بازار دیجیتال- نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی‌ویروس‌ها، طی سال‌های اخیر در ردیف کالاهایی قرار گرفته‌اند که مخاطبان زیادی داشته‌اند.

کاربران کامپیوترهای رومیزی و شخصی و حتی گوشی‌های تلفن همراه نیز از ویروس‌های مخرب اینترنتی به آنها پناه برده‌اند.
اگر به خاطر داشته باشید، تا پیش از این کاربران به روش‌های مختلف مانند دانلود آنتی ویروس از سایت‌های مختلف، خرید بسته‌های نرم‌افزاری غیرمجاز و کپی شده و... انواع و اقسام نرم‌افزارها را که شامل آنتی‌ویروس‌های مختلف نیز می‌شود روی رایانه‌های خود نصب می‌کردند.
البته هنوز نسخه‌های قفل شکسته در بازار مخاطبان خود را دارند؛ اما به گفته فعالان بازار، آنتی ویروس‌های قفل شکسته کارآیی نمونه‌های اورجینال را نداشته و نمی‌توانند آن طور که باید و شاید در شناسایی و از بین بردن ویروس‌های کامپیوتری موثر باشند.
به گفته فعالان بازار، طی سال‌های اخیر، استفاده بیش از پیش کاربران از اینترنت، خدمات الکترونیکی بانک‌ها و مراکز مختلف و انجام خرید‌های آنلاین از یک سو و همچنین دردسرهای مربوط به به‌روزرسانی آنتی‌ویروس‌های به اصطلاح قفل شکسته، موجب شده است که کاربران بیش از هر زمان دیگری نسبت به تهیه آنتی‌ویروس‌های با لایسنس‌های اصلی اقدام کنند.
این موضوع بسیاری از برندهای آنتی ویروس را نسبت به حضور و فعالیت برای کسب سهم از بازار ایران مشتاق کرده است.
در این گزارش، ما به معرفی آنتی‌ویروس‌های پرفروش بازار می‌پردازیم. به گفته فعالان بازار در بازار داخلی آنتی ویروس‌های برندهای
node ۳۲،Kaspersky ، Bit Defender در بازار فروش بالایی دارند.
شاخص محبوبیت آنتی ویروس که توسط سایت sandp ارائه شده است نیز نشانگر این موضوع است که برند node 32 جزو محبوب‌ترین‌های بازار هستند.
بر اساس اعلام این سایت، ESET که کاربران آن را با نام NOD۳۲ هم می‌شناسند با دو درصد برتری نسبت به رقیب روس خود Kaspersky و با کسب ۱۹ درصد از سهم محبوبیت در بازار رتبه اول شاخص محبوبیت را به خود اختصاص داده است.
این درحالی است که طی سال گذشته برند Kaspersky پیشتاز این بازار بود اما تاکتیک Kaspersky در ارائه نمایندگی به چندین شرکت ایرانی به طور همزمان تا حد خیلی زیادی استراتژی توسعه بازار این شرکت را مغشوش کرد و درنتیجه کنترل بازار برای این برند روسی آنتی ویروس دشوار شد.
بنابراین ESET با اتخاذ برنامه‌های منسجم‌تر و یکپارچه تر توانسته است از رقیب پرآوازه خود پیش بیفتد و مسلما با ادامه روند فعلی سهم بزرگ‌تری نیز از بازار به دست خواهد آورد. لازم به توجه است که پیشتازی ESET در این نظرسنجی مرهون آرایی است که شرکت‌کنندگان شهرستانی نظرسنجی به این آنتی ویروس داده اند.
بر اساس این گزارش ESET در تهران تنها دو دهم درصد از رقیب خود عقب است، اما توانسته است با برتری 8/3 درصدی در شهرستان نه تنها این اختلاف را جبران کند، بلکه در مجموع نیز در جایگاه نخست قرار گیرد.
در رتبه سوم این رده‌بندی نام آنتی‌ویروس AVG دیده می‌شود که به دلیل رایگان بودن و البته عملکردی راضی‌کننده، جایگاهی مناسب یافته است. جایگاه چهارم را نیز McAfee به خود اختصاص داده است. آنتی‌ویروسی که از دیرباز محبوب بسیاری از کاربران بوده است و این روزها به دلیل تحریم و مشکلات به‌روزرسانی سهمی بیش از ۶/۸ درصد نیافته است.
BitDefender این آنتی ویروس رومانیایی و ارزان قیمت که در آغاز حضور در بازار برنامه ای گسترده را طراحی کرده بود جایگاهی بهتر از پنجم و سهمی بیشتر از 7 درصد نیافته است. در ادامه نیز نام آنتی ویروس آلمانی و قدرتمند آویرا را می‌بینیم. این آنتی‌ویروس که به عملکرد موثر و سریع و شناسایی بیشترین تعداد ویروس‌ها و حمله‌های اینترنتی مشهور است در بازار جهانی دومین آنتی ویروس مورد استفاده کاربران است. اما در ایران تنها 6 درصد از سهم بازار نصیب این بسته نرم‌افزاری محبوب شده است.
به تازگی از سوی فعالان بازار نرم‌افزارهای امنیتی خبر می‌رسد که به‌روز رسانی نرم افزارهای امنیتی به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم‌های اقتصادی دچار مشکل شده است. بسیاری از آنتی ویروس‌ها به‌روزرسانی‌های خود را بر روی IP‌های ایرانی بسته‌اند یا در آینده‌ای نزدیک خواهند بست. ادامه این روند نیازمند اتخاذ راهکارهای جدید از سوی نمایندگان این آنتی‌ویروس‌ها است؛ چرا که به‌روز رسانی جزو خدمات پس از فروش الزامی چنین محصولاتی است و در نتیجه کاربرانی که هزینه خریداری نرم‌افزارهای اصلی را پرداخته‌اند چنین توقعی را از شرکت‌های نماینده خواهند داشت. باید منتظر ماند و دید که سهم بازار آنتی‌ویروس تا چه حد از چنین موضوعی تاثیر خواهد پذیرفت.