دنیای اقتصاد- جنگ رقابتی میان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی همیشه ادامه دارد. در واقع با ورود محصولات هوشمند شخصی به بازار و محبوبیت آنها در میان کاربران مختلف، استفاده از خدمات جدید و به‌روز شرکت‌های تکنولوژی هم افزایش چشمگیری پیدا کرده است. با این همه اما گویا غول موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا در این سال‌ها توانسته، گوی سبقت را از دیگر رقبای بزرگش برباید و حضور قدرتمند و پررنگی در عرصه تکنولوژی‌های جدید داشته باشد.
آندروید ارزان و پرطرفدار
محبوب‌ترین محصول اخیر گوگل در بازارهای جهانی سیستم عامل متن باز آندروید است که تحول بزرگی در بازار دستگاه‌های هوشمند شخصی ایجاد کرده و حاکمیت مطلق این بازار را در اختیار گرفته است.
ساختار متن باز و امکان ارائه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای متنوع رایگان یا ارزان‌قیمت روی این پلت‌فرم باعث شده است تا شرکت‌های تولیدکننده مختلف، تمایل بیشتری به طراحی و تولید سخت‌افزارهایی مبتنی بر آندروید داشته باشند. محصول نهایی هم با قیمتی مناسب و قابل خرید برای کاربران متفاوت در بازار عرضه می‌شود تا به این ترتیب سهم گوگل از بازار هوشمندها به سرعت بالا برود.
در عرصه ابزارهای شخصی هوشمند اپل با سیستم عامل iOS خود، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقیب برای گوگل و آندروید به حساب می‌آید. با این حال اما قیمت نسبتا بالای آی‌فون و آی‌پدهای اپل در کنار اپلیکیشن‌های اغلب پولی پلت‌فرم iOS باعث شده است که کاربران تمایل بیشتری به استفاده از اکوسیستم آندروید و محصولات مبتنی بر آن داشته باشند.
به این ترتیب است که جدیدترین و آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که مجموع موبایل‌های آندرویدی و آی‌فون‌های اپل حدود ۹۴ درصد از صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال میلادی گذشته را در اختیار دارند و سهم موبایل‌های آندرویدی از کل موبایل‌های هوشمند صادر شده در سال ۲۰۱۳ به ۷۹ درصد رسیده که قابل توجه است.
این در حالی است که سود شرکت اپل از فروش موبایل‌های هوشمند آی‌فون خود در سال ۲۰۱۳ بیشتر و برابر ۸۷ درصد از کل سود به‌دست آمده از فروش جهانی موبایل‌های هوشمند بوده است. این در حالی است که Samsung به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل‌های هوشمند آندرویدی جهان سهم ۲/۳۲ درصد از سود این بازار در سال ۲۰۱۳ در اختیار داشته است.
نکته جالب آن است که مجموع سهم این دو شرکت بیش از صد در صد می‌شود که این به‌دلیل آن است که بعضی کاربران چند گوشی را به صورت همزمان می‌خرند.
در واقع دلیل بیشتر بودن سهم اپل از سود حاصل از فروش جهانی موبایل‌های هوشمند، بالاتر بودن متوسط قیمت آی‌فون‌های این شرکت در مقایسه با متوسط قیمت موبایل‌های آندرویدی شرکت‌های دیگر است. این اختلاف قیمت بین یک آی‌فون و موبایل آندرویدی در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. بر اساس بررسی‌های مختلف، متوسط قیمت یک موبایل آندرویدی در حال حاضر ۲۷۶ دلار است و این میزان برای یک آی‌فون به ۶۵۰ دلار می‌رسد.
همچنان بهترین موتور جست‌وجو
گوگل هر چند در سال‌های اخیر تمام تلاش خودش را برای حضور قدرتمند در بازار ابزارهای هوشمند شخصی کرده و موفقیت‌های زیادی هم در این زمینه به‌دست آورده، اما همچنان تجارت قبلی خودش یعنی موتور جست‌وجوی اینترنتی را با قدرت تمام حفظ کرده است.
درست به همین دلیل است که موتور جست‌وجوی تازه کار اما پرطرفدار Bing شرکت مایکروسافت همچنان در سایه گوگل قرار دارد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی Search Agency نشان می‌دهد که سهم گوگل از جست‌وجوهای اینترنتی در فصل تعطیلات سال نو ۲۰۱۳ بسیار بیشتر از سهم موتور جست‌وجوی Bing مایکروسافت بوده است.
هر چند موتور جست‌وجوی Bing در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای کسب سهم بیشتری از تبلیغات آنلاین در محتوای جست‌وجوهای اینترنتی کرده است، اما گوگل در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ با جهشی بزرگ سهم ۷/۸۳ درصدی از کل تبلیغات آنلاین در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی را به خودش اختصاص داد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اتفاق به دنبال فرمت جدید گوگل در قیمت خرید (Shopping) خودش است که فهرستی از محصولات تبلیغ شده مرتبط را برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد.

رشد سهم گوگل از بازار جهان

رشد سهم گوگل از بازار جهان