تکنولوژی آمریکا را نجات می‌دهد؟

ندا لهردی

برنامه کاربردی Hurricane HD تصاویر مربوط به توفان را با کیفیت بالا از طریق مرکز ملی توفان‌های آمریکا دریافت می‌کند

توفان سندی بالاخره به ایالات متحده آمریکا رسید و به این ترتیب تمام ایالت‌های شمالی و شرقی آمریکا در حالت فوق‌العاده قرار دارند. این توفان که از جزایر کارائیب شروع شده است تا حالا حدود ۴۰ کشته و زخمی در این جزایر، ۵۱ کشته در هائیتی، ۱۱ نفر کشته در کوبا و بالاخره در اولین شب ورودش به آمریکا ۵ نفر کشته در نیویورک به جا گذاشته است. این توفان با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت قسمت شمال و شرق ایالات متحده آمریکا است.

با این اوصاف تا حالا ۴۵۰ نفر از ساکنان هشت ایالت شرقی آمریکا مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. به این ترتیب، زندگی مردم این نواحی در خطر است. کارشناسان مدیریت بحران پیش‌بینی کرده‌اند که۶۰ میلیون نفر تحت تاثیر این توفان قرار می‌گیرند. این همان جایی است که تکنولوژی، ابزارها و کاربردهایش می‌تواند به کمک مردم بیاید.

اس ام اس سازمان هواشناسی

اولین هشدارها درباره وقوع توفان سندی با پیام‌های کوتاه به گوشی‌های موبایل کاربران آمریکایی رسیده است. سازمان ملی هواشناسی این کشور پیام‌های هشدار خودش را درباره محل‌هایی که توفان سندی به آنها می‌رسد که بیشتر شهرهای ساحلی هم هستند، تغییرات آب و هوایی و راهنمایی‌های لازم به شهروندان را به صورت پیام‌های کوتاه به گوشی‌های موبایل کاربران ارسال کرده است. به این ترتیب اهالی این ایالت‌های شرقی آمادگی لازم را برای مقابله با خطرناک‌ترین توفان آمریکا در سال‌های گذشته از طریق اس ام اس‌های ارسالی سازمان ملی هواشناسی این کشور کسب می‌کنند.

این مقدمه‌ای شد تا سازمان‌های امداد و نجات هم به فکر افتاده و از این ابزارهای کاربردی و در دسترس به خوبی بهره‌گیری کنند. به این ترتیب بود که سیل پیام‌های کوتاه با مضمون آمادگی برای مقابله با توفان سندی به گوشی‌های موبایل کاربران آمریکایی سرازیر شدند. البته بعضی از کاربران گوشی‌های iPhone هم سیستم‌عامل خودشان را به iOS ۶ به روز نکرده‌اند گاهی این پیام‌ها را دریافت نمی‌کنند.

آمادگی شرکت‌های مخابراتی

توفان سندی طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی آسیب‌های زیادی را به زیرساخت‌های مختلف وارد می‌کند و در این میان شرکت‌های مخابراتی شاید بیشترین آسیب را متحمل بشوند. این کارشناسان درباره آسیب شبکه‌های کابلی و مخابراتی و قطع ارتباط هزاران نفر از اهالی ایالت‌های شرقی و شمالی هشدار داده‌اند. بادهایی با سرعت بالا و باران‌های شدید و احتمال سیل اتفاقاتی است که می‌تواند تهدیدی جدی برای شرکت‌های مخابراتی باشد.

به این ترتیب شرکت‌های مخابراتی تجهیزاتی برای جلوگیری از سیل را در مسیر شبکه‌های کابلی خودشان قرار داده و ساختمان‌هایشان را برای رویارویی با توفان تجهیز کرده‌اند. آنها از ژنراتورهایی برای شرایط اضطراری بهره می‌گیرند.

شرکت بزرگ AT&T اعلام کرده که تجهیزات لازم را برای مقابله با توفان سندی آماده کرده است و پرسنل خودش را در حالت آماده باش قرار داده است. این شرکت همچنین از در اختیار داشتن بیش از ۳۲۰ تجهیزات تکنولوژیکی برای مقابله با توفان خبر داده است. شرکت Sprint Nextel هم یک تیم ویژه برای شرایط اضطراری و توفان را تدارک دیده است تا به صورت آماده باش کار کنند. این شرکت همچنین اعلام کرده است که برای سازمان‌های امداد و نجات یک سرویس رایگان ۱۴ روزه اینترنت بی‌سیم در نظر گرفته است. شرکت T-Mobile اعلام کرده است که تیم مهندسی آن اقدام به راه‌اندازی مراکز ارتباطی سیار در ایالت‌های شمالی و شرقی آمریکا و به خصوص در نواحی‌ای که احتمال آسیب شدید در آنها وجود دارد، کرده‌اند. شرکتVerizon Communications هم اعلام کرده است که تمام فعالیت‌های غیرضروری خودش را به حالت تعلیق درآورده است تا بتواند از حداکثر توانش برای مقابله با توفان سندی استفاده کند.

ابزارهای دیجیتالی برای پیگیری وضعیت توفان

تکنولوژی در سال‌های اخیر و بحران‌های مختلف بارها و بارها ثابت کرده است که می‌تواند همراه خوب و کاربردی باشد. در اینجا بعضی از بهترین ابزارهای دیجیتال برای دنبال کردن توفان سندی را معرفی می‌کنیم:

Weather Channel در YouTube: کاربران می‌توانند در بخش پخش زنده یوتیوب تصاویر و فیلم‌های مربوط به توفان سندی را به صورت زنده دنبال کنند. یوتیوب همچنین جدیدترین تصاویر و فیلم‌ها را در صفحه اول خودش قرار می‌دهد. در اولین لحظات ورود توفان سندی به کرانه‌های شرقی

ایالات متحده آمریکا این بخش بیش از ۵۵ هزار نفر بازدیدکننده داشته است.

نقشه بحران Google: نقشه تعاملی گوگل برای بحران‌ها و بلایای طبیعی شاید بهترین و کاربردی‌ترین ابزار برای دنبال کردن سریع و به موقع وضعیت توفان باشد. این نقشه به صورت زنده و در لحظه به روز می‌شود. این نقشه حتی قسمت‌های تخلیه شده از ساکنان و پناهگاه‌های عمومی را هم مشخص می‌کند و با استفاده از اطلاعات سازمان ملی هواشناسی و مرکز ملی توفان آمریکا پیش‌بینی‌های آینده درباره امکانات ایمنی عمومی، شرایط ترافیکی و آب و هوا را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

نقشه بادهای Hint.fm: این نقشه اگرچه به صورت مستقیم با هیچ‌کدام از مراکز و سازمان‌های دولتی همکاری ندارد، اما تصاویر دقیقی از سطح، سرعت و جهت وزش بادها را به صورت زنده و در لحظه نمایش می‌دهد. این اطلاعات با کمک مرکز ملی داده‌های دیجیتال به‌دست آمده است و در هر ساعت به روز می‌شود.

تصاویر وب‌کم نصب شده روی پشت‌بام روزنامه نیویورک تایمز: این وب کم درست در بالای اتاق خبر روزنامه نیویورک تایمز و در پشت بام این ساختمان قرار داده شده و تصاویر را با کیفیت بالایی ثبت می‌کند. این وب کم تصاویرش را در هر دقیقه به روز می‌کند. این تصاویر مربوط به مرکز منهتن در نیویورک هستند و به خاطر ارتفاع کمش از سطح دریا تا حالا بیشترین آسیب را هم دیده است.

Instagram: یک راه ساده برای تماشای تصاویر زمینی کاربران از توفان سندی و اثراتش. کاربران می‌توانند عکس‌های به اشتراک گذاشته شده از این طریق را که تعدادشان می‌تواند به ده‌ها هزار عکس در هر روز برسد، ببینند. علاوه بر این، سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس مانند Statigram و This is Now هم این امکان را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند.

Twitter: این شبکه اجتماعی هم منبع خوبی برای پیام‌های کوتاه و لحظه‌ای کاربران از مشاهداتشان است. در این شبکه اجتماعی همچنین سازمان‌های امدادی و مدیریت بحران ایالت متحده هم اطلاعات و پیام‌های فوری را درباره توفان سندی منتشر می‌کنند.

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی ویژه

شاید بهتر باشد قبل از نصب این برنامه‌های کاربردی ویژه کاربران دستگاه‌های موبایل‌های هوشمند یا تبلت‌هایشان را کاملا شارژ کرده و تمام شارژرهای بی‌سیم و قابل حمل خودشان را همراهشان داشته باشند تا به این ترتیب از تمام نشدن باتری این دستگاه‌های اطمینان داشته باشند. حالا بد نیست با بعضی از اپلیکیشن‌های طراحی شده برای توفان سندی آشنا شوید:

Weather Channel: یک برنامه کاربردی رایگان برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل‌های آندروید و iOS که نقشه‌های آب و هوایی، نقشه‌های انیمیشنی مربوط به رادارها، پیش‌بینی‌ها و هشدارهای مختلف را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این برنامه کاربردی همچنین دارای یک نوار ابزار اطلاع‌رسانی شامل دمای هوای فعلی، شدت و جهت وزش باد هم هست.

Hurricane HD: یک برنامه کاربردی ۳ دلاری برای انواع iPad و iPhone که تصاویر مربوط به توفان را با کیفیت بالا از طریق مرکز ملی توفان‌های آمریکا دریافت کرده و همراه با آخرین اخبار و فیلم‌ها در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

Dark Sky: این اپلیکیشن ۴ دلاری ویژه انواع iPad و iPhone و دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل iOS شرکت اپل است که پیش‌بینی‌های آب و هوایی را به صورت زنده در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این برنامه کاربردی همچنین تصاویر با کیفیت و جدیدترین اطلاعات مربوط به توفان سندی را ارائه می‌دهد و نقشه‌های مختلف توفان را هم نمایش می‌دهد.

FEMA: این اپلیکیشن به صورت رایگان در اختیار کاربران دستگاه‌های هوشمند آندرویدی، مبتنی بر iOS و موبایل‌های BlackBerry قرار دارد و یک برنامه کاربردی مفید برای تمام بلایای طبیعی است. این برنامه اطلاعات جغرافیایی و هواشناسی را همراه با هشدار و پیام‌های فوری در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این برنامه همچنین دارای یک چک لیست برای ملزومات همراه در هنگام بلایای طبیعی هم هست.

Hurricane American Red Cross: این اپلیکیشن رایگان برای کاربران موبایل‌ها و تبلت‌های آندرویدی و مبتنی بر سیستم‌عامل iOS اپل طراحی شده و شامل اطلاعات لازم و ضروری در هنگام توفان‌های مختلف است و همچنین اطلاعاتی درباره پناهگاه‌های عمومی هم دارد. این اپلیکیشن دارای یک پیام هشداری «من سالم هستم.»

(I'm Safe.) است که در صورت در خواست کاربران روی شبکه‌های اجتماعی منتشر و به دوستان و آشنایان ایمیل می‌شود.