رونق در بازار MP4 و میکروفن

بازار دیجیتال - انواع MP۳ و MP۴ طی یک ماه گذشته با کاهش قیمت ۱۵ تا ۲۰درصدی مواجه بوده است. از زمانی که MP۴ها با ورود خود به بازار علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کردند، درصد فروش دستگاه‌های صوتی MP۳ پلیر با کاهش روبه‌رو شد.

به عقیده برخی از فروشندگان بازار، در‌حال‌حاضر MP۴ها به علت داشتن قابلیت پخش فیلم، عکس و صدا از استقبال بالایی برخوردارند، از آن جهت که دستگاه‌های MP۳ پلیر تنها قابلیت پخش صدا را دارند.

در‌حال‌حاضر کریتیو، جنیوس، فراسو، زنیت و سونی از جمله برندهای اصلی MP۴ محسوب می‌شوند. ضمن این که از این نوع محصول مارک‌های متفرقه زیادی در بازار وجود دارد که به سفارش شرکت‌های داخلی در کشور چین تولید می‌شود.

به گفته جعفری یکی از فروشندگان انواع MP۳ و MP۴ در بازار کامپیوتر پایتخت، MP۳ پلیرهای برند کریتیو از قوی‌ترین دستگاه ضبط صدا برخوردارند که بالاترین قدرت ضبط صدای آن حدود DB۹۵ است.

همچنین MP۳ پلیر مدل SLIM کریتیو یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین محصولاتی است که قابلیت ضبط بسیار قوی نیز دارد.

در بین MP۴های موجود در بازار نیز دو مدل ZEN TOUCH و ZEN VISION برند کریتیو از قدرت ضبط بالایی برخوردارند که قابلیت نصب میکروفن را هم دارند.

به اعتقاد جعفری میکروفن‌هایی که به صورت جدا به MP۳ و MP۴ها نصب می‌شوند، دارای کیفیت‌های گوناگونی هستند. به طور مثال با برند پاناسونیک و اچ‌پی میکروفن‌هایی تولید شده که محصول کشور چین است و به عنوان متفرقه به فروش می‌رسد و حدود هزار تا ۳ هزار تومان قیمت دارند.

ولی انواع میکروفن‌هایی که با کیفیت مناسب در بازار به فروش می‌رسند از برندهای پاناسونیک تکنیک و سونی می‌توان نام برد که بیشتر در مراکز خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری جمهوری به ویژه فروشگاه‌های مخصوص فروش باند و میکروفن عرضه می‌شوند.

وی همچنین میکروفن‌هایی را که در مراکز فروش قطعات کامپیوتری عرضه می‌شود، بی‌کیفیت دانست که محصول کشور چین است.

همچنین از برند کریتیو میکروفن‌هایی با کیفیت بالا موجود است که در بازار ایران خرید و فروش نمی‌شود.