ندا لهردی- پاییز در راه است و به جز برگ‌های خشک و زرد با خودش بوی کلاس درس و لوازم تحریر را می‌آورد. دلشوره‌های خوشایند این روزها را همه ما بارها و سال‌ها تجربه کرده‌ایم و حالا دانش آموزان جدید، دغدغه‌های جدیدی را هم در ذهنشان دارند.
حالا دیگر دانش آموزان و حتی معلمان آنها هم ترجیح می‌دهند به جای مداد و کاغذ و ابزارهای آموزشی قدیمی، از امکانات جدید و تکنولوژی‌های آموزشی بهره ببرند. با این اوصاف است که حالا نسل جدید دانش آموزان و معلمان ترجیح می‌دهند به جای مداد و خودکار از موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها استفاده کنند تا علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی، کارها و امور آموزشی رایج در کلاس‌های درس را با سرعت بیشتری انجام بدهند.
در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه کلاس‌های درس با استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهای آموزشی جدید برگزار می‌شوند.
این مدارس که به عنوان مدارس مبتنی بر اینترنت شناخته می‌شوند، امکان دسترسی کامل به شبکه اینترنت در تمام ساعات تدریس را داشته و امکان استفاده از ابزارهای دیجیتال شخصی دانش آموزان برای اهداف آموزشی در سر کلاس‌های درس را فراهم می‌آورند.
بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط موسسه Pearson Ed، در حال حاضر از هر ده دانش آموز هفت نفر به استفاده از ابزارهای موبایل و دیجیتال در مدارس و کلاس‌های درس علاقه دارند و همچنین از هر ده دانش آموز، ۹ نفر فکر می‌کنند که تبلت‌ها می‌توانند شیوه یادگیری آنها را در آینده تغییر داده و فرآیند یادگیری درس را جذاب‌تر کرده و به صورت یک سرگرمی جالب در‌آورد.
روزنامه نیویورک تایمز هم اخیرا تحقیقی درباره ارتقای جایگاه تبلت‌ها در روند آموزش کودکان و نوجوانان انجام داده که در آن پروژه‌ای به نام Amlify را هم بررسی کرده است. هدف اصلی پروژه Amlify، تولید بیشتر محتوای درسی است تا سبک مطالعه و سرعت یادگیری دانش‌آموزان را تغییر بدهد. یکی دیگر از مواردی که این پروژه قصد دارد آن ‌را عملی کند، بررسی میزان اشتیاق کلی دانش‌آموزان نسبت به استفاده از گجت‌های هوشمند است.
بر اساس این تحقیق استفاده از ابزار‌های هوشمند در امور آموزشی نه تنها باعث افزایش بازده درسی و علمی دانش ‌آموزان می‌شود، بلکه بازاری پر رونق را هم ایجاد می‌کند. گزارش نیویورک تایمز در این زمینه نشان می‌دهد که تجارت استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی جدید در مدارس ابتدایی و راهنمایی ایالات متحده، باعث شده است تا هر سال بازاری به ارزش ۱۷ میلیارد دلار ایجاد شود که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.
البته هنوز دلایلی وجود دارند که باعث می‌شوند تا بعضی از کارشناسان درباره فراگیر شدن این موضوع مردد باشند. مواردی مانند صرف زمان بیش از حد توسط دانش‌ آموزان برای کار با تبلت‌ها و چگونگی تطبیق دادن معلمان با این سیستم آموزشی جدید بعضی از دلایل این کارشناسان هستند.
یکی از این کارشناسان می‌گوید: «در گذشته نه چندان دور، معلمان از نظر اطلاعات و آمار بسیار عقب‌تر از دانش ‌آموزان بودند، اما حالا شرایط فرق کرده و هر روز فاصله‌ها کمتر از قبل می‌شود.» در نهایت، این روزها هم دانش آموزان و هم معلمان اشتیاق و اراده‌ای نسبتا قوی برای استفاده از ابزارها و تکنولوژی آموزشی جدید دارند.

سلطه تبلت‌ها بر کلاس‌های‌ درس