دنیای‌اقتصاد: تبلت‌ها که از آخرین پدیده‌های جدید و پرطرفدار بازار محصولات دیجیتال شخصی محسوب می‌شوند، در سال‌های اخیر رشد خوبی در بازار داشته‌اند و حتی بازار محصولات دیگر را هم تحت تاثیر خودشان قرار داده‌اند. مهم‌ترین تاثیر بازار داغ و پر رونق تبلت‌ها بر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بود تا بازار این محصولات نسبتا قدیمی، اما کاربردی را به رکود بکشاند. در واقع این تبلت‌ها و به‌خصوص مدل‌های هیبریدی تبدیل شونده به لپ‌تاپ آنها، خیلی زود توانستند نظر خریداران کامپیوترهای شخصی را به خودشان جلب کرده و تغییر بدهند. با این حال اما مطابق روال همیشگی بازار محصولات دیجیتال شخصی، بازار تبلت‌ها هم دیگر رونق گذشته را ندارد. درواقع معمولا محصولات دیجیتال شخصی جدید در ابتدای ورودشان به بازار مورد توجه قرار گرفته و فروش خوبی هم در بازار به‌دست می‌آورند، اما مدتی بعد و با اشباع بازار میزان فروش و صادرات آنها رو به کاهش می‌گذارد.

با این اوصاف است که آخرین بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی تبلت و به‌خصوص مدل‌های هیبریدی تبلت- لپ‌تاپ در اولین فصل از سال ۲۰۱۴ با کاهشی نسبی به ۴/۵۰ رسیده است. به این ترتیب صادرات جهانی تبلت‌ها در فصل اول سال‌جاری میلادی نسبت به فصل قبل خود، یعنی فصل چهارم سال ۲۰۱۳ کاهش ۷/۳۵ درصدی داشته و در مقایسه با فصل اول سال ۲۰۱۳ یعنی یکسال گذشته رشد ۹/۳ درصدی را تجربه کرده است.

این کاهش نسبی در بازار جهانی تبلت‌ها در تمام سیستم‌عامل‌ها و پلت‌فرم‌ها و حتی تمام اندازه‌های مختلف نمایشگرها احساس شده است و مربوط به انواع خاصی از تبلت‌ها نبوده است که این نشان از روند رو به اشباع بازار جهانی تبلت دارد. با این اوصاف شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تبلت‌ها در سال ۲۰۱۴ چالش‌های مختلفی برای طراحی و تولید و حضور پر رنگ در بازار جهانی خواهند داشت.

«تام مینیلی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران IDC در این زمینه می‌گوید: «رشد و رونق بازار موبایل‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ و کاربرانی که ترجیح می‌دهند به تبلت فعلی‌شان وفادار مانده و فعلا فکر تعویض آن را ندارند، هر دو عوامل مهمی در کاهش میزان فروش و رشد بازار انواع تبلت‌ها هستند. علاوه‌بر اینها، رشد بازار تجاری تبلت‌ها هم نتوانسته است تا اندازه‌ای که انتظار می‌رفت پیش برود و بتواند از رشد بازار مصرفی تبلت‌ها پیشی بگیرد.»

اپل همچنان در بازار تبلت‌ها حاکمیت مطلق را در دست دارد و با وجود کاهش رشد سالانه توانسته است در فصل اول سال ۲۰۱۴ صادرات ۴/۱۶ میلیون دستگاهی داشته باشد. این در حالی است که میزان صادرات جهانی تبلت‌های اپل در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ برابر ۲۶ میلیون دستگاه و در فصل اول سال ۲۰۱۳ هم برابر ۵/۱۹ میلیون دستگاه بوده است. با این حال اما این شرکت با در اختیار داشتن سهم ۵/۳۲ درصدی از بازار جهانی تبلت‌ها، در صدر جدول پنج شرکت تولیدکننده برتر این بازار قرار گرفته است.

شرکت سامسونگ یک بار دیگر شاهد افزایش سهم بازار خودش بوده است و سهم آن از ۲/۱۷ درصد از فصل چهارم سال ۲۰۱۳ به ۳/۲۲ درصد در فصل اول امسال رسیده است. این شرکت کره‌ای همچنان به تلاش خود برای کسب سهم بیشتر از بازار جهانی تبلت‌ها ادامه می‌دهد. بعد از سامسونگ به ترتیب شرکت‌های Asus با سهم بازار پنج درصدی، شرکت Lenovo با سهم بازار ۱/۴ درصدی و شرکت Amazon با سهم بازار ۹/۱ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.«جیتش عبرانی» یکی دیگر از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «با حدود دو سوم سهم بازار، اندروید همچنان بیشترین سهم بازار تبلت‌ها را از نظر سیستم‌عامل‌ها در اختیار دارد. اگرچه سهم ویندوز از بازار تبلت‌ها همچنان کم است، اما تلاش خودش را برای افزایش این سهم ادامه می‌دهد.»

رکود نسبی میهمان بازار جهانی تبلت‌ها