بر اساس گزارش جدید گارتنر، فروش جهانی رایانه در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۷ درصد افزایش یافته و به ۳/۸۴ میلیون دستگاه رسید. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، این رشد بالاتر از پیش‌بینی رشد ۲۲ درصد بازار رایانه از سوی گارتنر بود. همچنین موسسه پژوهشی IDC نیز در گزارش خود از بازار جهانی رایانه، این رشد را ۲۴ درصد عنوان کرد.

با انتظار پایان گرفتن رکود اقتصادی جهانی، بیشتر این تقاضا با روی آوردن شرکت‌ها به جایگزینی دستگاه‌های قدیمی صورت گرفت و ادامه به‌کارگیری سیستم عامل جدید ویندوز سون مایکروسافت نیز به فروش شرکت‌ها به مصرف‌کنندگان کمک کرد.

در این میان سازندگان آسیایی سهم بازارشان را افزایش دادند؛ در حالی که غول‌های آمریکایی هیولت پاکارد و دل، اندکی از سهمشان را از دست دادند.

بر اساس گزارش گارتنر، فروش هیولت پاکارد در سه ماه اول نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹/۱۹ درصد رشد کرد، اما سهم بازارش از ۳/۱۹ درصد به ۲/۱۸ درصد تنزل یافت. شرکت تایوانی ایسر شاهد رشد فوق‌العاده ۳/۵۴ درصد و افزایش سهم بازار از ۷/۱۱ درصد به ۲/۱۴ درصد بود؛ دل نیز فروشش را تا ۴/۲۱ درصد افزایش داد، اما سهم بازارش از ۷/۱۲ درصد به ۱/۱۲ درصد کاهش یافت. فروش رایانه شرکت چینی لنوو ۹/۵۹ درصد رشد کرد و سهم بازار این شرکت از ۶/۶ درصد به ۳/۸ درصد افزایش یافت، اما ایسوز با ۸/۱۱۴ درصد، بزرگ‌ترین رشد فروش را تجربه کرد و سهم بازارش از ۳/۳ درصد به ۵/۵ درصد رسید.

فروش توشیبا ۸/۳۵ درصد رشد کرده و سهم بازارش از ۱/۵ درصد به ۵/۵ درصد رسید، همچنین فروش رایانه در آمریکا در این مدت ۲/۲۰ درصد و در آسیا اقیانوسیه ۹/۳۶ درصد افزایش یافت.