اپل قصد دارد رایانه لوحی آی‌پد نسل سوم را در ژاپن برخلاف کشورهای دیگر با قفل سیم‌کارتی عرضه کند تا این دستگاه تنها از اتصال شبکه سافت بانک موبایل استفاده کند. به گزارش ایسنا، تمامی مدل‌های ژاپنی آی‌پد برای استفاده انحصاری در شبکه سافت بانک موبایل که شریک اپل در ژاپن برای فروش آیفون نیز است، دارای قفل سیم‌کارت خواهند بود.

این شرکت وجود قفل سیم‌کارت را تایید کرده، اما دلیل اینکه چرا این دستگاه را با چنین محدودیتی در ژاپن عرضه می‌کند، توضیح نداده است.

استیو جابز، مدیر اجرایی اپل، در ماه ژانویه و هنگامی که آی‌پد را رونمایی کرد، وعده داده بود تمامی مدل‌های نسل سوم آن بدون قفل باشد که به کاربران امکان می‌دهد روی تمامی شبکه‌ها برای دریافت و ارسال اطلاعات از آن استفاده کنند.

انتشار این خبر موجی از انتقاد را در سایت میکرو وبلاگ‌نویسی توییتر به دنبال داشت و کاربران پیام‌هایی را ارسال کردند تا خشمشان را از اپل و سافت‌بانک ابراز کنند.

کاربران آیفون در ژاپن پیش از این برای کند بودن و پشتیبانی نکردن از امکان استفاده از آیفون به‌عنوان مودم برای یک رایانه از شبکه سافت بانک موبایل انتقاد داشته‌اند.

قفل سیم‌کارت در ژاپن که تمامی تلفن‌های همراه تنها در شبکه‌های خریداری شده از آنها کار می‌کنند، متداول بوده و اپراتورهای شبکه، گوشی‌ها را بدون قفل عرضه نمی‌کنند و یافتن خدمات شکستن قفل گوشی نیز دشوار است.

اپل آی‌پد را به‌عنوان دستگاه رسانه‌ای همه منظوره مناسب برای مشاهده ویدئو، اجرای بازی، خواندن کتاب‌ها و مجله‌های الکترونیک و مرور اینترنت توصیف کرده که صفحه ۷/۹ اینچی لمسی این رایانه لوحی شبیه یک آیفون بسیار بزرگ است و روی سیستم عامل مشابه کار می‌کند.

قیمت‌های این دستگاه از ۴۹۹ دلار برای مدل مجهز به وای‌فای شروع می‌شود و به ۸۰۰ دلار برای مدل مجهز به اتصال نسل سوم می‌رسد.