لطفا لبخند بزنید
بازار دیجیتال - چهارمین جشنواره بین‌المللی تخصصی دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات وابسته از 18 اردیبهشت در محل مرکز همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده است.

عکس:سعید عامری
این جشنواره با هدف معرفی تولیدات الکترونیکی تجهیزات، ابداعات و اختراعات این بخش و شناساندن دستاوردهای جدید در دنیای دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات وابسته به آن برگزار شده است.
در این جشنواره حدود صد نوع دوربین و تجهیزات وابسته به آن به نمایش گذاشته شد که ۱۹درصد آن تولیدات داخلی و ۸۱درصد دیگر را تجهیزات خارجی تشکیل می‌دهند.
در این جشنواره که حدود 70 شرکت خارجی و داخلی شرکت کرده‌اند، سعی شده است از شرکت‌های معتبر و با گارانتی اصلی برای نمایش دعوت شود.
فریدون نوری مدیر این جشنواره در این زمینه به خبرنگار ما گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره دوربین‌های دیجیتالی حفظ برندهای مجاز و معرفی شرکت‌‌های معتبر گارانتی کننده هستند که در ایران فعالیت می‌کنند.
به گفته وی در این جشنواره سعی شده بیشتر به بخش صنعت عکاسی و تجهیزات وابسته به آن و مواردی که به تصویرسازی، پوستر، عکاسی حرفه‌ای و خانگی مربوط می‌شود، پرداخته شود.
نوری همچنین گفت: در اولین سال برگزاری جشنواره دوربین‌های دیجیتالی به این نتیجه رسیدیم که صنعت عکاسی در ایران بین پل عکاسی آنالوگ و دیجیتال معلق مانده است و آشنایی چندانی از دنیای عکاسی دیجیتال در بین مردم و به خصوص آتلیه‌های عکاسی کشور وجود نداشت به طوری که بسیاری از عکاسان برای وارد شدن به دنیای عکاسی دیجیتال واهمه داشته‌اند. اما امروزه ۷۵درصد عکاسی در ایران به صورت فتودیجیتال و ۲۵درصد دیگر به صورت آنالوگ درآمده است.
حضور برندهای اصلی دوربین‌ در جشنواره
پاناسونیک، کانن، سونی، المپوس، کاسیو، نیکون، یاشیکا، کداک، مگزون و آاوستا از جمله شرکت‌های حاضر در این جشنواره هستند که جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی، عکاسی و فیلمبرداری را به نمایش گذاشته‌اند. پاناسونیک، کانن، سونی و المپوس چهار شرکتی هستند که غرفه بزرگی برای عرضه محصولات در این جشنواره به خود اختصاص داده‌اند.
ضمن اینکه دو مارک آاوستا و مگزون نیز به عنوان جدیدترین شرکت تولیدکننده دوربین‌های عکاسی دیجیتال در این نمایشگاه شرکت دارند.
به جز غرفه‌های عرضه انواع دوربین‌‌های عکاسی حرفه‌ای، کامپکت و دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتالی، غرفه‌های دیگری وجود دارند که به ارائه تجهیزاتی همچون باتری دوربین، لنز، پایه دوربین، دستگاه‌های چاپ عکس، آلبوم‌های دیجیتالی و دستگاه‌های پرینت عکس می‌پردازند.
بیشتر شرکت‌های تولیدکننده در این نمایشگاه مدعی هستند که تجهیزات و قابلیت‌های خاصی برای ارائه در این نمایشگاه برای عرضه آورده‌اند که برندهای دیگر فاقد آن هستند.
«فروغی» مدیر عامل شرکت نورنگار در زمینه سرعت رشد دنیای دوربین‌های دیجیتالی در عصر جدید می‌گوید: «تا ۳-۴ سال گذشته تمام دوربین‌های دیجیتالی که در بازار موجود بود تنها قابلیت یک تا ۲ مگاپیکسل وضوح تصویر را دارا بودند، اما امروزه با سرعت بالای تحول در این صنعت، دوربین‌های موجود دارای وضوح تصویر ۱۷ مگاپیکسل نیز هستند.» به اعتقاد وی، در استقبال از انواع دوربین‌های جدید موجود در بازار، ایرانی‌ها نیز همگام با تحولات جدید پیش می‌روند و همیشه خواهان این هستند که از تجهیزات جدید در این صنعت با خبر باشند.
وی همچنین به مناسب بودن قیمت انواع دوربین‌ برند اصلی در ایران نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و میانه اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ قیمت دوربین‌‌هایی که در ایران و با گارانتی‌های معتبر به فروش می‌رسد نسبت به فروش همان دوربین‌ها در کشورهای اروپایی و به خصوص عربی بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.
«هرمز شکیبا»، مدیر بازاریابی شرکت پاناسونیک نیز بالا بردن سطح اطلاعات مصرف‌کننده و معرفی تجهیزات جدید دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری مارک پاناسونیک را هدف از شرکت در این جشنواره می‌داند و می‌گوید: ‌قابلیت‌های جدیدی که شرکت پاناسونیک برای ارائه در این نمایشگاه عرضه کرد، این است که تمام دوربین‌های این برند مجهز به لنز لایکا هستند و زوم اپتیکال آنها ۱۰ تا ۱۲ برابر است ضمن اینکه تمام دوربین‌های پاناسونیک این ویژگی را دارند که به طور هوشمند حساسیت تصویر را کنترل کنند.
«شکیبا» همچنین از قابلیت استفاده از رم و نوار ضدخش در دوربین‌های فیلمبرداری پاناسونیک خبر می‌دهد که لرزشگیر حرفه‌ای نیز دارند.
همچنین در این جشنواره تکنولوژی جدیدی که از سوی شرکت کانن معرفی شده است، تنها در مدل Eos-۱Dmark III خلاصه می‌شود. «خیابانی» مدیر فروش این شرکت درباره قابلیت این مدل دوربین می‌گوید: تمام دوربین‌های کامپکت این قابلیت را دارند که قبل از عکسبرداری سوژه را روی مانیتور نمایش دهند.
اما شرکت کانن سعی کرد این قابلیت را برای برخی از مدل دوربین‌های مدل SLR خود در نظر بگیرد که در حال حاضر می‌توان نمایش تصویر قبل عکسبرداری را در مدل دوربین حرفه‌ایEos-1Dmark III دید هر چند در حال حاضر این مدل دوربین وارد بازار ایران نشده است ولی به زودی عرضه خواهد شد.
به گفته «خیابانی» تمام دوربین‌های شرکت کانن (گارانتی آفومار) با بیمه‌نامه سامان به فروش می‌رسند و این شرکت برای تمام موارد احتمالی به جز سرقت، شرایط بیمه برای آنها در نظر گرفته است. وی همچنین می‌گوید که در این جشنواره کالایی برای فروش ارائه نمی‌کنیم ولی احتمال دارد کارت تخفیف برای نمایندگی‌های سطح شهر در نظر بگیریم.
مسوول فروش کانن در ادامه به تکنولوژی جدید در دوربین‌های فیلمبرداری این شرکت می‌پردازد و می‌گوید: «دوربین‌های فیلمبرداری کانن این قابلیت را دارند که با فرمت HDV نیز ضبط شوند البته این قابلیت زمانی با کیفیت‌تر خواهد بود که با کمک تلویزیون‌های دارای فرمت HDV پخش شوند.»
تکنولوژی جدیددر دوربین‌های SLR
M770SW محصول جدیدی است که شرکت المپوس در این جشنواره عرضه کرده است. این مدل دوربین ویژگی‌هایی همچون ضد آب بودن (تا 10متر زیرآب)، خاصیت ضد ضربه تا ارتفاع 5/1متر و تحمل وزن صدکیلوگرم را دارد ولی در حال حاضر در بازار ایران عرضه نشده است و به زودی در بازار عرضه خواهد شد.
همچنین SP۵۵۰UZ دیگر دوربین کامپکت المپوس است که به تازگی وارد بازار شده است و از قابلیت‌هایی چون زوم اپتیکال ۱۸برابر و زوم دیجیتال ۱۰۰برابر برخوردار است ضمن اینکه قیمت این مدل دوربین حدود ۵۱۵هزارتومان است.
به گفته «نویدی‌پور»، مدیر بازرگانی شرکت المپوس، این شرکت قابلیت جدیدی را برای برخی از دوربین‌های سری SLR در نظر گرفته است که به تکنولوژی Livemos و Live View مجهز هستند. البته این قابلیت در یکی از مدل دوربین‌های حرفه‌ای سری SLR کانن نیز به کار گرفته شده است که همان نمایش تصویر روی مانیتور دوربین قابل عکسبرداری است.
همچنین قابلیت جدیدی که شرکت سونی در این جشنواره برای عرضه داشته است، تجهیز دوربین‌های SLR به سیستم بایونز (پردازشگر تصویر) است، ضمن اینکه تعبیه لرزشگیر در داخل بدنه دوربین نیز از دیگر تکنولوژی‌های ارائه شده در این نمایشگاه محسوب می‌شود که شرکت سونی به آن پرداخته است. یکی از مسوولان فروش شرکت سونی این موضوع را هم یادآور شد که تمام لنزهای SLR سونی قابلیت نصب برروی دوربین‌های نیکون را نیز دارا است و بالعکس.
سیستم Istart دیگر قابلیتی است که این شرکت در این جشنواره به معرفی آن پرداخت. Istart سیستمی است که با نزدیک شدن چشم به لنز دوربین به صورت خودکار فوکوس می‌کند.
در حال حاضر نیز مدل x۱۰۰ از این قابلیت برخوردار است که با قیمت ۸۷۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین قابلیت ضبط فیلم با فرمت HDV در دوربین‌های فیلمبرداری سونی از دیگر تجهیزات جدیدی است که در این نمایشگاه عرضه می‌شود.
تازه‌واردهای جشنواره
آاوستا و مگزون دو برند جدیدی هستند که در این جشنواره حضور دارند. این دو برند از قطعات ساخت ژاپن و مونتاژ تایوان تولید شده‌اند ضمن اینکه سنسور آنها نیز همانند پاناسونیک و سونی است. صفحه نمایش آن همانند دوربین‌های کاسیو است. به گفته غنی‌زاده مدیر این شرکت دوربین‌های آاوستا حدود 4سال و مگزون نیز حدود 4ماه وارد بازار شده که در حال حاضر در ایران این محصولات با گارانتی یکسال شرکت رایان‌فرید به فروش می‌رسند.
یکی از قابلیت‌هایی که در دوربین‌های آاوستا و مگزون وجود دارد تکنولوژی تشخیص صورت(FoceDetection Technology) است. همچنین به اعتقاد غنی‌زاده کیفیتی که این دوربین‌ها دارند نسبت به دیگر برندهای موجود در بازار برابر است ضمن اینکه قیمت تقریبی آن حدود ۴۰درصد نسبت به آنها ارزان‌تر است.
تعمیرگاه مرکزی دوربین دیگر غرفه‌ای است که در این جشنواره حضور دارد. افشار یکی از کارشناسان این بخش در این زمینه می‌گوید: «خدماتی که در این جشنواره انجام می‌دهیم تعمیر هرگونه دوربین عکاسی و فیلمبرداری است که به صورت رایگان صورت می‌گیرد مگر در مواردی که از طریق این شرکت قطعه یا تجهیزاتی را برای، تعمیر اضافه کنیم. در آن صورت فقط هزینه قطعه دریافت می‌شود.
به گفته وی، تعمیرگاه مرکزی دوربین‌ همان مرکزی است که تمام شرکت‌های گارانتی‌کننده دوربین‌های موجود در بازار، تعمیر دوربین‌های ضمانت‌دار خود را به آنجا ارجاع می‌دهند. اما این جشنواره این شرایط را ایجاد کرده که دارندگان دوربین‌های با گارانتی معتبر که مشکلی برای دوربین‌های آنها به وجود آمده بدون واسطه به این مرکز مراجعه کنند.
جشنواره‌ای بدون خرید و فروش محصول
شاهین سهرابی یکی از بازدیدکنندگان از این جشنواره، به کیفیت محصولات و تنوع بالای دوربین‌های کامپکت و فیلمبرداری عرضه شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «سال‌های گذشته که برای بازدید به این جشنواره آمده بودم تنوع در بازار دوربین‌های کامپکت چه از لحاظ برند و چه از لحاظ تعداد بسیار محدود بود اما امسال برندهای جدیدی نیز در این جشنواره شرکت کرده‌اند که جالب به نظر می‌رسد».
وی همچنین معرفی بعضی از شرکت‌های چاپ‌کننده عکس‌های دیجیتالی در قالب آلبوم‌های دیجیتالی را به عنوان یکی از تازه‌های این صنعت عنوان می‌کند و معتقد است برپایی این‌گونه جشنواره‌ها در شناخت و آگاهی بیشتر مردم بسیار موثر است.
«رضا بهرامی» یکی دیگر از بازدیدکنندگان درباره بازار خرید و فروش انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری در این جشنواره می‌گوید: «بیشتر شرکت‌هایی که در این جشنواره حضور دارند صرفا به معرفی محصولات خود پرداخته‌اند و فروش ویژه برای محصولاتشان در نظر نگرفته‌اند و انواع محصولاتشان را هم در این دوره جشنواره با همان قیمت قبلی در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌کنند.