آنچه باید درباره روت گوشی‏های اندرویدی بدانیم

ایسنا: اگر کاربر یک گوشی یا تبلت اندرویدی هستید، حتما اصطلاح روت کردن را شنیده‏اید. روت (Root) در لغت به معنای ریشه و اصطلاحا روت‌کردن به زبان ساده، یعنی دسترسی به ریشه‏ای‏ترین بخش دستگاه. وقتی گوشی را برای اولین بار روشن می‏کنید در قسمت تنظیمات یا Settings می‏توانید گزینه‏های زیادی را به دلخواه خود تغییر دهید، اما این تنظیمات تنها چیزهایی هستند که سازنده گوشی اجازه تغییر در آنها را داده است. درحالی‌که با روت‌کردن می‏توانید هر تغییری که دلتان خواست در گوشی بدهید. روت کردن گارانتی دستگاه شما را باطل می‏کند (هرچند که می‏توانید دستگاه را دوباره Unroot کنید) و کمی ریسک هم دربر دارد، اما اگر طبق راهنماها عمل کنید هیچ‏گاه به مشکلی برنخواهید خورد. برای روت کردن دلایل زیادی وجود دارد که ما در اینجا تعدادی از آنها را عنوان می‏کنیم:

آخرین نسخه اندروید

با اینکه گوگل تقریبا هر سال اندروید را یکبار آپدیت می‏کند، اما سازندگان گوشی‏ها برای عرضه آپدیت‏ها عجله‏ای ندارند. در واقع تمایل دارند شما را به خرید دستگاه‏های جدیدشان وادار کنند. با روت کردن می‏توانید این محدودیت را دور بزنید! وقتی گوشی خود را روت کنید و یک ریکاوری کاستوم روی آن نصب کنید، می‏توانید رام‏های رسمی را که مربوط به گوشی شما نیستند، نصب کنید و همواره آخرین نسخه از اندروید را با امکانات جدید آن در اختیار داشته باشید.

افزایش سرعت یا عمر شارژ باتری

سازنده‏ها با خریداری و قرار دادن انواع مختلف چیپ‌ست‏ها و پردازنده‏های اندرویدی سرعت خاصی را که مدنظرشان است، برای پردازنده تعیین می‏کنند تا هم مصرف شارژ و هم سرعت و کارآیی دستگاه بهینه باشد. بعضی اوقات نیاز می‏شود این سرعت را خودتان کمی افزایش دهید؛ چراکه دستگاه بعضی اوقات کند شده و همچنین توانایی پردازنده دستگاهتان بیش از سرعتی است که سازنده برایش در نظر گرفته است.

به کمک بعضی اپلیکیشن‏ها پس از روت کردن می‏توانید به اصطلاح گوشی را آورکلاک کنید. البته این‏کار دو عیب دارد که اولی مصرف بیشتر شارژ گوشی و دومی احتمال ضربه‌زدن به سخت‏افزار در صورت افزایش بی‏رویه سرعت کلاک CPU است.

شخصی‏سازی بی‏نهایت

اندروید به خودی خود دارای امکانات شخصی‏سازی زیادی است، اما اگر قصد تغییرات بیشتری دارید باید گوشی خود را روت کنید. به‌طور مثال نواری را که در پایین صفحه در گوشی‏های بدون دکمه سخت‏افزاری قرار دارد با روت کردن می‏توانید تغییر اندازه دهید. در واقع با روت‌کردن محدودیتی نخواهید داشت.

امکانات نامحدود

روت کردن همچنین امکانات بیشتری از حالت معمولی در اختیارتان می‏گذارد. مثلا می‏توانید دسته‏بازی پلی‏استیشن خود را به گوشی یا تبلت وصل کنید و از بازی‏ها لذت ببرید یا می‏توانید تصمیم بگیرید در زمان‏های دلخواه چه کسانی بتوانند با شما تماس بگیرند و چه کسانی نتوانند.

خلاصی از دست تم‏های مختلف

سازندگانی مانند اچ‏تی‏سی، سامسونگ، سونی و... تم‏های مختلفی با نام‏های متفاوت مانند HTC Sense، TouchWiz، Emotion UI و... را روی اندروید نصب کرده‏اند که نه‌تنها ظاهر اندروید را تغییر داده است، بلکه بعضی اوقات باعث سردرگمی کاربر و کندی عملکرد دستگاه می‏شود؛ البته بعضی از این پوسته‏ها امکانات خوبی مانند ویجت‏ها، اپلیکیشن‏های شناور، حالت چندپنجره‏ای و فناوری‏های هوشمندی را فعال می‏کنند، اما اگر علاقه‏ای به آنها ندارید و یک محیط سریع و ساده خالص اندرویدی را ترجیح می‏دهید، با روت‏کردن و نصب یک کاستوم رام دلخواه به محیط گوگلی خالص دست پیدا کنید.

اینها تنها تعدادی از مزیت‏های روت‌کردن گوشی اندرویدی هستند. به این موارد حذف اپلیکیشن‏های اضافه، اپلیکیشن‏های مخصوص روت کاستوم رام‏ها و... را اضافه کنید.

اما چگونه باید یک گوشی را روت کرد؟ روش‌های مختلفی برای روت‌کردن گوشی‌های اندروید وجود دارد، اما یکی از ساده‏ترین آنها استفاده از نرم‌افزار Universal Androot است. فقط کافی‏ است روی گوشی نصب شود. سپس ورژن اندروید خود را برای نرم‌افزار تعریف کرده و گزینه روت را انتخاب و صبر کنید تا کار روت‌کردن گوشی به اتمام برسد. در آخر گوشی ری‌ستارت می‌شود.

به یاد داشته باشید که روت‏ کردن، گارانتی دستگاه شما را باطل خواهد. برای همین اگر نیازمند استفاده از خدمات گارانتی هستید، قبل از روت‌کردن به خوبی فکر کنید.