مریم عسگری عرضه گسترده گوشی‌های تلفن همراه که به پردازنده‌های قدرتمند، صفحه نمایش‌های لمسی بزرگ با وضح تصویر بالا و دوربین‌هایی با حسگر قدرتمند (مگاپیکسل بالا) مجهزند موجی از تغییر را در بازار سایر کالاهای حوزه دیجیتال به همراه داشته است.
تغییراتی که در بازار کالاهایی نظیر کامپیوترهای همراه، تجهیزات سرگرمی و بازی و دوربین‌های فیلمبرداری و از همه مهم‌تر دوربین‌های عکاسی دیجیتال مشاهده می‌شوند. اما مهم‌ترین تغییر را در بازار دوربین‌های کامپکت دیجیتال که این روزها با تنوع بالایی در بازار مواجهند شاهدیم.‌ گفته می‌شود تاثیری که ورود گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های تصویربرداری بالا بر بازار دوربین‌های عکاسی کامپکت گذاشته است در حدی است که در صورت عدم عرضه گوشی‌هایی با چنین قابلیت‌های تصویربرداری،رشد بازار دوربین‌های دیجتال چندین برابر حال حاضر بود.
چرا که شرکت‌های عرضه کننده دوربین تمرکز زیادی روی تولید کامپکت‌ها با قابلیت‌های فنی و تصویری بالا و البته قیمت ارزان کرده‌اند. اما در مقابل این رشد کمی و کیفی، عرضه‌کنندگان گوشی هم بیکار ننشته و با توجه به نیاز و علائق کاربران دست به تولید و عرضه گوشی‌هایی زده‌اند که نه تنها از دوربین‌های دیجیتال چیزی کم ندراند، بلکه گاه کیفیت تصویربرداری بالاتر داشته. ضمن اینکه گوشی‌های هوشمند رسالت خود را به عنوان یک ابزار ارتباطی به نحو احسن انجام می‌دهند!
این موضوع موجب شده است تا برخی از کاربران دوربین‌های دیجیتال، استفاده و خرید یک گوشی موبایل را که به دوربین باقابلیت مجهز است، به خرید یک نمونه کامپکت یا حتی نیمه‌حرفه‌ای ترجیح دهند. ولو اینکه هزینه بیشتری بابت خرید متحمل شوند!
اما آیا به واقع گوشی‌های موبایل مجهز به دوربین‌های باقابلیت می‌توانند، جایگزین مناسبی برای دوربین‌های دیجیتال باشند؟ این موضوع سوژه گزارش این هفته ماست. اگر به این موضوع علاقمندید این مطلب را بخوانید:

همه دلایل برای استفاده ازدوربین‌های موبایلی
برای بسیاری از کاربران گوشی تلفن همراه، این وسیله نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین کالای کاربردی است.
این دسترسی سریع و راحت با مد نظر قرار دادن قابلیت‌هایی نظیر اتصال ساده و راحت به اینترنت، نصب نرم‌افزارهای کاربردی خاص برای انجام امور تجاری و روزمره و... و همچنین وجود امکانات سرگرمی و تفریحی و البته تجهیز به دوربین‌های باقابلیت موجب شده است، تا کاربران در خود وابستگی بیشتری نسبت به این کالای ارتباطی همه فن حریف احساس کنند.
به گفته عباس فتاحی، یکی از فعالان بازار گوشی موبایل در بازار موبایل ایران،طی یکسال اخیر اما با تمرکز شرکت‌های تولیدکننده روی دوربین گوشی‌ها و عرضه نمونه‌هایی مجهز به دوربین‌های باقابلیت، بخش بزرگی از وابستگی به گوشی‌ها به همین دوربین‌های تلفن همراه بوده است.
دوربین‌های موبایلی گاه قابلیت‌هایی در اختیار کاربر قرار می‌دهند که دوربین‌های کامپکت به ندرت به آنها مجهزند. به گفته این فعال بازار، یکی از ابتدایی‌ترین قابلیت‌های دوربین‌های موبایلی کاربرد چندمنظوره این کالا است. فکرش را بکنید؛ یک کاربر گوشی موبایل با خرید یک گوشی گران اما با قابلیت دو کالای با کیفیت و مورد علاقه خود را همه جا و در هر شرایطی در اختیار دارد. گوشی موبایلی که هم از عهده نقش ارتباطی خود به عنوان تلفن همراه بر‌می‌آید و هم در نقش یک تبلت یا کامپیوتر همراه عمل کرده و به اینترنت متصل می‌شود و هم در هیبت یک دوربین عکاسی یا فیلمبرداری عمل می‌کند. ضمن اینکه گوشی‌های مجهز به دوربین‌های حرفه‌ای معمولا امکاناتی نظیر به اشتراک‌گذاری سریع عکس و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، ادیت سریع و پیشرفته تصاویر و... را به کاربر می‌دهند. این در حالی است که دوربین‌های کامپکت به ندرت چنین امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

چرا دوربین‌های موبایلی
برای برخی جذاب نیستند؟
با وجود تمام مزایایی که در مورد استفاده از دوربین‌های موبایلی گفته شد، اما این دوربین‌ها برای برخی از کاربران جذابیتی ندارند، زیرا در هر حال دوربین‌های نصب شده روی گوشی‌های موبایل در بهترین شرایط هم دارای نقاط ضعفی هستند که به چشم عکاسان حرفه‌ای و حتی نیمه‌حرفه‌ای می‌آید.
به گفته علی زمان‌زاده، یکی از فعالان بازار دوربین در بازار کامپیوتر پایتخت، برای برخی از عکاسان حرفه‌ای، عکاسی با موبایل لطفی ندارد، زیرا معمولا به دلیل ظرافت گوشی‌ها، دوربین‌های موبایلی به لنزهای قوی و باقابلیت مجهز نبوده و به همین دلیل قابل مقایسه با دوربین‌های کامپکت موجود در بازار نیستند. همچنین لنزهای دوربین‌های موبایلی معمولا فاقد ویژگی‌های نظیر تجهیز لنز به لرزشگیر تصویر یا فوکوس در حد مورد نظر عکاس هستند. به گفته این فعال بازار معمولا دوربین‌های موبایلی اگر هم به لرزشگیر تصویر مجهز باشند این لرزشگیر معمولا دیجیتال است و در حد لرزشگیر اپتیکال نیست. عدم تجهیز به قابلیت‌هایی نظیر عکاسی در شب یا وجود محدودیت‌هایی در مورد مودهای گوناگون عکاسی از دیگر نواقص موجود در دوربین‌های موبایلی است.
یک فعال بازار هم با بیان این مطلب که دوربین‌های موبایلی به دلیل سایز سنسور بسیار کوچک تر از دوربین‌های کامپکت قابل مقایسه با دوربین‌های دیجیتال (حتی کامپکت‌های ساده) نیستند، گفت: معمولا سایز سنسور دوربین‌های کامپکت در ضعیف‌ترین حال ۱X۱ CM است و در دوربین‌های پیشرفته کامپکت به طور متوسط در حدود ۳.۶X۲.۴ CM است.این در حالی است که دوربین‌های موبایلی به دلیل ظرافت‌های ساختاری به ندرت حسگری بزرگ دارند.یکی دیگر از فعالان بازار دوربین هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت،گاه تصاویری که توسط گوشی موبایل گرفته می‌شود کیفیت مورد توجه عکاس را نداشته و هنگام زوم روی عکس، تصویر کیفیت خود را از دست می‌دهد. از طرفی ممکن است تصویر تنها در گوشی موبایل کاربر کیفیت داشته و در صورت ارسال به گوشی دیگر یا کامپیوتر عکس کیفیت خود را از دست بدهد که این موضوع به تفاوت در وضوح تصویر صفحات نمایش کالاها باز‌ می‌گردد. به عنوان مثال در گوشی‌های APPLE و SONY از صفحه نمایش‌های باکیفیت ویژه این برندها استفاده شده است و به همین دلیل کیفیت تصویر گرفته شده در این گوشی‌ها با سایر گوشی‌ها متفاوت است.

یک مقایسه ساده، اما قابل تامل
اگر چه در بازار گوشی تلفن همراه و دوربین‌های دیجیتال رده‌بندی‌های گوناگونی از لحاظ رده کاربری، قیمت و... وجود دارد. اما معمولا بهترین دوربین‌های موبایلی روی بهترین و گران‌ترین گوشی‌ها جا خوش کرده‌اند. مگر در موارد خاص!همچنین بنا بر اعلام کارشناسان بازار گوشی معمولا یک دوربین کامپکت نیمه حرفه‌ای با حسگر ۱۲ تا ۱۴ مگاپیسکلی و حتی کمتر با یک دوربین موبایلی ۲۰ مگاپیکسلی قابل مقایسه است. اما کارشناسان حوزه دوربین‌های دیجیتال مقایسه دوربین‌های‌ موبایلی را با دوربین‌های دیجیتال چندان منطقی ندانسته و اعلام کرده‌اند: وجود تفاوت‌های زیاد بین دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های موبایلی مقایسه آنها را سخت کرده است؛ اما در هر حال برای مقایسه این دوربین‌ها می‌توان مولفه‌هایی نظیر سایز سنسور، وضوح تصویر، لنز و... را مدنظر قرار داد که از همه مهم‌تر سایز سنسور و حسگر است.

مشتریان یک انتخاب خوب دارند