱۴۱میلیون و ۴۴۴هزار و ۹۸۸ مشترک بوده که در بهار ۱۴۰۲ با رشد ۴.۴۳ درصدی به ۱۴۷میلیون و ۷۰۶ هزار و ۸۸۳ ‌‌رسیده است. همچنین تعداد مشترکین پهن باند سیار در بهار سال گذشته ۹۷ میلیون و ۸۳۹هزار و ۸۳۱ بوده که در بهار ۱۴۰۲ با رشد ۸.۱۶ درصدی به ۱۰۵میلیون و ۸۲۴هزار و ۳۱۴ مشترک رسیده است.

در این گزارش آماری، سهم بازار مشترکین فعال تلفن همراه به تفکیک اپراتورها نیز مطرح شده است و به این ترتیب همراه اول ۵۳ درصد، رایتل چهار درصد و ایرانسل ۴۳ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش نیز به وضعیت شکایت ثبت شده در حوزه ثابت و سیار در سامانه ۱۹۵ اشاره شده است که ۷۵ درصد شکایت‌ها متعلق به حوزه ثابت بوده و ۲۵ درصد شکایت‌ها به حوزه سیار تعلق دارد.