دنیای اقتصاد: در چند سال گذشته و با رشد تولید اپلیکیشن‌های مختلف گوشی‌‌های هوشمند به دستیارهای همه‌کاره‌ای تبدیل شده‌اند که در کمترین زمان و با کمترین هزینه، کارهای گوناگونی از یادآوری کارهای روزانه تا مدیریت امور مالی و... را برای شما انجام می‌دهند. یکی از حوزه‌هایی که به کمک اپلیکیشن‌های موبایلی با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده است اپلیکیشن‌های حوزه پزشکی است. اگر نگاهی به فروشگاه آنلاین اپلیکیشن گوگل یا اپل بیندازید، شاهد حضور هزاران اپلیکیشن خواهید بود که در دسته اپ‌های پزشکی جای‌ گرفته‌اند. اپ‌های مفیدی که هر کدام برای گروه‌ خاصی از دانش‌آموزان ابتدایی تا دانشجویان حرفه‌ای پزشکی، کاربرد خواهد داشت و اطلاعات ارزشمند پزشکی را در اختیارشان می‌گذارند. در واقع، بعضی از این اپلیکیشن‌ها تنها با هدف آموزش پزشکی طراحی و تولید شده‌اند که با در اختیار داشتن عکس و فیلم‌های آموزشی، می‌توانند بهترین راه‌ یادگیری برای گروه دانشجویان باشند.گروه دیگری از این اپ‌های پزشکی مانند آموزش خدمات کمک‌های اولیه می‌‌توانند بهترین مرجع رایگان برای یادگیری ابتدایی‌ترین خدمات پزشکی برای گروه کودکان و بزرگسالان باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌‌های پزشکی طی یکسال اخیر با پیشرفت‌های قابل‌توجهی از نظر کیفیت همراه بوده‌اند. در گزارش زیر بهترین اپلیکیشن‌های پزشکی را که می‌تواند برای هر گروهی از کاربران مبتدی تا تخصصی حوزه پزشکی مفید باشد معرفی خواهیم کرد.


My Pillbox

این اپلیکیشن یک برنامه کاربردی و مفید برای افرادی است که داروهایشان را باید روزانه و سر ساعت مصرف کنند.
شاید اگر در روز یک یا دو قرص مصرف می‌کنید به نظرتان این برنامه کاربردی نباشد، اما اگر در گروه افرادی هستید که مجبورید روزانه قرص‌های زیاد و گوناگونی را مصرف کنید این اپلیکیشن می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد؛
همچنین بدون نیاز به اپلیکیشن‌های دیگر و تنها به کمک این اپلیکیشن می‌توانید کل اعضای خانواده خود را تحت نظر بگیرید. در این اپلیکیشن ۱۲ نوع مختلف از داروها در گروه‌هایی مانند قرص‌ها، کپسول‌ها، قطره‌ها، تزریقات و... دسته‌بندی
شده‌اند.
شما می‌توانید حتی طبق ۹ رنگ مختلف، داروهای خود را دسته‌بندی کنید. وقتی شما دارویی را به این اپلیکیشن اضافه می‌کنید، می‌توانید برای آن اطلاعاتی مانند علت استفاده از آن، تاریخ شروع مصرف دارو و دکتری که آن را تجویز کرده است نیز یاداشت کنید. این اپلیکیشن رایگان از طریق سایت کافه بازار www.cafebazaar.ir‌ نیز قابل دریافت است.


Home Remedies

این اپلیکیشن یکی از اپ‌های رایگان گوگل پلی است که برای درمان‌های خانگی مفید است. این اپ در دو نسخه Lite و Plus طراحی شده است که نسخه Lite این اپلیکیشن به حافظه کمتری در گوشی نیاز دارد و طبیعتا امکانات کمتری نیز در اختیار کاربرانش می‌گذارد، اما نسخه Plus آن دارای ویژگی‌های کاربردی بیشتر است و باید برای دریافت آن پول پرداخت کنید. شما به کمک این اپ به راهنمایی کامل خانگی برای درمان‌های طبیعی و ساخته‌شده از گیاهان دارویی، ادویه‌جات، میوه‌ها و سبزیجات دسترسی خواهید داشت. این اپ پزشکی نیز از طریق سایت کافه بازار قابل دریافت است.


GoodRx Drug Prices and Coupons

شاید استفاده از امکانات این اپ برای کاربران ایرانی چندان کاربردی نباشد، اما GoodRx به شما این امکان را می‌دهد تا مناسب‌ترین قیمت برای داروی خود را پیدا کنید. این اپلیکیشن برای مکان‌یابی داروخانه‌های فروشنده داروی مورد نظر شما، از نقشه گوگل کمک می‌گیرد GoogeRx به شما اجازه مقایسه قیمت‌ها را بین بیش از ۶۰۰۰ دارو نیز می‌دهد تا از این طریق بین ۲۰ الی ۸۰ درصد از هزینه‌های دارویی خود را ذخیره کنید. این اپلیکیشن رایگان است و هیچ‌گونه محدودیت و هزینه اضافی برای کاربران به دنبال ندارد. برای دریافت این اپ علاوه‌بر گوگل‌پلی می‌توانید به سایت www.goodrx.com نیز سر بزنید.


Drugs.com

این اپلیکیشن با نام کامل Drugs.com Medication Guide به آسانی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید اطلاعات داروها و قرص‌های مختلف را مشاهده کنید، به بررسی تداخلات دارویی بپردازید یا لیستی از داروهای مصرفی خودتان را در این اپ درست کنید. این اپلیکیشن لیستی به نام «لیست داروی من» دارد که شما از طریق آن می‌توانید به اطلاعات پزشکی خود به راحتی دسترسی داشته باشید. این اپ شامل یک شناسه قرص، جست‌وجوگر تداخلات و قسمت‌های مفید بسیار دیگری است. Drugs.com یک راهنمای کامل در زمینه اطلاعات دارویی است که ماهانه بیش از ۹ میلیون بازدید کننده دارد. این اپلیکیشن علاوه‌بر اندروید برای کاربران ios‌نیز قابل دریافت است. برای دریافت این اپلیکیشن رایگان می‌توانید به سایت www.drugs.com/apps مراجعه کنید.


Visual Anatomy Free

اگر به آشنایی با آناتومی بدن انسان علاقه دارید و اگر به عنوان یک دانشجو پزشکی به بخش آشنایی با آناتومی بدن انسان رسیده‌اید، می‌توانید از این اپلیکیشن کاربردی و جذاب استفاده کنید. Visual Anatomy Free یک ابزار آموزشی و منبعی تعاملی است که نسخه جدید آن قابلیت نمایش سه‌بعدی ارگان‌های بدن را دارد. این اپلیکیشن دارای ۵۸ عکس با کیفیت بالا با بیش از ۳۰۰ ویژگی مهم است که تعداد عکس‌ها در نسخه کامل آن به ۱۲۴۷ عدد می‌رسد. این اپلیکیشن به عنوان یک ابزار آموزشی کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید به همین دلیل هم هست که پزشکان از این اپ برای نشان دادن آناتومی بدن به بیماران و دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با کلیک و زوم کردن روی هر عکسی آن را بزرگ‌تر کنید تا جزئیات بیشتری را مشاهده کنید، یا از مسیریاب اپ برای رفتن به ارگان‌های مختلف بدن استفاده کنید. این اپ همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از خود یک امتحان نیز بگیرید. این اپلیکیشن در دو نسخه رایگان و پولی در اختیار کاربران اندروید قرار گرفته و از طریق سایت کافه بازار نیز قابل دریافت است، کاربران سیستم عامل ios‌ باید برای دریافت این اپ ۲ دلار ۹۹ سنت پرداخت کنند.


Doctor on Demand

با کمک این اپلیکیشن شما فرصت مکالمه با یک دکتر واقعی را خواهید داشت. همچنین می‌توانید با انجام یک ویدئو چت، در مورد مشکلات خود با دکتر صحبت کنید و مشاوره‌های لازم را بگیرید. در واقع از مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که دیگر نیاز نیست، برای یک چکاپ معمولی به دکتر مراجعه و هزینه ویزیت بالایی را پرداخت کنید و علاوه‌بر آن هم در ترافیک یا اتاق انتظار زمان زیادی را سپری کنید. این اپلیکیشن برای مشکلات شایعی همچون سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، تب، آلرژی‌ها، عفونت‌های ادراری، تعویض نسخه و... طراحی شده است. این اپلیکیشن رایگان برای کاربران ios‌و اندروید قابل استفاده است. علاوه‌بر کافه بازار و اپل استور از طریق سایت www.doctorondemand.com نیز می‌توانید به این اپ دسترسی داشته باشید.


WebMD

این اپلیکیشن که امکان نصب آن برای کاربران ios‌ و اندروید وجود دارد می‌تواند ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته اطلاعات مفیدی در مورد سلامت در اختیار شما قرار ‌دهد. حتی اگر شما به اینترنت نیز دسترسی نداشته باشید، می‌توانید به راحتی اطلاعاتی همچون کمک‌های اولیه را در اختیار داشته و به راحتی از آن استفاده کنید. این اپ به شما تمامی ابزارهای لازم برای تصمیم‌گیری در مواقع اضطرار و البته قابلیت‌های ویژه‌ای برای تشخیص علائم بیماری‌ها و جراحات، داروها و شیوه‌های درمان، اطلاعات کمک‌های اولیه، لیست‌های سلامتی، مشخصات قرص‌ها و... را می‌دهد. برای دریافت این اپ رایگان علاوه‌بر فروشگاه‌های آنلاین اپل و گوگل می‌توانید به سایت
www.webmd.com/mobile نیز سر بزنید.


CPR•Choking

اگر کسب اطلاعات در بخش کمک‌های اولیه برایتان جالب است این اپ را حتما روی گوشی خود نصب کنید. CPR.Choking اپلیکیشنی است که ویدئوهایی را برای آموزش نحوه انجام CPR یا چگونگی کمک کردن به کسی که دچار خفگی شده، ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن توسط استادان واقعی و دکترهای مجرب و براساس آخرین توصیه‌ها، توسعه یافته است. تغییرات به وجود آمده در سال ۲۰۱۰ مربوط به پشتیبانی شرایط ابتدایی زیستن، از A-B-C که مخفف راه هوا، تنفس کردن و ماساژ قفسه سینه به C-A-B که به ترتیب بیانگر ماساژ قفسه سینه، راه‌هوا و در آخر تنفس (برای بزرگسالان و کودکان) است، در این اپ نیز اعمال شده است. هرچند کارشناسان، ماساژ قفسه سینه را در اولویت قرار داده‌اند، اما انجام این تغییرات مستلزم آموزش مجدد افرادی است که دوره‌ CPR را گذرانده‌اند. این اپلیکیشن به صورت رایگان در اختیار کاربران ios و اندروید قرار گرفته است.


Baby and Child First Aid

این اپلیکیشن یک صلیب سرخ رسمی برای کودکان و نوزادان است. در این اپ شما به ویدئوهای مفید که شامل توصیه‌های آسان و کاربردی برای کمک به کودکان در هنگام صدمه یا به خطر افتادن است دسترسی خواهید داشت. حتی با کمک این اپ شما می‌‌توانید از خود نیز آزمون بگیرید. به عنوان یک پدر یا مادر، شما نیازمند آموزش مهارت‌ها و یادگیری اطلاعاتی برای شرایط اضطراری هستید تا خودتان را برای آن لحظات حساس و مهم آماده کنید و دانش خود را بسنجید. پس اگر شما دارای فرزندی هستید یا کودکی با شما زندگی می‌کند دانستن این اطلاعات پزشکی برای شما ضروری است. کاربران سیستم عامل اندروید و ios‌ می‌توانند از طریق فروشگاه‌های انلاین خود به این اپ دسترسی داشته باشند.


First Aid - American Red Cross
0
Red Cross اپلیکیشنی است که در کمک‌های اولیه و موارد مربوط به حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن یکی از اپ‌های برتر پزشکی است که نزدیک به ۳ هزار و ۹۰۰ نفر در دنیا آن را دریافت کرده‌اند. شما هیچ وقت نمی‌دانید که چه حادثه‌ای در انتظار شماست، پس به همراه داشتن اپلیکیشنی همچون Red cross می‌تواند در هنگام حادثه خسارت‌های جانی را کاهش دهد. در این اپ نیز شما به فیلم‌های آموزشی، آزمون‌های تعاملی مفید دسترسی دارید. این اپلیکیشن روی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید و ios‌قابل نصب است. برای دریافت این اپ می‌توانید به www.redcross.org/mobile-apps/first-aid-app مراجعه کنید.

10 اپلیکیشن برتر پزشکی در جیب شما