دنیای‌اقتصاد- روز گذشته یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شبکه ملی اطلاعات، یعنی شبکه ملی سلامت افتتاح شد. در مراسم افتتاح این شبکه با نام اختصاری «شمس» وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت به همراه معاونان این دو وزارتخانه حضور داشتند.

حسین ریاضی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم بهره‌برداری از این شبکه از اتصال بیش از ۴ هزار مرکز بهداشتی درمانی به این شبکه خبر داد و گفت: این شبکه مختص حوزه دولتی نبوده و بخش غیردولتی و کسب‌وکارهای مربوط به این حوزه نیز می‌توانند از خدمات این شبکه استفاده کنند.
به گفته وی، خدمات الکترونیکی مختلفی روی این شبکه به شهروندان کشور ارائه خواهد شد که از میان آن می‌توان به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت، دوره‌های آموزش مجازی، کتابخانه الکترونیکی پزشکی، مشاوره پزشکی از راه دور و سامانه‌های علمی پژوهشی اشاره کرد. ریاضی در ادامه یکی از شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی را در بخش میزان توسعه یافتگی کشورهای دنیا در حوزه سلامت الکترونیکی، تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیرساخت ارتباطی پرسرعت عنوان کرد وافزود: در این شبکه 4/9 گیگابیت در ثانیه پهنای باند اینترنت در دو بستر ADSL و فیبر نوری دریافت کرده ایم. همچنین تاکنون حدود53 درصد خانه‌های بهداشت، 12 درصد مراکز روستایی درمانی و 11 درصد اورژانس ها و بیمارستان ها به این شبکه متصل شده‌اند. براساس آمارهای اعلام شده در مراسم رونمایی از شبکه ملی سلامت، برای این پروژه اعتباری در حدود 100 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، اما براساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، تاکنون تنها 83 میلیارد ریال برای راه‌اندازی این پروژه اعتبار اختصاص داده شده است. همچنین در این مراسم علیرضا صیدی، رییس مرکزتوسعه فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران از سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی این شرکت در پروژه شبکه ملی سلامت خبر داد و اعلام کرد که به جز این سرمایه‌گذاری، شرکت مخابرات برای راه‌اندازی هرچه سریعتر شبکه ملی سلامت تا 15 در صد تخفیف در بخش تعرفه‌های خود به وزارت آموزش داده است. مسوولان وزارت ارتباطات راه‌اندازی این شبکه را به عنوان قلب تپنده شبکه ملی اطلاعات معرفی کردند.