در طول تابستان امسال ۴۱۷ میلیون دستگاه گوشی فروخته شد که این آمار نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. فروش گوشی‌های هوشمند ۳/۱۹ درصد کل فروش گوشی‌های تلفن همراه را تشکیل داد.

بر اساس گزارش گارتنر، اگر چه سهم نوکیا از ۷/۳۶ درصد به ۲/۲۸ درصد کاهش یافت، اما باز هم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه باقی ماند. سهم سامسونگ از ۶/۱۹ درصد به ۲/۱۷ درصد کاهش یافت. ال جی نیز در این بازار میزان سهمش از ۳/۱۰ درصد به ۶/۶ درصد کاهش یافت.

اما سهم اپل از ۳/۲ درصد به ۲/۳ درصد افزایش یافت. شرکت کانادایی RIM، تولیدکننده گوشی‌های بلک بری ۱/۰ درصد افزایش سهم داشت، اما در این میان سهم سونی‌اریکسون از ۳/۴ درصد به ۵/۲ درصد کاهش یافت. موتورولا هم سهم زیادی را از دست داد و میزان سهمش از ۵/۴ درصد به ۱/۲ درصد کاهش یافت، اما سهم HTC از ۹/۰ درصد به ۶/۱ درصد افزایش یافت، شرکت چینی ZTE و هواووی هم به ترتیب یک و دو دهم درصد افزایش سهم داشتند. تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته شده در طول تابستان ۸۱ میلیون دستگاه رسید. در بازار سیستم‌های‌عامل‌، سهم سیمیبان نوکیا از ۶/۴۴ درصد به ۶/۳۶ درصد کاهش یافت.

آندروید گوگل و iOS اپل کاهش مختصری داشتند، اما سهم سیستم‌عامل بلک بری کاهش فوق‌العاده‌ای داشت و سهمش از ۷/۲۰ درصد به ۸/۱۴ درصد کاهش یافت. مایکروسافت هم با ویندوز موبایل در این بازار سهم زیادی را از دست داد و سیستم‌عامل لینوکس در این بازار سهمش از ۷/۴ درصد به ۲/۱ درصد کاهش یافت.

با وجود اینکه سهم بازار بسیاری از شرکت‌ها در طول سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ کاهش یافت، اما میزان فروش تلفن همراه با افزایش ۳۵ درصدی همراه شد که کارشناسان این افزایش فروش و کاهش سهم را ناشی از کاهش قیمت گوشی‌های تلفن همراه می‌دانند.