راه‌های تکنولوژی برای عبور از بحران اقتصادی

ندا لهردی

عکس: «جفری ایملت» مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک

این روزها دیگر صحبت از رکود اقتصادی و بحران مالی همه جا و از هر کسی شنیده می‌شود. این بحث نه چندان غریب، اما تمام بخش‌های زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است تا جایی که کنفرانس‌ها و کمیسیون‌های مختلفی برای بررسی راه‌های مقابله با این شرایط بحرانی برگزار می‌شود. آخرین اجلاسی که در این رابطه برگزار شده، اجلاسی بود که روز جمعه گذشته با عنوان اجلاس بین‌المللی اقتصاد قاره آمریکا در مونترال برگزار شد.

در این اجلاس سرانی از بزرگ‌ترین مراجع بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، موسسات و بنگاه‌های تجاری شناخته شده و بزرگ شرکت کرده بودند تا پیشنهاد‌ها و طرح‌های خود را برای جلوگیری از ادامه تاثیرات منفی بحران موجود ارائه کنند.

در این میان اما همان طور که پیش‌بینی می‌شود کارشناسان و صاحب‌نظرانی از عرصه تکنولوژی هم حضور داشتند تا از تاثیر تکنولوژی‌های جدید بر کاهش این اثرات و نزدیک شدن به زمان بهبود و بازگشت به دوران رونق بگویند.

سرمایه‌گذاری در تکنولوژی

مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی در این اجلاس به راه‌هایی که تکنولوژی می‌تواند برای مقابله با این بحران پیش‌ روی مسوولان قرار بدهد، اشاره کرد. «جفری ایملت» مدیرعامل شرکت بزرگ جنرال‌الکترونیک (GE) در این مورد به بررسی عوامل به وجود آورنده این بحران پرداخت و گفت: «این روزها دیگر همه ما به این شرایط سخت که با افزایش میزان مالیات‌ها و اعمال مقررات سخت‌تر، غیرقابل تحمل‌ شده است، عادت کرده‌ایم. این عادت اما باید از بین برود.

به عقیده من، باید برای ایجاد تغییر در جامعه همه ما بجنگیم و البته دولت باید کنار ما و با ما همراه شود.»

او در حقیقت مانند بسیاری از کارشناسان دیگر معتقد است که بهبود بزرگی برای این شرایط در راه است که می‌توان زمان وقوع آن را نزدیک‌تر کرد. ایملت معتقد است: «هیچ پیشرفت و بهبودی بدون ثبات اتفاق نمی‌افتد و ما در حال گذر از مرحله ثبات و پایداری هستیم.

با وجود اینکه درست نمی‌دانم این زمان گذار چقدر طول خواهد کشید؛ اما کاملا خوش‌بین هستم که این مرحله در آینده نزدیک ما را به جلو خواهد راند. من و بعضی دیگر از همکارانم امیدواریم که این روند یک بهبودی «V» شکل باشد و حالا که ما در اوج این بحران قرار گرفته‌ایم، مرحله گذار از آن در راه باشد تا بتوانیم به روزهای بهتر آینده امید داشته باشیم.»

او درباره عملکرد دولت آمریکا در برابر این بحران اقتصادی بی‌سابقه دچار تردید است، تا جایی که در این مورد گفته است: «این روزها دیگر کمتر هیاهویی از تجارت بزرگ قاره ما شنیده می‌شود و این برای فعالان عرصه تجارت این منطقه واقعا خوب نیست. من کمی در این مورد گیج شده‌ام که چطور در حالی که میزان مالیات‌ها در حال افزایش است، حجم سرمایه‌گذاری دولت در حال کاهش پیدا کردن است.»

مدیر عامل شرکت جنرال‌الکتریک در این اجلاس در حقیقت به یک راه حل اساسی برای عبور از این بحران اشاره کرد. او معتقد است: «توجه بیشتر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید و منابع طبیعی می‌تواند راهی برای فعال کردن بخش‌های غیرفعال، ایجاد اشتغال و درآمد زایی باشد.

درست به همین دلیل هم هست که این روزها تمایل اغلب بنگاه‌های تجاری، کشورها و حتی افراد به سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی به عنوان یک صنعت به روز با آینده‌ای روشن افزایش پیدا کرده است تا جایی که شرکت ما به عنوان یک بنگاه تجاری فعال تصمیم دارد تا یک دهه آینده در کشور کانادا به خاطر منابع طبیعی مناسب آن سرمایه‌گذاری کند.»

ایملت حتی برای تاکید بیشتر به تجربه سفرهای کاری خود به کشور چین اشاره می‌کند: «من در تمام دوره بیست و پنج ساله همکاری خود با شرکت جنرال الکتریک به چین سفر کرده‌ام. همیشه در این مدت بعد از سفر دچار سردرد می‌شوم؛ چون همیشه در زمان بازگشت به این فکر می‌کنم که ما چطور می‌توانیم به وضعیت امیدوارکننده صنعت و تکنولوژی آن‌ها برسیم. در واقع چین این روزها دیگر به راهروی تکنولوژی‌های برتر جهان تبدیل شده است؛ آن‌ها حتی مهندسان و متخصصان بیشتری هم در مقایسه با ما در اختیار دارند.»

یک طرح تکنولوژیک برای اشتغال‌زایی

در همین راستا مدیر عامل شرکت جنرال‌الکتریک از طرح شرکتش برای ایجاد اشتغال‌زایی و کاهش اثرات منفی این بحران خبر داد.

او در اجلاس روز جمعه اعلام کرد که شرکتش تصمیم دارد یک مرکز پیشرفته بزرگ تولید نرم‌افزار و تکنولوژی را در ایالت میشیگان ایجاد کرده تا از این طریق راهی برای خروج از این بحران پیدا کند. طبق بررسی کارشناسان در این مورد، ایجاد این مرکز می‌تواند در سال‌های آینده بیش از ۱۱۰۰ شغل جدید ایجاد کند که این رقم در واقع برابر بیش از بیست درصد از جمعیت بیکار کشور آمریکا است.

ایملت درباره این طرح گفت: «این مرکز امکان تحقیق و توسعه را به وجود آورده و می‌تواند دانشمندان و مهندسان بسیاری را برای ایجاد نسل‌های آینده تکنولوژی دور هم جمع کند تا بتوانیم بیشتر از گذشته روی انرژی‌های تجدیدشدنی و محصولات تکنولوژیکی برتر کارکنیم. آن‌ها در این مرکز همزمان با کار کردن می‌توانند به مطالعه و تحصیل بپردازند.»

برای ایجاد و اجرای این طرح گویا جنرال‌الکتریک حدود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است که قرار است در دهکده ویستون در حدود ۴۰ کیلومتری دیترویت واقع شود.

بدترین مرحله بحران گذشته است

درست در همان زمانی که مدیرعامل جنرال الکتریک در اجلاس بین‌المللی اقتصاد قاره آمریکا در مونترال صحبت می‌کرد، «اریک اشمیت» مدیرعامل گوگل هم در جنوب فرانسه در یک فستیوال تبلیغاتی درباره دوره گذار از بحران سخن می‌گفت.

نقطه اشتراک این صحبت‌ها در واقع شباهت نظرات این دو مدیرعامل شناخته شده بود.

اشمیت هم معتقد است که دوره بهبود اقتصادی در فصل پاییز آینده و با بهبود اوضاع صنعت الکترونیک آغاز می‌شود.

او در این مورد گفته است: «به نظر من بدترین مرحله بحران فعلی گذشته است و به همین دلیل هم می‌توان خوش‌بین بود که سال ۲۰۱۰ را با شرایط اقتصادی بهتری شروع کنیم. این در حالی است که بحران بیکاری در آمریکا هم به نهایت شدت خود رسیده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک این بحران رو به بهبودی بگذارد.»

صنعت الکترونیک اولین بخش رو به بهبود

با تمام اینها اما گویا تحقیقات هم این موضوع را تایید می‌کنند.

آخرین آمار و نتایج تحقیقات موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد نشان می‌دهد که نشانه‌های بهبود این بحران در فصل چهارم سال ۲۰۰۹ ظاهر شده و در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ هم به مرحله عمل نزدیک‌تر می‌شوند.

در این میان اما صنعت گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای شخصی قرار است اولین بخش‌هایی باشند که روند این بهبود را در پیش می‌گیرند.

بازار کامپیوترهای شخصی در حال حاضر به پایین‌ترین نقطه الگوی رشد خود رسیده است؛ اما بقیه بخش‌های صنعت دیجیتال این شرایط را در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ تجربه خواهند کرد.

درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند بازار موبایل و کامپیوتر که به عقیده بسیاری مانند نان و کره صنعت الکترونیک هستند، اولین بخش‌هایی باشند که راه بهبود را در پیش می‌گیرند.

این در حالی است که بخش‌هایی با وابستگی بیشتر به کاربران و محصولات گران‌تر احتمالا زمان بیشتری برای رسیدن به شرایط بهبود را طی خواهند کرد.