کارکرده‌ها و متفرقه‌ها بیشتر می‌فروشند

دنیای‌اقتصاد- این روزها با افزایش قیمت انواع لپ‌تاپ، تبلت، گوشی موبایل و... کمتر کسی به فکر خرید یک نمونه جدید افتاده و ترجیح می‌دهد در صورت نیاز دستی بر همان کالاهای قدیمی کشیده و با ارتقا یا رفع مشکل کالا ازهمان کالا استفاده کند. شاید به همین دلیل باشد که بازار کسب‌وکار قطعات کامپیوتری و به طور کلی کسب‌وکار ارائه‌دهندگان خدمات کامپیوتری رونق گرفته است. به گفته فعالان بازار و کارشناسان، رونق در بازار این کالاها به معنی کاهش تمایل خریداران به استفاده از مدل‌های جدید در بازار است؛ چرا که هر گاه قیمت‌ها در بازار کامپیوتر افزایش می‌یابد توجه‌ها به سمت ارتقا یا تعمیر کالاهای کامپیوتری جلب می‌شود.

محمد سلیمی، یکی از کسبه بازار نیز با تایید خبر افزایش تقاضا برای قطعات کامپیوتری مانند رم، هارد و سایر قطعات مورد نیاز برای تعمیر یا ارتقای لپ‌تاپ گفت: در حال حاضر اگر چه بازار خرید و فروش لپ‌تاپ و تبلت بی‌رونق است، اما بازار خدمات کامپیوتری رونق گرفته است و اکثر فعالان بازار در حال حاضر از راه ارائه خدمات کامپیوتری نظیر رفع عیب دستگاه، تعمیر دستگاه، ارتقای سیستم و فروش قطعه و... در آمد کسب می‌کنند.

این فعال بازار افزود: در شرایط فعلی که خریدار بابت تهیه یک لپ‌تاپ با قابلیت‌های فنی پایین باید مبلغی حدود یک و نیم میلیون تومان بپردازد، تعمیر یا ارتقای لپ‌تاپ صرفه بیشتری دارد تا خرید یک نمونه جدید!

چرا که نهایتا هزینه تعمیریا ارتقای لپ‌تاپ بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. به گفته وی، البته ذکر این نکته ضروری است که هزینه‌های تعمیر و ارتقای لپ‌تاپ نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

این فعال بازار افزود: علاوه بر این در مدت اخیر بازار خرید و فروش تجهیزات جانبی مانند موس، کی بورد، وب کم، کارتخوان و... هم رونق گرفته است که بیشترین بخش تقاضا مربوط به کالاهایی با برندهای ناشناخته یا حتی بدون مارک‌ها است.

این فعال بازار همچنین گفت: اتفاق دیگری که در بازار افتاده است این است که در حوزه قطعات و تجهیزات کامپیوتری شاهد هستیم برخی از خریداران به سمت قطعات کارکرده می‌روند.

به عبارتی، قطعاتی نظیر هارد، رم و... که از روی لپ‌تاپ‌های ایراددار باز شده‌اند اکنون در بازار با قیمتی بالا به فروش می‌رسند. حتی برخی از تعمیرکاران لپ‌تاپ به صاحب کالا اعلام نمی‌کنند که قطعه تعمیری که روی لپ‌تاپ نصب کرده‌اند، یک قطعه کارکرده است و از وی مبلغی را که باید برای یک قطعه آکبند اخذ کنند می‌گیرند.

محمد ببران، یکی دیگر از کسبه بازار هم از افزایش تقاضا برای کالاهایی نظیر کیف، کاور، قاب یدکی تبلت، پایه‌های خنک کننده لپ‌تاپ و ... خبر داد. به گفته این فعال بازار، با افزایش قیمت‌ها گویا مصرف‌کنندگان قدر کالاهای مورد استفاده خود را دانسته و به همین دلیل در استفاده بهتر و نگهداری از آنها تلاش می‌کنند. در نتیجه بازار خرید و فروش کالاهای محافظ لپ‌تاپ، کیف و کاور‌های تبلت و موبایل رونق گرفته است. یکی دیگر از کسبه بازار هم با اشاره به رشد قیمت‌ها در بازار کیف و کاور و قاب‌های یدکی گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، هارددیسک و... گفت: با افزایش تقاضا و جلب توجه به سمت این کالاها قیمت‌ها تا حدودی نسبت به قبل افزایش یافته است.

این فعال بازار همچنین از عرضه نمونه‌های لوکس این تجهیزات محافظتی کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی به بازار خبر داد و گفت: در مدت اخیر با وجود رشد قیمت‌ها و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای ارزان، شاهد عرضه نمونه‌های گران قیمت و لوکسی به بازار هستیم که از قضا مورد توجه قشر خاصی از مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند.

به‌عنوان مثال، کاورهایی برای حمل لپ‌تاپ یا تبلت به بازار عرضه شده‌اند که از جنس چرم با کیفیت بالا یا پوست کروکدیل هستند. این کاورها که قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند مورد توجه قشر خاصی از کاربران قرار گرفته‌اند.