خبرگزاری فارس- فوق تخصص روماتولوژی علائم بیماری انگشت‏ماشه‏ای را به‌صورت قفل کردن و آزادی ناگهانی انگشت دانست و گفت: حرکات تکرارشونده انگشتان دست در تایپ، استفاده افراطی از موبایل یا پیامک موجب این بیماری می‏شود.
محمدمهدی امام اظهار کرد: انگشت‏ماشه‏ای حالتی است که انگشتان دست هنگام حرکت یک دفعه گیر می‏کند و به‌طور ناگهانی با حرکت آزاد می‏شود.
فوق تخصص روماتولوژی گفت: علت ایجاد این بیماری به وجود آمدن یک تورم موضعی در داخل تاندون‏های خم‏شونده انگشتان در کف دست است که هنگام عبور از غلاف تاندون، دچار گیر افتادگی می‏شود و با کمی فشار از غلاف رد می‏شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در موارد پیشرفته که این تورم بزرگ باشد، ممکن است انگشت گیر بیفتد و خم و راست نشود. فوق تخصص روماتولوژی با بیان این مطلب که بیماری انگشت ماشه‏ای در خانم‏ها بیشتر دیده می‏شود، گفت: ممکن است این بیماری با بعضی از بیماری‏ها مثل دیابت، ژن دیابت و بیماری‏های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید همراهی داشته باشد.
امام تصریح کرد: علت عمده ایجاد بیماری انگشت‏ماشه‏ای حرکات تکرار شونده انگشتان دست است؛ مثل تایپ، استفاده افراطی از موبایل یا پیامک و انجام کارهای دستی مانند مجسمه‏سازی، گُل‏سازی و... که در طولانی‌مدت به این بیماری منجر می‏شود. فوق تخصص روماتولوژی علائم این بیماری را به‌صورت قفل کردن و آزادی ناگهانی انگشت دست دانست و گفت: آزادی ناگهانی انگشت معمولا با درد و احساس یک صدا در ناحیه تاندون همراه است؛ البته گاهی اوقات درد به بندهای میانی انگشت نیز تیر می‏کشد و با بیماری‏های روماتیسمی اشتباه گرفته می‏شود. امام گفت: بیماری انگشت‏ماشه‏ای بیشتر در انگشت حلقه و انگشت شست شایع است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در موارد خفیف، پرهیز از عوامل به‌وجودآورنده مثل استفاده غلط و طولانی‏مدت از موبایل و همچنین محدود کردن کارهای دستی می‏تواند کمک‏کننده باشد.
فوق تخصص روماتولوژی افزود: گاهی اوقات در صورت صلاحدید پزشک، بی‏حرکتی توسط آتل به مدت چند روز می‏تواند کمک‏کننده باشد. وی گفت: در موارد پیشرفته‌تر استفاده از داروهای ضد التهاب و تزریق موضعی ترکیبات کورتون‏دار می‏تواند موثر باشد که در صورت عدم پاسخ، اقدامات جراحی برای بیمار در نظر گرفته می‏شود.