لندن و ظهور شرکت‌های استارت‌آپ
ندا لهردی شرکت‌های نوظهور و نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها این روزها به سرعت در حال رشد هستند و هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. در واقع راه‌اندازی و تاسیس این شرکت‌ها باعث ایجاد تحولاتی بزرگی در صنایع مختلف و به خصوص دنیای تکنولوژی شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند فیس‌بوک و توئیتر که این روزها سرمایه‌های قابل توجهی در اختیار دارند و به خوبی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شوند، در ابتدا تنها یک استارت‌آپ کوچک بودند.
این موضوع حالا باعث شده است که پرورش یک ایده و راه‌اندازی یک استارت آپ کوچک براساس آن به روندی درآمدزا و موفق تبدیل شده و در سراسر دنیا منتشر شود؛ تا جایی که حالا استارت‌آپ‌ها تکنولوژی دیگر تنها در سیلیکون ولی متمرکز نبوده و به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیگری هم راه پیدا کنند. به این ترتیب مناطق دیگری از دنیا هم به تدریج شاهد رشد یک سیلیکون ولی کوچک در خودشان خواهند بود. لندن هم به‌عنوان پایتخت یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر شاهد رشد استارت آپ‌های تکنولوژی بوده است که بیشتر در منطقه شرقی این شهر متمرکز شده‌اند. این شرکت‌های نوظهور و کوچک حالا تنها به یک موفقیت بزرگ نیاز دارند تا بتوانند مقدمه‌ای برای ایجاد یک سیلیکون ولی از نوع اروپایی‌اش در این منطقه بشوند.
برای توسعه شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک یک شرکت فعال در زمینه سازماندهی رویدادهای عمومی به نام Digital Shoreditch در لندن به تازگی رویدادی رقابتی را به نام «استارت‌آپ میلیون پوندی» برگزار کرده است که در آن بیش از هزار شرکت نوظهور از ۷۷ کشور مختلف جهان حاضر شده‌اند تا شانس خودشان را برای برنده شدن در این رقابت و بردن جایزه یک میلیون پوندی (برابر ۶/۱ میلیون‌دلار) آزمایش کنند. کارشناسان این حوزه معتقدند که برای رشد استارت آپ‌ها در لندن برگزاری چنین رقابت‌هایی می‌تواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.
فرآیند انتخاب استارت آپ‌ها برای حضور در این رقابت نسبتا پیچیده است، اما تجربه برگزاری این رقابت بر یک پرسش مهم برای شهر تکنولوژی آینده لندن تاکید می‌کند؛ آیا این چندصد شرکت نوظهور کوچک می‌توانند سرمایه شناور میلیارد پوندی را تولید کرده یا فرصت فروش به شرکت‌های بزرگ‌تر را به دست بیاورند؟ شهر تکنولوژی نیاز به این برون رفت‌ها دارد تا بتواند به یک اکوسیستم کارآفرینی تبدیل شود که در آن موفقیت، موفقیت می‌آفریند. این کارآفرینان جدید و توانگر خودشان سرمایه گذار هم می‌شوند و نه تنها پول و سرمایه لازم را می‌آورند، بلکه تجربه‌های خودشان در زمینه‌های مختلف را برای کار ارائه می‌کنند. با این اوصاف است که خبر قرار گرفتن شرکت King -تولیدکننده بازی‌های ویدئویی مستقر در لندن- در فهرست شرکت‌های آماده ورود به بورس می‌تواند بسیار خوب و جالب توجه باشد. تکثیر و توسعه استارت آپ‌ها می‌تواند تاثیرگذار و جالب توجه باشد. یک نقشه آنلاین از محل قرار گرفتن استارت آپ‌های شهر لندن نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با نشانگرهای نقطه‌ای شکل در منطقه Old Street و همسایگی‌های آن در شرق لندن متمرکز شده‌اند. البته در میان این شرکت‌های نوظهور تعداد کمی شرکت‌هایی با زمینه فعالیت‌های دیگر مانند طراحی و دکوراسیون هم وجود دارند. بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط شرکت مشاوره‌ای Start-up Genome، لندن در حال حاضر گروهی از استارت آپ‌های جدید اروپایی را از نظر روش کارآفرینی و طرز کار حمایت و پشتیبانی می‌کند.
این در حالی است که فضای همکاری و هم‌اندیشی در زمینه راه‌اندازی و مدیریت استارت آپ‌ها در این شهر به خوبی وجود دارد. حضور دفتری از شرکت گوگل در کنار مدارس آموزش راه‌اندازی استارت آپ و سازمان‌های مشابه مانند P، Passion Capital Seedcamp و Techstars در این شهر فضای خوبی برای رشد این شرکت‌های نوظهور و نوپا را به وجود آورده است. این فضا همچنین به صورت جغرافیایی هم در حال رشد و توسعه است و به تدریج به مناطق شناخته شده تجاری شهر هم گسترش پیدا می‌کند. «کاناری وارف» (Canary Wharf)
یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین مناطق تجاری شهر لندن است که در شرق آن واقع شده و در حال حاضر به محلی برای رشد و پرورش استارت آپ‌های کوچک تکنولوژی هم تبدیل شده است. این منطقه به عنوان یک شهر هوشمند و کوچک برای شرکت‌های سودآور و نوپای تکنولوژی تبدیل شده است که می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران بزرگ را هم به خوبی جلب کند. مانند هر اکوسیستم جدید دیگری در هر جای جهان، شهر تکنولوژی لندن هم از یک ویژگی مهم بهره می‌برد؛ اینجا به خاطر استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند رایانش ابری و نرم‌افزارهای رایگان، تاسیس و راه‌اندازی استارت آپ‌ها به صورت ارزان و با هزینه کم امکان پذیر است. با این حال اما لندن توانایی این را دارد تا با سرعتی بیشتر از دیگر شهرهای اروپایی مانند برلین و پاریس رشد کند. اولین انفجار اینترنت در این شهر گروهی از کارآفرینان با تجربه را به جا گذاشته است. زبان و سبک زندگی، این شهر را به یک آهنربای بزرگ برای جذب جوانان با انگیزه و فعال از سراسر دنیا تبدیل کرده است.
چنین فضایی به دولت بریتانیا هم کمک کرده است تا این نقاط قوت را خیلی زود شناسایی کند و البته این نقاط قوت دولت را برای مداخله و ورود به این فضا وسوسه نکرده است. در مقابل این فضا باعث شده که افرادی مانند «روهان سیلوا» که تا مدت اخیر یک مشاور سیاسی بوده است، اقدام به کارهایی مانند برگزاری جلسات صرف صبحانه با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و دیگر فعالان این حوزه بکنند تا نتایج جدید و موثری از آنها به دست بیاید.
شرکت مشاوره و تحقیقاتی بزرگ
Seed Enterprise Investment Scheme هم اخیرا تحقیقاتی را انجام داده است که نشان می‌دهند ریسک و خطر از دست دادن سرمایه برای سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و حتی در بعضی موارد به صفر هم رسیده است. این در حالی است که دولت بریتانیا هم در اقدامی جالب توجه با ارائه ویزای ویژه برای کارآفرینان و راه‌اندازی سازمان سرمایه‌گذاری شهر تکنولوژی، سعی دارد این منطقه را به منطقه ویژه تجاری و اقتصادی در سطح جهان تبدیل کند. شهر تکنولوژی هم تا حالا اتفاقات امید بخش و مهمی را تجربه کرده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ یک وب سایت فعال در عرصه موسیقی به نام Last.fm که در این منطقه به صورت استارت آپ فعالیت می‌کرد، توسط CBS Interactive یعنی بخش دیجیتال غول رسانه‌ای آمریکایی CBS با قیمت ۲۸۰ میلیون دلار خریداری شد. گروه دیگری از استارت آپ‌های فعال در این منطقه هم شرایط مساعدی برای این برون رفت‌های سودآور دارند. شرکت‌های نوظهور دیگری در شهر تکنولوژی لندن مانند MOO یک شرکت فعال در عرصه تجارت چاپ آنلاین، Mind Candy یک شرکت فعال در عرصه بازی‌های آنلاین و Wonga یک استارت آپ فعال در عرصه ارائه وام‌های کوتاه‌مدت برای فعالان تکنولوژی، هم در حال حاضر در آستانه ورود به بازار بورس این کشور قرار دارند.
با این حال همچنان مشکلاتی برای رشد استارت‌آپ‌های تکنولوژی در بریتانیا وجود دارد. «ارول داملین» رییس شرکت Wonga در این مورد می‌گوید: «ما در حال حاضر ۱۰۰ پست خالی برای مشاغل خودمان داریم، اما حتی اگر بتوانیم نیمی از آن را هم استخدام کنیم خوش شانس بوده‌ایم. در واقع اغلب کارمندان دانش آموخته و با استعداد از کشورهای دیگری مانند آمریکا به شهر تکنولوژی لندن می‌آیند. این در حالی است که قوانین مهاجرتی برای استخدام نیرو از کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا هنوز بسیار پیچیده و طاقت‌فرسا هستند.»
با این همه اما همچنان تضمینی وجود ندارد که شهر تکنولوژی لندن به این زودی‌ها بتواند شرکت‌های بزرگ و موفقی مانند فیس‌بوک را به جهان معرف کند، چون خود اکوسیستم آن هنوز تازه و جوان است و به زمان بیشتری برای رشد نیاز دارد. با این وجود به نظر می‌رسد شهر تکنولوژی لندن در مسیر درستی برای تبدیل شدن به یک سیلیکون ولی اروپایی قرار گرفته است.
منبع: اکونومیست