فیلترینگ به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رسید

این در حالی است که فیلترینگ این سرویس، کسب‌وکارهای آنلاین را دچار مشکل می‌کند. برخی از فعالان حوزه فناوری می‌گویند ظاهرا برخی از روش‌های دور زدن فیلترینگ در کشور، از طریق یک پروتکل و به واسطه‌ تگ‌منیجر، کار می‌کنند و احتمالا به همین دلیل دسترسی به تگ‌منیجر مسدود شده است. با این حال مسدود‌سازی دسترسی کاربران به گوگل تگ منیجر می‌تواند مشکلات زیادی برای بازاریابان دیجیتال کشور ایجاد کند؛ چرا که این سرویس یکی از ابزارهای ضروری برای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است.

چالشی جدید برای کسب‌‌وکارهای آنلاین

در ادامه مسدودسازی‌ انواع سرویس‌های خارجی، حالا با مسدود شدن دسترسی به گوگل‌تگ منیجر، ابعاد فیلترینگ گسترده‌تر از قبل شده و به صورت ویژه کسب‌وکارهای آنلاین را هدف قرار داده است. این مسدودسازی که از روز جمعه ۲۶ آبان ماه اعمال شده، باعث می‌شود دسترسی سرویس‌های ایرانی به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای آنلاین دنیا محدود شود. گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای مهم در حوزه بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. این سرویس در واقع یک ابزار مدیریت تگ است که به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت‌وب این امکان را می‌دهد تا بتوانند تگ‌ها، کدها و اسکریپت‌ها را به صورت مدیریت شده و بدون نیاز به دخالت توسعه‌دهندگان به وب‌سایت خود اضافه کنند. تگ‌ها، قطعه‌های کدی هستند که به تحلیل و پیگیری رفتار کاربران و اطلاعات مربوط به وب‌سایت کمک می‌کنند و می‌توانند کدهای آنالیتیک، تبلیغات دیجیتال و... را شامل شوند.

این تگ‌ها معمولا برای اهداف مختلفی مانند اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت، ردیابی کاربران، نمایش داده‌های تبلیغات و... استفاده می‌شوند. اما ظاهرا براساس تغییراتی که از روز جمعه روی ساختار فیلترینگ کشور اعمال شده، حالا دسترسی به فایل gtm.js در بسیاری از اپراتورهای کشور مسدود شده است. این موضوع باعث شده است تا تگ منیجر اجرا نشود و ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس که از طریق تگ‌منیجر در اکثر وب‌سایت‌ها اجرا می‌شود نیز درست کار نکند. مسدود شدن دسترسی کاربران به گوگل تگ منیجر می‌تواند مشکلات زیادی برای بازاریابان دیجیتال کشور ایجاد کند؛ چرا که این سرویس گوگل یکی از ابزارهای ضروری برای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. بدون دسترسی به این ابزار، بازاریابان دیجیتال نمی‌توانند عملکرد کمپین‌های بازاریابی خود را به درستی ارزیابی کنند.  سعید سوزنگر، کارشناس فناوری اطلاعات درباره عملکرد سرویس گوگل تگ منیجر و تاثیر آن بر کسب‌وکارهای آنلاین به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «عملکرد گوگل تگ منیجر، دریافت ورودی و مدیریت تگ‌ها در گوگل است. این سرویس به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ورودی‌های وب‌سایت و اپلیکیشن‌شان را مدیریت کنند. این سرویس با تمام خانواده گوگل مانند گوگل ادز، گوگل بیزینس مارکتینگ و دیگر سرویس‌های آن سازگاری کامل دارد. کسب‌وکارها زمانی که می‌خواهند یک کمپین تبلیغاتی راه بیندازند، باید تگ‌ها را مدیریت کنند و ببینند کاربران از چه مسیرهایی وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن‌شان می‌شوند و روی چه کلماتی حساسیت بیشتری دارند و چطور از سرویس‌شان بهره می‌برند. در این حالت کسب‌وکار می‌تواند نقاط قوتش را پیدا کرده و آن را تقویت کند. در واقع بخش زیادی از فروش و دیده شدن کسب‌وکارها وابسته به گوگل تگ منیجر است. فیلترینگ این سرویس میزان فروش و دیده‌شدن‌شان را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش آن می‌شود.» او در ادامه می‌افزاید: «اگرچه جایگزین‌هایی برای این سرویس فیلترشده موجود است، اما این سرویس‌های جایگزین معمولا دو مشکل بزرگ دارند؛ اول آنکه ضعف‌های امنیتی و کارآمدی دارند و دوم موضوع جامعیت و امنیت است که قابل مقایسه با سرویس گوگل نیستند.»

او در ادامه درباره دلیل فیلتر شدن این سرویس اضافه می‌کند: «دلیل منطقی مشخصی برای فیلترینگ این سرویس به ذهن نمی‌رسد. اگر داخل گوگل جست‌وجو کنید مشاهده می‌کنید که سایت گیت‌هاب نیز تبلیغ فروش وی‌پی‌ان را از طریق تبلیغ گوگل ادز انجام می‌دهد؛ در حالی که گیت‌هاب کاربری‌اش این نیست و ربطی به فروش وی‌پی‌ان ندارد. اما یک سری افراد برای نمایش تبلیغ فروش وی‌پی‌ان در این سایت هزینه‌های هنگفت می‌پردازند تا زمانی که افراد فروش وی‌پی‌ان را جست‌وجو می‌کنند، گیت‌هاب جزو نخستین سایت‌ها باشد تا با استناد بر این گیت‌هاب را فیلتر کنند.» با این‌حال شماری از فعالان حوزه فناوری در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که برخی از روش‌های دور زدن فیلترینگ در کشور از طریق پروتکل‌های مشخص و به واسطه‌ تگ‌منیجر کار می‌کنند و احتمالا به همین دلیل دسترسی به این سرویس مسدود شده است. با این همه این محدودیت باعث آسیب جدی به کسب‌وکارهای آنلاین کشور می‌شود. با اینکه بازاریابان دیجیتال به دنبال جایگزین‌هایی برای گوگل تگ منیجر هستند، اما به دلیل گستردگی و یکپارچگی استفاده از ابزارهای گوگل، هیچ‌کدام نمی‌توانند جایگزینی برای تگ منیجر باشند.