رقابت تنگاتنگ در بازار گجت‏‏‌های پوشیدنی

حکمرانی اپل

گجت‌‌‌های پوشیدنی از جمله ساعت‌‌‌های هوشمند و ایربادزها از همان ابتدای ورودشان به بازار با استقبال خوبی مواجه شدند. طی چند سال اخیر با افزایش محبوبیت این گجت‌‌‌ها، برندهای مختلف تلاش کرده‌‌‌اند تا با ارائه ویژگی‌‌‌ها و امکانات خاص در محصولاتشان با یکدیگر رقابت کنند. با این همه به‌‌‌نظر می‌رسد که در بازار کشور ساعت‌‌‌های هوشمند و ایرپاد اپل نسبت به سایر برندهای موجود، طرفداران بیشتری دارند. مهدی بکایی، از فعالان بازار محصولات دیجیتال، در خصوص اقبال گجت‌‌‌های پوشیدنی در میان مردم به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: «در حال حاضر ساعت‌‌‌های اپل برای کاربران جذابیت بسیاری دارند و فروش آنها نسبت به سایر برندها بیشتر است. بعد از ساعت‌‌‌های هوشمند برند اپل ساعت‌‌‌های سامسونگ جزو پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌ها هستند. بعد از ساعت‌‌‌های سامسونگ برندهای شیائومی و هوآوی جایگاه‌‌‌های سوم و چهارم را در این بازار به خودشان اختصاص می‌دهند. در خصوص ایربادزها نیز باید گفت که فروش ایرپادهای اپل بی‌‌‌نظیر و بسیار بیشتر از سایر برندهاست. قیمت ایرپادهای اپل در بازار از ۶ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان متغیر است و ساعت‌‌‌های نسل ۹ هوشمند اپل نیز بازه قیمتی بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومانی دارند.»

او درباره رونق بازار محصولات پوشیدنی چینی می‌‌‌گوید: «با این همه در حال حاضر شاهد آن هستیم که برندهای چینی با تولید نمونه‌‌‌های مشابه برندهای اصل توانسته‌‌‌اند در بازار کشور جا باز کنند. حالا نمونه‌‌‌های کپی با کیفیت بالا حتی بیشتر از مدل‌‌‌های اصل در بازار کشور به فروش می‌‌‌رسند. اما آنچه بیشتر شاهد آن هستیم فروش بسیار زیاد نمونه کپی با کیفیت بالا ساعت هوشمند سری اولترا اپل است؛ چرا که قیمت نمونه اصل آن حدود ۴۰ میلیون تومان است. قیمت بالای این محصول باعث شده است تا نمونه‌‌‌های غیراصل با کیفیت بالا حتی بیشتر از نمونه اصلی فروش داشته باشد.»

Untitled-1 copy

پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌ها در یک قاب

به نظر می‌رسد که اپل با تولید محصولات با‌کیفیت و با‌ظرافت در طی این سال‌ها توانسته است در بازار کشور طرفداران بسیاری داشته باشد و در صدر جدول پر‌فروش‌‌‌ترین‌‌‌ها قرار بگیرد. اپل واچ اولترا، اولین نسل از مدل اولترا این شرکت حالا جزو یکی از محبوب‌‌‌ترین گجت‌‌‌های پوشیدنی میان مردم است، البته به تازگی نسل دوم این ساعت نیز معرفی شده. با این همه این اپل واچ قیمت بسیار بالایی دارد و بیشتر برای کاربرانی مناسب خواهد بود که ورزش‌‌‌های حرفه‌‌‌ای انجام می‌دهند و می‌‌‌خواهند در شرایط سخت محیطی نیز از ساعت خود استفاده کنند. مثلا این ساعت در بیابان، اقیانوس، قطب و شرایط این‌‌‌چنینی به خوبی دوام می‌‌‌آورد و ویژگی‌‌‌هایی متناسب با این شرایط دارد. نمایشگر اپل واچ اولترا بزرگ‌ترین پنل استفاده شده تا امروز توسط این سازنده آمریکایی است و اندازه‌‌‌ای 1.92 اینچی با رزولوشن 502 در 410 دارد و تراکم پیکسلی 338 را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. از دیگر مشخصات این ساعت می‌توان به بدنه تیتانیومی، امکان اضافه کردن سیم‌‌‌کارت، وزن 61 گرمی و ضخامت 14.4 میلی‌متری اشاره کرد.

پس از اپل واچ، ساعت‌‌‌های هوشمند سامسونگ نیز محبوبیت بسیاری در میان کاربران دارند. در بین ساعت‌‌‌های سامسونگ، گلکسی واچ 6 کلاسیک بهترین و گران‌‌‌ترین ساعت این برند به حساب می‌‌‌آید که در دو نسخه 47 و 43 میلی‌متری روانه بازار شده است و این دو نسخه تنها از نظر صفحه نمایش با هم تفاوت دارند. این ساعت بدنه فولاد ضد‌زنگ دارد و در سمت راست آن دو دکمه تعبیه شده است. نسخه 47 میلی‌متری این گلکسی واچ 59 گرم وزن دارد و این عدد برای نسخه 43میلی‌متری برابر با 52 گرم است. حاشیه‌‌‌های اطراف نمایشگر این ساعت 15‌درصد کمتر از قبل شده و اندازه خود پنل نیز 20‌درصد بزرگ‌تر شده است. همچنین روشنایی پنل در حالت معمول و AOD نیز افزایش داشته تا مشاهده محتوا بسیار راحت‌‌‌تر شود. مدل 47 میلی‌متری دارای پنلی 1.47 اینچی با رزولوشن 480 در 480 است و نسخه 43 میلی‌متری نمایشگری 1.31 اینچی با رزولوشن 432 در 432 دارد و در نهایت هر دو تراکم پیکسلی 453 را پیش روی شما قرار می‌دهند. هوآوی نیز با تولید محصولات با کیفیت توانسته است پس از اپل و سامسونگ بازار خوبی در کشور داشته باشد. ساعت هوشمند هوآوی GT 3 SE یکی از محصولات باکیفیت این برند محسوب می‌شود که با گوشی‌‌‌های مبتنی بر اندروید و iOS سازگاری دارد و از قابلیت مکالمه نیز پشتیبانی می‌کند. این ساعت صفحه‌‌‌نمایش رنگی با اندازه 1.43اینچ از نوع امولد دارد. از فرمان‌‌‌های لمسی پشتیبانی می‌کند و عملکرد مناسبی را نیز ارائه می‌دهد. این محصول ضدآب است و می‌تواند تا عمق 50 متر در برابر آب مقاوم باشد؛ در نتیجه این سری از ساعت‌‌‌های هوشمند مناسب کاربرانی خواهد بود که می‌‌‌خواهند با ساعت شنا کنند یا دوش بگیرند.

شیائومی نیز این روزها یکی از برندهای مطرح بازار است. این کمپانی به دلیل تولید محصولات با کیفیت بالا در کنار رنج‌‌‌های قیمتی متفاوت توانسته است در میان کاربران طرفداران زیادی پیدا کند. ساعت هوشمند شیائومی مدل S1 Active یکی از ساعت‌‌‌های هوشمند پرطرفدار این برند در بازار است. این سری مجهز به صفحه نمایش 1.43 اینچ امولد بوده و وضوح آن 466×466 پیکسل است. تراکم پیکسلی این ساعت معادل 326 پیکسل در اینچ است و وزنی معادل 36گرم دارد. یکی دیگر از قابلیت‌‌‌های صفحه نمایش این ساعت هوشمند شیائومی را باید مجهز بودن به قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-On Display) عنوان کرد. جنس بدنه شیائومی S1 Active از پلیمر بوده و می‌تواند در برابر نفوذ آب تا فشار 5 اتمسفر که معادل عمق 50 متری است، مقاومت کند. از مهم‌ترین ویژگی‌‌‌های ساعت هوشمند جدید شیائومی می‌توان به پشتیبانی از میکروفن داخلی اشاره کرد که به کاربر اجازه می‌دهد با برقراری اتصال به گوشی از طریق بلوتوث، مکالمه‌‌‌های خود را به راحتی انجام دهد.

در میان هندزفری‌‌‌های بی‌‌‌سیم نیز باید گفت که ایرپادهای اپل در صدر جدول پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌ها هستند. البته رقابت در بازار هندزفری‌‌‌های بی‌‌‌سیم بسیار تنگاتنگ است. پس از اپل می‌توان گفت ایسوس نیز در این بازار حرفی برای گفتن دارد. هندزفری بی‌‌‌سیم ایسوس مدل ROG Cetra از آن دسته مدل‌‌‌هایی است که در بازار توانسته است به‌خصوص دل گیمرها را به دست آورد. ROG سری گیمینگ مشهور شرکت ایسوس است که لقب پرفروش این برند را به خودش اختصاص داده است. در میان هندزفری‌‌‌های بی‌‌‌سیم پرطرفدار می‌توان به گلکسی بادز 2 پرو که جدیدترین و البته بهترین هندزفری بلوتوثی سامسونگ است نیز اشاره کرد. هندزفری بی‌‌‌سیم هوآوی مدل FreeBuds 5i نیز یکی از جدیدترین هندزفری‌‌‌های بی‌‌‌سیم این شرکت است که توانسته در بازار جایگاه خوبی به دست آورد. البته شیائومی نیز در این بازار حضور فعالی دارد. این کمپانی با تولید هندزفری بی‌‌‌سیم شیائومی مدل Buds 3 Pro توانسته با سایر برندها رقابت کند و سهم خوبی از این بازار را در اختیار بگیرد. هر چند شرکت‌های زیاد دیگری مانند هایلو - که زیرمجموعه شیائومی است- هستند که در زمینه ساخت هندزفری بلوتوثی فعالیت دارند.

با اینکه محصولات اپل و سامسونگ در صدر پرفروش‌‌‌ترین‌‌‌های بازار قرار دارند، اما گاهی قیمت برخی از گجت‌‌‌های پوشیدنی این برندها بسیار بالاست. این در حالی است که به محض ورود محصولات جدید این برندها، شرکت‌های چینی اقدام به تولید نمونه‌‌‌های مشابه آنها می‌کنند و به همین دلیل گاهی شاهد آن هستیم که فروش نمونه‌‌‌های تقلبی و مشابه بسیار بیشتر از نمونه‌‌‌های اصلی است.