ندا لهردی
شرکت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر و با رشد این صنعت پر رونق، حضور پررنگی هم در بازار سهام داشته‌اند. به این ترتیب است که وب سایت NewsyStocks به تازگی فهرستی از شش شرکت بزرگ تکنولوژی از لحاظ سرمایه بازار را انتخاب و منتشر کرده است. این شرکت‌های بزرگ به ترتیب عبارتند از:

Apple: این شرکت با محصولات پرطرفدارش یکی از سودآورترین سهام‌را در بورس دارد. سرمایه بازار این شرکت در حال حاضر برابر 28/320 میلیارد دلار است. نسبت قیمت به درآمد (P/E) آن برابر 40/19 مرتبه و نسبت قیمت به فروش آن 14/4 است. نسبت رشد قیمت به درآمد (PEG) سهام شرکت Apple هم برابر 72/0 است. این شرکت اعلام کرده است که درآمد نهایی‌اش برای سال مالی 2010 برابر 22/65 میلیارد دلار بوده و سود سهام آن با قیمت 15/15 برای هر سهم به 01/14 میلیارد دلار رسیده است. همه این ارقام نسبت به سال مالی سال 2009 رشد 70 درصدی را تجربه کرده‌اند.
Microsoft: غول نرم‌افزاری دنیا بر اساس آخرین آمار منتشر شده، دارای ۳۰/۲۲۴ میلیارد دلار سرمایه بازار است. سهام شرکت Microsoft در حال حاضر با متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) برابر ۳۷/۱۱ مرتبه و نسبت قیمت به فروش ۳۷/۳ در بازار بورس معامله می‌شود. نرخ رشد قیمت به درآمد (PEG) سهام این شرکت هم برابر ۰۲/۱ است. درآمد نهایی این شرکت تا پایان سال مالی ۲۰۱۰ برابر ۴۸/۶۲ میلیارد دلار بوده و سود خالص آن به ۷۶/۱۸ میلیارد دلار رسیده است که این میزان نسبت به سال مالی ۲۰۰۹ تا ۲۸ درصد رشد داشته است.
IBM: این شرکت با ارزش بازار 04/199 میلیارد دلار، سومین شرکت تکنولوژی بزرگ دنیا از نظر میزان سرمایه بازار است. سهام این شرکت در حال حاضر با متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) برابر 06/14 و نسبت قیمت به فروش 98/1 معامله می‌شود. نرخ رشد قیمت به درآمد سهام شرکت IBM برابر 12/1 است. این شرکت در پایان سال مالی 2010 درآمد نهایی 87/99 میلیارد دلاری را برای خودش ثبت کرد. این در حالی است که سود خالص این شرکت در این زمان با قیمت 52/11 دلار برای هر سهم به 83/14 میلیارد دلار رسیده است که این میزان نسبت به سال مالی 2009 رشد 10 درصدی داشته است.
Google: بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان هم با سرمایه بازار ۰۲/۱۹۷ میلیارد دلار چهارمین شرکت بزرگ تکنولوژی در این فهرست است. سهام این شرکت در حال حاضر با متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) برابر ۲۹/۲۳ و متوسط قیمت به فروش ۶۸/۶ معامله می‌شود. درآمد نهایی این شرکت در سال مالی ۲۰۱۰ به ۳۲/۲۹ میلیارد دلار رسیده است. سود خالص این شرکت با میزان ۳۱/۲۶ دلار برای هر سهم به ۵/۸ میلیارد دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با سال مالی ۲۰۰۹ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.
Oracle: بزرگ‌ترین تولید کننده نرم‌افزارهای تجاری دنیا با ارزش بازار 76/166 میلیارد دلار در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفته است. سهام این شرکت بزرگ در حال حاضر با متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) برابر 79/24 و نسبت قیمت به فروش 09/5 معامله می‌شود. نرخ رشد قیمت به درآمد (PEG) این شرکت هم برابر 06/1 است. درآمد نهایی این شرکت تا پایان سال مالی 2010 برابر 82/26 میلیارد دلار بوده است و سود خالص آن با 21/1 دلار برای هر سهم به 13/6 میلیارد دلار رسیده است که این میزان نسبت به سال مالی 2009 تا 6/9 درصد افزایش داشته است.
Intel: بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های کامپیوتری جهان با ارزش بازار ۲۴/۱۲۰ میلیارد دلار، ششمین شرکت بزرگ تکنولوژی در این فهرست است. سهام Intel در حال حاضر با متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) برابر ۸۸/۱۰ و نسبت قیمت به فروش ۶۸/۲ در بورس معامله می‌شود. نرخ رشد قیمت به درآمد (PEG) این شرکت هم برابر ۹۰/۰ است. درآمد نهایی این شرکت در سال مالی ۲۰۱۰ برابر ۶۲/۴۳ میلیارد دلار بوده است و سود خالص آن با ۰۱/۲ دلار برای هر سهم به ۴۶/۱۱ میلیارد دلار رسیده است که این میزان نسبت به سال مالی ۲۰۰۹ رشد ۲/۲۴ درصدی داشته است.