کاربردهای جدید تلفن همراه

دنیای امروز در تلاش برای توسعه سیستم‌هایی است که کاربرد تلفن همراه را به فراتر از مرزهای ارتباطات برساند و‌این دستگاه همراه را به یک کنترل‌کننده از راه دور تبدیل کند.

امروزه رایانه‌ها مهمترین دستگاه برای انجام روابط الکترونیکی ما به شمار می‌روند و خرید، پرداخت‌های بانکی، تهیه بلیت‌ها و پرداخت قبوض را از راه دور انجام می‌دهند. همچنین برای کنترل از راه دور سیستم‌های آژیر و زندگی راحت‌تر در خانه‌های فناوری زده‌ای چون خانه بیل گیتس به کار می‌روند. امروزه علاوه بر رایانه‌ها، تلفن‌های همراه نیز به سوی مرزها و تعریف‌های جدیدی پیش می‌روند. برای مثال چندی قبل در یکی از شهرهای آلمان استفاده از تلفن همراه برای روشن و خاموش کردن چراغ‌های خیابان آغاز شد. دهکده کوچک «دورنتراپ» در آلمان که در حدود ۹‌هزار نفر جمعیت دارد، سیستم جدیدی را راه اندازی کرده است که به کمک آن شهروندان می‌توانند، چراغ‌های خیابان را تنها از طریق تلفن‌همراه روشن کنند.

چراغ‌های خیابان را با موبایل روشن کنید!

این سیستم بر پایه نرم افزاری به نام Dial۴Light عمل می‌کند. به‌این ترتیب تمام چراغ‌های خیابان‌های‌این دهکده در طول شب خاموش می‌مانند و زمانی که رانندگان خودروها و عابران پیاده قصد عبور از خیابان‌ها را دارند با گرفتن یک کد شش رقمی‌از طریق شماره تلفن همراه که آنها را به مرکز کنترل روشنایی عمومی‌شهر وصل می‌کند، چراغ‌های مسیر حرکت خود را روشن می‌کنند.

این چراغ‌ها پس از ۱۵ دقیقه به صورت خودکار خاموش می‌شوند.‌این نرم افزار به مدت یکسال در‌این دهکده کوچک که در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری‌هانوفر واقع شده است، آزمایش می‌شود. تلفن همراه هزاران کاربرد جدید دارد که تماشای تلویزیون، جست‌وجو در ‌اینترنت، خرید و فروش سهام در بورس و ارسال و دریافت‌ایمیل از جمله آنها است.

پرداخت هزینه پارک خودروها در ۳۵‌شهر‌ایتالیا

به نظر می‌رسد که کاربردهای جدیدی در انتظار تلفن‌های همراه هستند. برای مثال در حال حاضر امکان پرداخت هزینه پارک خودروها در ۳۵‌شهر‌ایتالیا از طریق تلفن همراه امکانپذیر است. همچنین در شهر میلان تلفن همراه جایگزین بلیت و کارت اشتراک مترو شده است.

استفاده از موبایل به عنوان کارت پرواز

از سویی دیگر شرکت‌ایر فرانس به مشتریان ثابت خود‌این امکان را داده است که به جای خرید بلیت هواپیما از تلفن همراه خود به عنوان کارت پرواز استفاده کنند.

تشخیص جعلی بودن وسایل الکترونیکی با موبایل

از دیگر امکانات بالقوه تلفن همراه، خریدهای‌اینترنتی با استفاده از تلفن همراه است. همچنین شرکت نوکیا در حال مطالعه یک سرویس مصرف کننده است که به مشتری‌این امکان را می‌دهد که در زمان خرید دستگاه‌های الکترونیکی کوچک اصل یا جعلی بودن محصول را از طریق تلفن همراه تشخیص دهد. استفاده از تلفن همراه به عنوان یک «جی پی اس» نیز از دیگر عملکردهای‌این دستگاه همراه است.

یادآوری لیست خرید از سوی موبایل

به تازگی نیز نرم افزاری برای گوشی‌های همراه نوکیا ساخته شده است که می‌تواند لیستی از خریدهای مورد نیاز را تهیه کند و زمانی که کاربر در فروشگاه به جایگاه مواد مورد نظر رسید، خرید را به کاربر یادآوری کند.

چمن زنی با پیامک موبایل

چندی پیش نیز یک شرکت سوئدی روبات چمن زنی جدیدی را ساخت.‌این روبات کاملا خودکار بوده و تنها با دریافت یک «اس ام اس» از طریق تلفن همراه می‌تواند چمن‌های یک باغ را کوتاه کند. این روبات چمن زنی که Automower ۲۶۰ ACX نام دارد، پس از دریافت یک پیام «اس ام اس» که در آن اندازه و نوع کوتاه کردن چمن ذکر شده است، اندازه تیغه‌های خود را تنظیم کرده و چمن‌ها را کوتاه می‌کند.

پاسخ به زنگ منزل با تلفن همراه بدون حضور در خانه

همچنین سال گذشته شرکت نوآوری‌های بدون سیم Waleli سیستم جدیدی برای مراجعه‌کنندگان به در منازل ارائه داد که از طریق آن صاحبان خانه می‌توانند با استفاده از تلفن همراه هوشمند به زنگ در پاسخ دهند، با مراجعه‌کنندگان صحبت کنند و حتی بدون حضور در خانه، میهمانان خود را به داخل راه دهند.

زنگ در GSM به دلیل برخورداری از قابلیت در دسترس بودن از راه دور وسیله مناسبی برای استفاده در مواقع اورژانس به ویژه برای افراد سالمند است.

زمانی که زنگ هشدار بر مبنای سیستم هشدار شخصی ساخته می‌شود، مرکز تماس منطقه‌ای از راه دور زنگ در GSM را به کار می‌اندازد. وقتی پرستار فرد سالمند به در منزل مراجعه کرده و زنگ را به صدا در می‌آورد، یک ارتباط صوتی با مرکز تماس برقرار می‌شود.