سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیاردی مخابرات در تلفن ثابت
خبرگزاری مهر- شرکت مخابرات ایران با اعلام سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومانی در بخش تلفن ثابت بعد از خصوصی‌سازی این شرکت تاکید کرد:
طی چهار سال بعد از خصوصی سازی، بالغ بر ۳ میلیون خط تلفن ثابت در مناطق شهری و روستایی راه‌اندازی شده است.
در پی انتشار گزارشی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان بررسی وضعیت ارائه خدمات تلفن ثابت در کشور، شرکت مخابرات اعلام کرد: تلفن ثابت مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابزار ارتباطی مردم به ویژه در مناطق محروم و آسیب‌پذیر است، بنابراین شرکت مخابرات ایران همواره طی سال‌های بعد از خصوصی‌سازی بر توسعه آن همت گمارد و طی ۴ سال بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است و روند توسعه آن همچنان ادامه دارد. این درحالی است که روند سرمایه‌گذاری در بخش تلفن ثابت از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی با رشد تلفن همراه در جهان منفی بوده است؛ همچنین میانگین ضریب نفوذ جهانی تلفن ثابت ۱۷ است اما در کشور ما این ضریب بالای ۳۶ درصد یعنی بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است.
در چهار سال بعد از خصوصی‌سازی بالغ بر ۳ میلیون خط تلفن ثابت در مناطق شهری و روستایی راه‌اندازی شده است.؛ طی همین مدت، سالانه مبالغ قابل توجهی از درآمد اپراتورهای تلفن همراه (۳ درصد) به عنوان USO به دولت پرداخت و دولت موظف بوده در بخش ارتباط رسانی به مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند. در سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت جدید نیز بخشی از این اعتبارات به شرکت مخابرات ایران برای سرمایه‌گذاری در توسعه تلفن ثابت در مناطق روستایی پرداخت شده است.
با توجه به دسترسی و گستردگی فزاینده امکانات ارتباطی سیار و ثابت، استفاده از تلفن‌های همگانی روند کاهشی چشمگیری داشته؛ با این وجود هم‌اکنون بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه تلفن همگانی در کشور فعال است.