وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است: اگر روند فعلی در بخش IT طی شود، قطعا به اهداف برنامه چهارم توسعه در این بخش نخواهیم رسید. احمد معتمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان اظهار کرد: با توجه به این که مشکلات تلفن همراه و ثابت در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه تقریبا حل شده است، محور کار اینترنت بوده و چالش اصلی ما نیز در این بخش است.

به گفته وی، ‌بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه چهارم توسعه باید ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۵۰درصد، تلفن همراه به ۳۵درصد و اینترنت نیز به ۳۰درصد برسد.

او افزود: در سند ملی راهبردی مصوب دولت ارقام بالاتری پیش بینی شده و با جزییات بیشتر بیان شده است، در این سند ضریب نفوذ تلفن ثابت همان ۵۰درصد پیش بینی شده است، یعنی در طول برنامه چهارم توسعه باید ۱۰۰درصد در تلفن ثابت افزایش داشته باشیم و هر سال حدود سه و نیم میلیون تلفن ثابت واگذار کنیم، به نظر می‌رسد در سال ۸۵ مطابق برنامه عمل نشده است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در حوزه اینترنت باید تعداد کاربران به ۴۰درصد برسد که افزایش تعداد کاربران هدف قابل دستیابی است،اما ما از نظر برنامه‌های دیگر اینترنت و کاربردهای فناری اطلاعات عقب هستیم.

به گفته او، برای دسترسی به ارتباط پرظرفیت یا باند پهن ADSL حدود سه میلیون باند پهن در سند راهبردی پیش‌بینی شده که در حال حاضر تعدادشان از صد یا دویست هزار بیشتر نیست و با توجه به این که طرح تکفا به اتمام نرسیده و طرح‌های دیگر جایگزین آن شده است، وضعیت ما در بخش اینترنت خوب نیست.

معتمدی تاکید کرد: راهکار عمده‌ برای مشکلات در بخش IT حمایت بیش از پیش در بخش خصوصی است، حدود هزار مجوز ISP ICP، IDC وPAP و موارد دیگر در طول برنامه سوم به بخش خصوصی داده شده،اما بخش خصوصی هنوز شکل نگرفته است و به حمایت بیشتری نیاز دارد.

وی خاطر نشان کرد: ما فعالیت بخش دولتی را در این حوزه به دلیل این که این بخش نمی‌تواند با بخش خصوصی رقابت عادلانه‌ای داشته باشد ممنوع کرده بودیم،اما در حال حاضر بخش دولتی در این حوزه بزرگ‌تر شده است،در حالی که فعال شدن بخش دولتی موازی کاری با بخش خصوصی است که موجب تعطیلی بخش خصوصی می‌شود. او در پایان تصریح کرد: در سال جاری به نظر می‌رسد بودجه مناسبی برای IT پیش‌بینی‌ نشده است و اگر روند فعلی در بخش IT طی شود ما قطعا به اهداف برنامه چهارم توسعه در این بخش نخواهیم رسید.