دنیای‌اقتصاد: درحالی‌که صنعت ارتباطات به سرعت رشد می‌کند و در زمینه‌های مختلف گسترش می‌یابد، همچنان موبایل‌ها پرطرفدارترین ابزارهای ارتباطی در میان مردم سرتاسر دنیا هستند. در این میان اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و حالا به یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی نرم‌افزاری بر بستر موبایل و اینترنت تبدیل

شده‌اند.

در یک دهه گذشته که صنعت موبایل رشد زیادی کرده و تعداد کاربران فعال آن به میلیاردها نفر رسیده است، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در دسته پرطرفدارترین محصولات قرار گرفته‌اند. با این اوصاف است که WhatsApp و دیگر سرویس‌های پیام‌رسان حالا می‌توانند پلت‌فرم بعدی برای رسیدن به یک میلیارد نفر کاربر در طول یک یا ۲ سال آینده باشند.

این پدیده حالا دیگر از مرزهای یک اپلیکیشن پیام‌رسان رایگان عبور کرده و شبیه شبکه‌های اجتماعی قبل از این اپلیکیشن‌ها است. حالا این اپلیکیشن‌ها به‌تدریج به مرکزی برای انتقال همه‌چیز برای تمام مخاطبان موبایل‌های هوشمند در جهان تبدیل می‌شوند.

این اپلیکیشن‌ها به افراد کمک می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، تماس بگیرند، عکس‌ها و ویدئوها را به اشتراک بگذارند، چت ویدئویی بکنند، بازی ویدئویی انجام بدهند و حتی در بعضی موارد به خرید آنلاین یا حتی آفلاین محصولات و کالاهای مختلف بپردازند.

با این اوصاف است که بازار اپلیکیشن‌های پیام رسان فضای رقابتی پیدا کرده است تا جایی که حتی بسیاری از شرکت‌های اینترنتی بزرگ دنیا برای حضور در این بازار و کسب سود از آن حاضرند میلیاردها دلار هزینه بکنند. بهترین نمونه در این مورد شرکت Facebook است که WhatsApp را با قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید.

در همین راستا موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به‌تازگی بررسی‌هایی درباره بازار اپلیکیشن‌های پیام‌رسان انجام داده و در آن به تخمین تعداد کاربران فعال برترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به صورت ماهانه پرداخته است. به این ترتیب میزان استفاده و تعداد کاربران این اپلیکیشن‌ها که به سرعت در حال رشد و رونق هستند، مورد بررسی قرار گرفته است.

به‌طور کلی گویا اپلیکیشن ساده اما کاربردی WhatsApp بیشترین تعداد کاربر را در سرتاسر دنیا دارد و این تعداد به سرعت در حال رشد و افزایش هستند. بر اساس گزارش BI Intelligence، این اپلیکیشن پرطرفدار بیش از ۵۰۰ میلیون نفر کاربران فعال در ماه دارد. تعداد کاربران ثبت شده برای اپلیکیشن Line هم از مرز ۴۰۰ میلیون عبور کرده، درحالی‌که تعداد کاربران فعال این اپلیکیشن به صورت ماهانه برابر ۲۲۹ میلیون نفر است.

اطلاعات منتشر شده از سوی BI Intelligence نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌های WeChat، Line، WhatsApp و Snapchat در سال ۲۰۱۴ شاهد افزایش ۱۵ درصدی یا بیشتر تعداد کاربرانشان به صورت فصلی هستند. با این اوصاف گویا این اپلیکیشن‌ها بیشترین طرفداران را در سرتاسر دنیا به خودشان اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Flurry، تعداد کاربران اپلیکیشن‌های پیام رسان و اجتماعی در سال ۲۰۱۳ افزایش ۲۰۳ درصدی داشته که این میزان بیشترین رشد را در میان دیگر اپلیکیشن‌های مختلف بازار به خودش اختصاص داده

است.

در حقیقت می‌توان گفت که اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نقش مهم و کلیدی در کاهش سر و صدا و شلوغی دنیای محتوای موبایل و اپلیکیشن‌ها داشته‌اند. این اپلیکیشن‌ها به دروازه‌هایی برای ورود محتوا، بازی‌ها و گسترش ارتباطات تبدیل

شده‌اند.

به همین دلایل است که پیام‌های اجتماعی حالا شاید پرطرفدارترین اعلانات موبایلی هستند که حتی صدای آنها چندان آزاردهنده نبوده و حتی اولین اعلاناتی هستند که کاربران ترجیح می‌دهند بخوانند.

با این اوصاف است که حالا بسیاری از کارشناسان معتقدند این اپلیکیشن‌ها به سرعت به بستری مناسب برای درآمدزایی و توسعه تجاری تبدیل خواهند شد و شاید بیشتر مورد توجه صاحبان کسب‌وکار برای انجام تبلیغات قرار بگیرند.

جنگ رقابتی پیام‌رسان‌ها