تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل ویندوز فون برای گوشی‌های هوشمند ظرف چند روز آینده عرضه می‌شود مایکروسافت سهم چندانی از بازار سیستم عامل‌های همراه در اختیار ندارد و امیدوار است با عرضه ویندوز فون ۸ و با توجه به قابلیت‌های تازه آن بتواند سهم خود را در برابر رقبایی همچون آندروید و iOS افزایش دهد. افزایش سازگاری با ویندوز و پلت‌فرم کنسول بازی Xbox از جمله مزایای ویندوز فون ۸ اعلام شده است که باعث می‌شود کاربران محصولات مختلف مایکروسافت برای همگام سازی داده‌ها و اطلاعات خود کمتر با مشکل مواجه باشند.

مایکروسافت با تعدادی از شرکت‌های سازنده گوشی نیز مذاکره کرده تا برخی مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند که مجهز به این سیستم‌عامل هستند تا پایان هفته در دسترس قرار بگیرند. همچنین در ماه نوامبر و اوایل سال آینده میلادی هم تعدادی از این گوشی‌ها عرضه خواهند شد.

نوکیا، اچ تی سی و سامسونگ از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون۸ عرضه می‌کنند. تسهیل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، امکانات متنوع چندرسانه‌ای، امکان مشاهده فیدهای خبری حتی در صورت قفل بودن صفحه گوشی از جمله دیگر امکانات ویندوز فون ۸ است.