هشدار به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی درباره «خونریزی قلبی»
خبرگزاری مهر- معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل از ارسال نامه‌ای به دستگاه‌های متولی زیرساخت‌های حیاتی و حساس درباره هشدار خطرات اینترنتی خبر داد و گفت:
ما به دستگاه‌های کشور که متولی زیرساخت‌های حیاتی و حساس هستند نامه‌ای نوشته و تاکید کرده‌ایم که موضوع «خونریزی قلبی» موردی بود که نشان داد باید هوشیاری شان را حفظ کنند و سایر تمهیدات لازم را به‌کار بگیرند، چرا که این موضوع عمدتا از طریق اینترنت سرایت می‌کند و از همین رو این مراکز و دستگاه‌ها باید شبکه‌های حساس خود را از اینترنت جدا کنند تا آسیب نبینند و مورد تخریب قرار نگیرند.
محمدرضا فرجی‌پور تاکید کرد: اتفاقی که رخ داده است پیچیدگی‌هایی دارد که احتیاج به تحلیل دقیق فنی دارد. موضوع «خونریزی قلبی» دقیقا روی پروتکلی که برای رمزنگاری و امن کردن به‌کار می‌رود، حفره ایجاد کرده است و این نشان می‌دهد که حتی امکانات و برنامه‌هایی که ما برای رمزنگاری و کدنگاری از خارج از کشور می‌گیریم و از آنها استفاده می‌کنیم به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: به شبکه‌های پولی و بانکی هم هشدار داده شده است که اگر متوجه موضوع شده‌اند باید به کاربران خود اخطار بدهند تا در پسوردهای خود تجدیدنظر کنند، البته این کار به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و باید سیستم شبکه‌ای هر نظام بانکی در سطح کلان اقدام به امن‌سازی کنند. وی تاکید کرد: در میان بانک‌های کشور نیز برخی از این موضوع آسیب ندیدند که نشان می‌دهد پروتکل‌های امنیتی را به خوبی اجرا کردند و برخی دیگر نیز آسیب دیده‌اند که باید به آن رسیدگی کنند.