خبرگزاری فارس - افزایش تعرفه تلفن همراه که پیش از این با مخالفت وزیر ارتباطات مواجه شده بود اکنون بار دیگر و با تایید سازمان تنظیم مقررات به تصویب رسید.
همراه اول طبق یک مصوبه روزهای آخر دولت دهم، تعرفه ۵۹۹ ریالی را برای هر دقیقه مکالمه درون شبکه اعمال کرد که با مخالفت جدی وزیر جدید متوقف شد. اکنون پس از یکسال این تعرفه بار دیگر در دولت یازدهم به تصویب رسیده است.
اعمال تعرفه جدید با آغاز به‌کار دولت یازدهم توامان شد و با مخالفت جدی و سرسختانه وزیر جدید ارتباطات، اعمال تعرفه‌های جدید منتفی شد. محمود واعظی در آن زمان گفته بود: «با تصمیم دولت قبلی، قرار بود در آغاز به‌کار دولت جدید افزایش هزینه‌های ارتباطی متوجه مردم ‌شود و فشار مضاعفی به مردم وارد خواهد شد که برای جلوگیری از اجحاف و فشار به مردم، دستور توقف تعرفه‌ها را ابلاغ کردیم».
اما این بار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست وزیر ارتباطات دولت یازدهم، در آخرین روز‌های سال ۹۲، تعرفه پایه مکالمه درون شبکه سیم‌کارت دائمی تلفن‌همراه را ۴۹۹ ریال تعیین کرده که می‌تواند تا حداکثر ۲۰ درصد بالاتر اعمال شود.
به این ترتیب، تعرفه ۴۹۹ تا ۵۹۹ ریال تعیین شده است. یکسال پس از تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات دولت دهم، کمیسیون تنظیم مقررات دولت یازدهم تصمیمی اتخاذ کرد که نتیجه آن اختیار اعمال همان تعرفه ۵۹۹ ریال را به همراه اول می‌دهد.
معاون شرکت مخابرات: امسال افزایشی نخواهیم داشت!
معاون شرکت مخابرات ایران جزئیات محاسبه نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه را براساس مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشریح کرد و گفت: براساس این مصوبه در سال ۹۳ هیچ‌گونه افزایش قیمتی در مکالمات تلفن ثابت و همراه نخواهیم داشت. علی سپهری راد، معاون شرکت مخابرات ایران، در تشریح جزئیات این مصوبه و اعمال آن برای مشترکان تلفن ثابت و همراه گفت: این مصوبه با هدف ساده سازی محاسبه کارکرد مشترکان تدوین شده و در آن هیچ‌گونه افزایش قیمتی مدنظر قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه تا پیش از این نحوه محاسبه نرخ مکالمات تلفن ثابت بر اساس پالس و به ازای هر ۱۳۴ ثانیه که یک پالس محسوب می‌شد، بوده است، ادامه داد: هم‌اکنون و با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مبنای محاسبه کارکرد مکالمات تلفن ثابت مشترکان براساس دقیقه است. سپهری راد با اشاره به اینکه هم‌اکنون سیستم صورتحساب گیری و سوئیچینگ شبکه مخابراتی کشور در حال تغییر به سمت اعمال تعرفه‌ها براساس دقیقه است، خاطرنشان کرد: تا پیش از این به‌دلیل محدودیت‌های فنی سوئیچ‌های کم ظرفیت، امکان محاسبه بر مبنای دقیقه نبود، اما هم‌اکنون با اجرای این طرح، امکان محاسبه ساده‌سازی تعرفه‌ها فراهم شده است و مشترکان می‌توانند به راحتی عملکرد صورتحساب خود را محاسبه کنند.
سپهری راد با بیان اینکه در این مصوبه هزینه تماس از تلفن ثابت به موبایل دقیقه‌ای ۶۲.۵ تومان درنظر گرفته شده است گفت: این مصوبه مخابرات و سایر اپراتورها را ملزم کرده که نرخ مکالمات تلفن همراه را براساس تعرفه پایه یکنواخت دقیقه‌ای محاسبه کنند. به این ترتیب تماس از موبایل به موبایل صرف‌نظر از مسافت به صورت دقیقه‌ای و درون شبکه‌ای محاسبه می‌شود که در سیم‌کارت‌های دائمی کف آن ۴۹۹ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه در نظر گرفته شده و سقف این مبلغ نیز برای تمامی اپراتورها ۵۹۹ ریال خواهد بود.وی افزود: نرخ مکالمات تلفن همراه اعتباری ۵۰ درصد بیشتر از این رقم درنظر گرفته شده است. به این ترتیب در مکالمات تلفن همراه هزینه جابه‌جایی و تغییر نرخ تماس شب و روز از بین رفته است.